• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Nice. Nån risk på att man blir less på att inte ha gasolbehållaren i botten i ett skåp?
weber.jpg

Framförallt stor skillnad i kvalité
Har en Grand hall som nu är använd flitigt (mestadels vintertid) köpte den -98
Så den har några år på nacken.
Grand hall verkar inte finnas kvar i Sverige längre utan endast reservdelar finns hos Bluegaz.

Vilket märke är det som gäller om man söker en med god kvalitet, har Napoleon kolgrill (lite allergisk mot Weber)

Har en Grand hall som nu är använd flitigt (mestadels vintertid) köpte den -98
Så den har några år på nacken.
Grand hall verkar inte finnas kvar i Sverige längre utan endast reservdelar finns hos Bluegaz.

Vilket märke är det som gäller om man söker en med god kvalitet, har Napoleon kolgrill (lite allergisk mot Weber)
Använder i princip aldrig min S-330 från Weber sedan jag tog steget och gick över till Kamado grillar.
Skulle jag köpa en ny gasgrill idag hade det utan tvekan blivit Napoleon.

Använder i princip aldrig min S-330 från Weber sedan jag tog steget och gick över till Kamado grillar.

Har inte kört gas på säkert 15 år heller. Men har aldrig så bråttom att de 15 minuter eller så man sparar är relevant.

• Like
Reactions: SWC
Kör mestadels kol men använder gasol när tiden är knapp eller riktigt dåligt väder.
köpte en Napoleon pro22k och tycker nog kvaliteten inte är så bra som jag hoppats på, men kanske deras gasol är bättra.

Kör mestadels kol men använder gasol när tiden är knapp eller riktigt dåligt väder.
köpte en Napoleon pro22k och tycker nog kvaliteten inte är så bra som jag hoppats på, men kanske deras gasol är bättra.

Ja vid dåligt väder är gasol kanske att föredra.
Oftast vet jag med god marginal när det ska grillas så tidsaspekten brukar inte vara något problem.

Grill ska inhandlas och kol blir det nog ändå. Kollar på Weber Performer. Är gaständning värt? Verkar ju trevligt men är det värt de extra 7-800 kronorna? Använder man det i längden?

Finns det vettiga alternativ till Weber? Hört att kvaliteten gått ned och vill inte ha en rosthög efter något år för dessa pengar. 😊

Grill ska inhandlas och kol blir det nog ändå. Kollar på Weber Performer. Är gaständning värt? Verkar ju trevligt men är det värt de extra 7-800 kronorna? Använder man det i längden?

Finns det vettiga alternativ till Weber? Hört att kvaliteten gått ned och vill inte ha en rosthög efter något år för dessa pengar. 😊

Det beror väl lite på vad du ska göra med den. Ska du bara "grilla" lite så är en vanlig klot-Weber helt OK fortfarande tycker jag. Gaständning känns lite onödigt då en vanlig chimney starter funkar fint och snabbt.

Är du ute efter mer "low and slow" och liknande så ska du nog titta på annat dock.

Det beror väl lite på vad du ska göra med den. Ska du bara "grilla" lite så är en vanlig klot-Weber helt OK fortfarande tycker jag. Gaständning känns lite onödigt då en vanlig chimney starter funkar fint och snabbt.

Är du ute efter mer "low and slow" och liknande så ska du nog titta på annat dock.
Det blir nog mest ”vanlig” grillning så var inne på en vanlig klotgrill. Performern för att det är praktiskt med vagn med förvaring, bord etc. Gaständning känns ju rätt smidigt, men kan tänka mig att det är rätt onödigt i längden.

Det blir nog mest ”vanlig” grillning så var inne på en vanlig klotgrill. Performern för att det är praktiskt med vagn med förvaring, bord etc. Gaständning känns ju rätt smidigt, men kan tänka mig att det är rätt onödigt i längden.

En bekant har en Performer med gas men han ångrar att han betalade extra för det.

Vagnen är väldigt praktisk men gaständning är meningslöst.

Ja vid dåligt väder är gasol kanske att föredra.
Oftast vet jag med god marginal när det ska grillas så tidsaspekten brukar inte vara något problem.
Tid och en planering som håller är nog min största bristvara 🙈 med fem barn 15 tävlingshästar och en fru som med driver eget..
Men ja har ambitioner att stå länge vid grillen 🤣

Som du själv säger är inte kvalitén på Weber idag vad den en gång i tiden var. Mitt tips är att kika på Rösle! Tysk überkvalité som inte kommer göra dig besviken

En bekant har en Performer med gas men han ångrar att han betalade extra för det.
Vagnen är väldigt praktisk men gaständning är meningslöst.
Då får det bli utan!
Som du själv säger är inte kvalitén på Weber idag vad den en gång i tiden var. Mitt tips är att kika på Rösle! Tysk überkvalité som inte kommer göra dig besviken
Särskild modell eller så? Ska googla runt och se vad jag kan hitta. Tysk kvalitet låter dyrt dock 😊

Då får det bli utan!

Särskild modell eller så? Ska googla runt och se vad jag kan hitta. Tysk kvalitet låter dyrt dock 😊
Kolla på Rösle kettle! Dyrt och dyrt, du får vad du betalar för 🤗
En grym grill som håller kvalitén i många år. Så visst kanske inköpspriset kan svida. Men efter 10-15 år kommer du tänka att den var billig 😬

Jaha, det är en dag imorrn å. Och då lär man behöva äta igen trots övergödd buk av påskmat! Rubbade några karréer tidigare idag som är tänkta att magiskt förvandlas till pulled pork över natten. Röker de med äpple och hickory och håller tummarna för en gudomlig doft imorgon bitti.
1801F475-3121-4F2D-8439-F2291C0BA368.jpeg
C9BC278E-8BE5-4566-8AEF-9C27BE32C05B.jpeg
CCD01FC6-3A89-4B83-A0C5-936ACEA1EF87.jpeg
9D58825B-F035-4075-9B66-75F9E25F9D28.jpeg

Jaha, det är en dag imorrn å. Och då lär man behöva äta igen trots övergödd buk av påskmat! Rubbade några karréer tidigare idag som är tänkta att magiskt förvandlas till pulled pork över natten. Röker de med äpple och hickory och håller tummarna för en gudomlig doft imorgon bitti.
1801F475-3121-4F2D-8439-F2291C0BA368.jpeg
C9BC278E-8BE5-4566-8AEF-9C27BE32C05B.jpeg
CCD01FC6-3A89-4B83-A0C5-936ACEA1EF87.jpeg
9D58825B-F035-4075-9B66-75F9E25F9D28.jpeg
Verkar haft tur inatt. Primon tuffar på stabilt på ca 107c, doften är utsökt och vi har f.n en innertemp på runt 72c.
E0503961-81E4-4734-8D4A-858B0AB2E681.jpeg
4162BCB1-2C02-4DFC-997B-DD35A073575B.jpeg

Är detta även tråden för teknisk support av gasolgrill? 😄 Kommer låga på 1,5dm ut från dessa ventiler istället för brännarna. Vad är felet? Blockerat ut till rören?

BC0703F0-45CD-4738-9758-DEA436BAC267.jpeg
F5A17301-EB8E-4F2D-8E0E-711E717BF07A.jpeg

Tillbaka
Topp