Först var jag inne på att marra en njurtapp men picanha lät spännande och inget jag provat. Funkar vanligt grillkol på indirekt eller bör man ha någon form av rökspån?
Jag kör med gas och kol.
Det viktiga är temperaturen. Jag skulle inte säga att rökspån behövs, köttet är bra som det är och dessutom billigt.
En favorit om tid finns.
Man kan säkert göra det på många olika sätt, men jag kan komma upp med hur jag brukar göra det.
Förberedelse:
Behåll fettkappan men snitta den i ett rutmönster. Snittdjupet ska inte gå in i köttet, men så nära inpå som möjligt.
Rumstemperera köttet innan grillning för att spara några timmar.
Salta köttet dagen innan, sekunden före eller inte alls. Det behövs alltså inte men gör heller ingen skada.
Tillagning 1: Ca 125 grader indirekt med fettkappan upp. Inget sprejande och inget tittande.
Bra med trådlös köttermometer med andra ord då man kan syssla med allt möjligt annat under tiden.
3-4t tar nog detta, så om du inte kan köra med hemmakontor så är en ledig dag att föredra.
Tillagning 2: när köttet har nått måltemperaturen minus 2 grader (eller 1 grad) så är det dags för pyromaniska lekar.
Har man en grill som man inte vill grisa ner så rekommenderas en grisgrill på sidan av.
Hett! Svinhet glöd, direktvärme och fettkappan ner mot glöden.
Här slår det upp eldkvastar och du kan anse dig som färdig när du hör sirenerna från brandkåren eller när du helt enkelt tror att det kommer att sluta i katastrof. Med andra ord, kanske 1 minut och absolut inget lock på om du inte vill få en mindre explosion när du öppnar locket.
Du kan även köra några vändor med köttsida. Mot glöden (elden vid detta tillfälle) för att sota köttet (ingen fara, smakar bra ändå).
Låt vila en stund eller om du är hungrig skiter du i att vila köttet.
Jag brukar skära köttet i ca 1,5cm skivor som jag sedan skär till 1,5cm ”stavar”.
Jag hittar inga ”actionbilder” men ca så här ser det ut, fast värre.