Urinvånare
Basic
Reverse sear? Säger mig inget...Picanha är jättegott! Mycket salt och en reverse sear så är du hemma. Serveras bra med chimichurri

Chimichurry är nån chilisalsa eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Reverse sear? Säger mig inget...Picanha är jättegott! Mycket salt och en reverse sear så är du hemma. Serveras bra med chimichurri
Kolla på en begagnad Summit 330, mycket bra kvalitet, bra storlek inte för liten och inte för stor.Vad ska man tänka på vid första gasolgrillen, och vad är rimlig budget att sätta? Har ingen särskild verkshöjd och relativt låga krav.
Reverse sear: Grilla den hel först, nästan hela vägen så att säga. Därefter skivar du upp den och grillar båda sidorna på varje bit i ca 1minReverse sear? Säger mig inget...
Chimichurry är nån chilisalsa eller?
Okej, låter spännande får testa den tekniken..hur tjocka skivor? Vill inte ha helt genomstektReverse sear: Grilla den hel först, nästan hela vägen så att säga. Därefter skivar du upp den och grillar båda sidorna på varje bit i ca 1min
Chimichurri: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chimichurri
Skär rutor på fettsidan. Marinera/krydda. Grilla hela biten (båda sidor såklart) tills innertemperaturen når ca 45 grader, ta bort den från grillen och låt vila i ca 10min. Skär hela biten (mot fibrerna) i ca 3-4cm tjocka skivor. Grilla sedan skivorna ca 1min på vardera sida eller till önskad temperaturOkej, låter spännande får testa den tekniken..hur tjocka skivor? Vill inte ha helt genomstekt
Ska checka länken, hehe tack
Har två grillar...inte rört nån av dem på många...eller vänta jag kasta den ena förra vårstädningen eller nåt sånt. Men kanske ska dra igång den andra i år. Det är en såndär på en stälning med hjul, fyrkantig med lock och lufthål osv.
Hitta en bit picana i frysen så det får nog bli den...nån som lagat sånt på grillen med bra resultat?
Okej, låter spännande får testa den tekniken..hur tjocka skivor? Vill inte ha helt genomstekt
Ska checka länken, hehe tack
Om man inte vill lägga 15k då, är det stora kompromisser man tvingas göra?Vad ska man tänka på vid första gasolgrillen, och vad är rimlig budget att sätta? Har ingen särskild verkshöjd och relativt låga krav.
En Weber 310 kanske fungerar. Vet inte hur mycket en 410 kostar idag.Om man inte vill lägga 15k då, är det stora kompromisser man tvingas göra?
Som sagt, blir det varmt och jag kan använda olika zoner är jag nöjd.
Så är det ju alltid, vad man än köper. Frågan är om det faktiskt blir så. Tenderar dock att bli relativt höga krav och dyra prislappar när man frågar de som är insatta, vet inte det är 100% förankrat i en icke-nörds verklighetEn Weber 310 kanske fungerar. Vet inte hur mycket en 410 kostar idag.
Men…..
Det är ju mer surt att lägga ut 10k och bli missnöjd än om man lägger ut 20k och blir skitnöjd.
Du kan absolut få en gasolgrill för under 15k som du kommer trivas med. Under 10k också. De minsta från etablerade märken börjar väl runt 6-7k och du får grejer med bra kvalitet. Skillnaden när du går upp i pris är främst att du får fler features som fler brännare, lagringsutrymme, sidobrännare, inbyggd rotisseri, inbyggd termometer osvSå är det ju alltid, vad man än köper. Frågan är om det faktiskt blir så. Tenderar dock att bli relativt höga krav och dyra prislappar när man frågar de som är insatta, vet inte det är 100% förankrat i en icke-nörds verklighet
310 kan vara något! Tack
Har inte kört den tillräckligt länge än för att kunna bedöma konsumptionen. Men ska du ha den mest som renodlad grill på hög temp så är det nog inte rätt val, utan man bör se det som en kompetent rök som även kan grilla vid behov. Med största sannolikhet kommer den att käka en del mer bränsle än en traditionell grill.
Denna är en Gravity 800 så har fått med stekhäll vilket ska bli kul att testa.
Schysst. Några tips under 10?Du kan absolut få en gasolgrill för under 15k som du kommer trivas med. Under 10k också. De minsta från etablerade märken börjar väl runt 6-7k och du får grejer med bra kvalitet. Skillnaden när du går upp i pris är främst att du får fler features som fler brännare, lagringsutrymme, sidobrännare, inbyggd rotisseri, inbyggd termometer osv
Först och främst, h*lvete va dyra grillar är i Sverige!? Köpte min Weber Genesis 325 2022 för $900 (ca 8500kr) och i Sverige kostar den typ 16k! Wtf!? Aja, En Weber Spirit II 320 får du för ca 8ksek och kommer ge dig ungefär samma upplevelse som en kolgrill förutom processen med att tända kol osv. Inga sjuka features utan bara en bra grill rakt uppochner. Sen får du ju tre zoner som du kan kontrollera hur du vill samt en sidobrännare. Prisvärt enligt mig. Ingen aning om just K-Rauta är billigast men här är den iaf: https://www.k-rauta.se/produkt/gasolgrill-weber-spirit-ii-s-320-gbs-rostfritt-stal/77924085314Schysst. Några tips under 10?
Nice. Nån risk på att man blir less på att inte ha gasolbehållaren i botten i ett skåp?Först och främst, h*lvete va dyra grillar är i Sverige!? Köpte min Weber Genesis 325 2022 för $900 (ca 8500kr) och i Sverige kostar den typ 16k! Wtf!? Aja, En Weber Spirit II 320 får du för ca 8ksek och kommer ge dig ungefär samma upplevelse som en kolgrill förutom processen med att tända kol osv. Inga sjuka features utan bara en bra grill rakt uppochner. Sen får du ju tre zoner som du kan kontrollera hur du vill samt en sidobrännare. Prisvärt enligt mig. Ingen aning om just K-Rauta är billigast men här är den iaf: https://www.k-rauta.se/produkt/gasolgrill-weber-spirit-ii-s-320-gbs-rostfritt-stal/77924085314
Smaksak, rent estetiskt tycker jag såklart det är snyggare att den inte syns men personligen hade jag nog inte stört mig på det. Skåpet är ju bra förvaring för annat också så det jag är klart föredrar en med ett såntNice. Nån risk på att man blir less på att inte ha gasolbehållaren i botten i ett skåp?
Skillnad på Spirit 310 och 320 förresten, förutom sidobrännare?Smaksak, rent estetiskt tycker jag såklart det är snyggare att den inte syns men personligen hade jag nog inte stört mig på det. Skåpet är ju bra förvaring för annat också så det jag är klart föredrar en med ett sånt
Inte vad jag kan se men lätt att missa. Vill du inte ha sidobrännare och inte heller se gasoltanken hade jag tagit Spirit E-315 GBS för 8599krSkillnad på Spirit 310 och 320 förresten, förutom sidobrännare?
Inte vad jag kan se men lätt att missa. Vill du inte ha sidobrännare och inte heller se gasoltanken hade jag tagit Spirit E-315 GBS för 8599kr
Vill du ha en sk ”sear zone” så tar du E-325 för 9999kr. Lika stora i övrigt.Spirit E-315 GBS Gasolgrill | Spirit | Gasolgrillar
Spirit E-315 har tre brännare, stor grillyta och behändiga sidobord för avlastning av serveringsfat. Redskapskrokar för t.ex. stekspade och grilltång så att du har allt du behöver nära till hands.• Hållbara, lättrengjorda porslinsemaljerade Gourmet BBQ System grillgaller av gjutjärn.• Webers...www.weber.com
Min åsikt i alla fall
Vill du ha riktigt varmt så har Napoleon en del bra grillar.Jag kör ofta köttbitar på låg temp i ugn eller sous vide innan grillen.
Skulle jag köpa en ny grill så hade jag definitivt valt en med sear zone för att kunna få till en bra yta på kortast möjliga tid (alla hemma vill ha medium rare..)
E-325 är på min shortlist.
Vill du ha riktigt varmt så har Napoleon en del bra grillar.
Napoleon är också på shortlisten...Vill du ha riktigt varmt så har Napoleon en del bra grillar.
Broil King Baron 340 har du sidobrännare på samt rymmer en stor gasoltuben i skåpet. Jag har någon snarlik modell (mina kriterier var sidobrännare, gasoltub i skåp samt gjutjärnsgaller), som jag tycker är bra (har dock inte ägt någon annan gasolgrill så har inget att jämföra mot). Det som stör mig lite med tuben i skåpet är att jag vid tubbyte råkat slå ner uppsamlingskoppen för köttsafter och fastnat i tandtråden till sidobrännaren.Nice. Nån risk på att man blir less på att inte ha gasolbehållaren i botten i ett skåp?
Tyvärr har Weber tappat en del i kvaliten de hade från början när det kom till Norden mot
dagens modeller. Sämre/tunnare plåt som det blir hål i efter ett tag och färgsläpp förekommer oftare idag.
Då var dem ganska "ensamma" om att har grillar i premium segmentet (andra fanns såklart) men under sent 00-tal
början på 10-talet så började fler producenter dyka upp på den svenska marknaden med premium grillar.
Var väl i samma veva som staycation/hemester blev på tapeten och grillningen hos Svensson ökade map
mer tid hemma spenderades.
Weber är fortfarande bra grillar men det finns andra märken idag att titta på oxå.
Tack för tipset. Lite för dyrt för mig tyvärr. Håller mig gärna under 10.Broil King Baron 340 har du sidobrännare på samt rymmer en stor gasoltuben i skåpet. Jag har någon snarlik modell (mina kriterier var sidobrännare, gasoltub i skåp samt gjutjärnsgaller), som jag tycker är bra (har dock inte ägt någon annan gasolgrill så har inget att jämföra mot). Det som stör mig lite med tuben i skåpet är att jag vid tubbyte råkat slå ner uppsamlingskoppen för köttsafter och fastnat i tandtråden till sidobrännaren.
Tycker kvaliteten på Weber gått ner. Har en Weber 57cm kolgrill från 1988 hemma och den levererar år efter år, medans nyare Weber känns betydligt tunnare i godset, emaljen och kvaliteten rent generellt.
Stämmer delvis det du säger. En standard 57a i dag håller inte samma kvalla som för 10 år sedan.Broil King Baron 340 har du sidobrännare på samt rymmer en stor gasoltuben i skåpet. Jag har någon snarlik modell (mina kriterier var sidobrännare, gasoltub i skåp samt gjutjärnsgaller), som jag tycker är bra (har dock inte ägt någon annan gasolgrill så har inget att jämföra mot). Det som stör mig lite med tuben i skåpet är att jag vid tubbyte råkat slå ner uppsamlingskoppen för köttsafter och fastnat i tandtråden till sidobrännaren.
Tycker kvaliteten på Weber gått ner. Har en Weber 57cm kolgrill från 1988 hemma och den levererar år efter år, medans nyare Weber känns betydligt tunnare i godset, emaljen och kvaliteten rent generellt.
Se versionen har en bra sidobrännare![]()
Napoleon Rogue 425 Black Edition
Köp Rogue 425 Black Edition från Napoleon hos Grillkung.sewww.grillkung.se
Är detta vettigt eller finns det bättre köp i samma prisklass, tycker ni? Hög effekt, vilket jag gillar.