• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Är detta även tråden för teknisk support av gasolgrill? 😄 Kommer låga på 1,5dm ut från dessa ventiler istället för brännarna. Vad är felet? Blockerat ut till rören?

BC0703F0-45CD-4738-9758-DEA436BAC267.jpeg
F5A17301-EB8E-4F2D-8E0E-711E717BF07A.jpeg
De vita grejjerna är väl tändarna? Isf skall det vara hål för gasutsläpp där. Kommer det för mycket kan det vara igensatt längre ut.

De vita grejjerna är väl tändarna? Isf skall det vara hål för gasutsläpp där. Kommer det för mycket kan det vara igensatt längre ut.
Jag fick igång det sen. Höll gasen öppen trots dom lite halvobehagliga lågorna och efter en 5-7sek så tog det sig även i rören. Men ja tanken är väl att gasen ska tändas där och antända gasen in i rören istället för att gasen ska spruta ut där.

Kycklinkgben på grillen - har ni något riktigt bra recept att dela med er av?

Har plockat fram lite ben jag ville slänga på grillen ikväll, och vet hur gott det kan bli, men inte lyckats göra det själv än.
Gärna recept med lite hetta :hungry:

Den absolut viktigaste frågan måste vara, vad ska man grilla till helgen???
Alla vet att det är flat iron steak till helgen.
Själv tror jag att jaga tar helg redan på fredag.

Det betyder att kommande helg är det picanha som ska grillas. Ca 125° och 4t.
Innertemp på 56°C.

Detta under förutsättning att inte vädret suger.

Alla vet att det är flat iron steak till helgen.
Själv tror jag att jaga tar helg redan på fredag.

Det betyder att kommande helg är det picanha som ska grillas. Ca 125° och 4t.
Innertemp på 56°C.

Detta under förutsättning att inte vädret suger.

Först var jag inne på att marra en njurtapp men picanha lät spännande och inget jag provat. Funkar vanligt grillkol på indirekt eller bör man ha någon form av rökspån?

Först var jag inne på att marra en njurtapp men picanha lät spännande och inget jag provat. Funkar vanligt grillkol på indirekt eller bör man ha någon form av rökspån?

Jag kör med gas och kol.
Det viktiga är temperaturen. Jag skulle inte säga att rökspån behövs, köttet är bra som det är och dessutom billigt.
En favorit om tid finns.

Man kan säkert göra det på många olika sätt, men jag kan komma upp med hur jag brukar göra det.

Förberedelse:
Behåll fettkappan men snitta den i ett rutmönster. Snittdjupet ska inte gå in i köttet, men så nära inpå som möjligt.

Rumstemperera köttet innan grillning för att spara några timmar.
Salta köttet dagen innan, sekunden före eller inte alls. Det behövs alltså inte men gör heller ingen skada.

Tillagning 1: Ca 125 grader indirekt med fettkappan upp. Inget sprejande och inget tittande.
Bra med trådlös köttermometer med andra ord då man kan syssla med allt möjligt annat under tiden.
3-4t tar nog detta, så om du inte kan köra med hemmakontor så är en ledig dag att föredra.

Tillagning 2: när köttet har nått måltemperaturen minus 2 grader (eller 1 grad) så är det dags för pyromaniska lekar.
Har man en grill som man inte vill grisa ner så rekommenderas en grisgrill på sidan av.

Hett! Svinhet glöd, direktvärme och fettkappan ner mot glöden.
Här slår det upp eldkvastar och du kan anse dig som färdig när du hör sirenerna från brandkåren eller när du helt enkelt tror att det kommer att sluta i katastrof. Med andra ord, kanske 1 minut och absolut inget lock på om du inte vill få en mindre explosion när du öppnar locket.
Du kan även köra några vändor med köttsida. Mot glöden (elden vid detta tillfälle) för att sota köttet (ingen fara, smakar bra ändå).

Låt vila en stund eller om du är hungrig skiter du i att vila köttet.

Jag brukar skära köttet i ca 1,5cm skivor som jag sedan skär till 1,5cm ”stavar”.

Jag hittar inga ”actionbilder” men ca så här ser det ut, fast värre.

05F16ECC-4465-425A-855E-203718721FEA.jpeg

092525D6-55C0-4720-B5CD-CB80CB487FB3.jpeg

7CA9B972-F00E-4151-9D13-C44AF9259A93.jpeg

Det var otroligt längesen det va ölburks grillad kyckling, men idag är det dags.
Problem 1 va att inte det fanns en ända 33cl i hela huset, en 50cl och ett delikat snitt med Globalkniven fick lösa problemet.
Vi ger den 1.5h eller så får vi se hur det blir. 20220729_151347.jpg 20220729_152319.jpg
20220729_152311.jpg

Imorgon är det Gruvans dag vid Skottvångs gruva i Sörmland. Det säljs bland annat kol från kolmilan, bra grejer!

Skottvångs gruva

Vill man ha en heldagsutflykt så är det även Vintagefestival i Stallarholmen, där man kan komplettera med toppenkött från Köttbutiken Millert & Dahlen.

Kvällens middag med egenodlad färskpotatis och försök till klockbild. Grillar nästan varje kväll på landet, oavsett årstid.

Bilagor

• 2602F3E5-14AE-419E-8A91-22A5CBAA2436.jpeg
    2602F3E5-14AE-419E-8A91-22A5CBAA2436.jpeg
    420.5 KB · Visningar: 11
  • 2E261DDC-20F8-4EF8-97E7-4154D200D9A8.jpeg
    2E261DDC-20F8-4EF8-97E7-4154D200D9A8.jpeg
    471.3 KB · Visningar: 11
  • 5F8B9D55-182D-4E22-96E5-9EA3F8A8923F.jpeg
    5F8B9D55-182D-4E22-96E5-9EA3F8A8923F.jpeg
    494.4 KB · Visningar: 12
Jag vill inte pinka på nåns parad ... men är inte "intresset" att grilla iallafall en smula löjligt ?? Sådär fantastiskt gott blir det 1 gång av 30 för värmen från kol är svårberäknad plus allt annat som kan variera. Och sen sitta och äta utomhus suger ju på riktigt, 3-4 minuter och maten har kallnat. Är det inte mest fråga om att man "matcho-grillar" ?? Gasolkungen i grannskapet är ju bara pinsam så man vill lipa.

det är väl mest fråga om brist på riktiga intressen....Det är en materialsport. En kass ursäkt för att få gräva ner sig i prislistor på nätet och nörda. Köpa prylar för sakens skull ?!?

kan bara minnas ett tillfälle som jag minns för det blev lyckat...15-20 år sedan ny, kolgrillad hel kalvfilé ... En sådan pjäs kostar lagom mycket idag och planeterna låg nog helt perfekt när det blev så bra som det blev.

Är matcho-grillning nåt man håller på med i brist på "riktiga" intressen där man utvecklas ??

puss puss bli inte arga på mig nu !

Tillbaka
Topp