• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag håller med Burnman ang keramiska. Jag har haft flera kamado sumo - bara strul och kvalitetsproblem. Bytte till KJ. Enda felet orsakade jag själv, lämnade den på fullt blås i 45 min på 600-650c och då gick packningen åt skogen. Fick en ny på garanti (trots det inte ska täckas). Köp inte random noname kamados. Det är inte värt det enligt min erfarenhet.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Som med så mycket annat så får man ofta vad man betalar för. Säkerställ först och främst att det är keramik. En del billiga krukor marknadsförs som keramiska kamados men är gjutna i betong! Vilket är ren och skär skit och precis värdelöst. Om du ska köpa en billigare kamado. Försök göra det fysiskt och inte via nätet. Se till att locket då sluter tätt mot bottendelen. Vet folk som köpt halvdyra krukor men som inte sluter tätt och därav inte ”fungerar” med att hålla stabil temp utan rusar upp och dessutom släpper ut mycket av fukten som ska stanna i kamadon under tillagning.

Så summerat: jag själv skulle aldrig köpa något okänt märke eller billigare kamado. Skulle jag ändå tvingas till det med en pistol mot huvudet skulle jag göra det fysiskt och vara extremt noggrann med passform avseende överdel mot underdel.
Ja, jag inser såklart att det finns mängder av skräp där ute och något blindköp direkt från kina tänker jag inte chansa på. Men jag tänker att det borde finnas seriösa men enkla varianter, typ kamadogrillarnas certina.
Den mindre varianten blev testvinnare när Aftonbladet hade grilltest.


Så jäkla mycket bättre kan omöjligt big green egg och de andra vara. Förutsatt de då är keramiska.
Där ser man! Tyckte också att den såg någorlunda rejäl ut, men den ska ju funka och hålla också…
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Kan Hammarlack kanske vara något...?
Jag är lite tveksam, läste några inlägg om att den inte släpper igenom värmen så bra. Verkar som att just färgen röd är svår att tillverka med hög värmebeständighet. MOTIP har färgserie som ska klara 800 grader, men den röda klarar bara 300 grader, men det räcker kanske..
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jag är lite tveksam, läste några inlägg om att den inte släpper igenom värmen så bra. Verkar som att just färgen röd är svår att tillverka med hög värmebeständighet. MOTIP har färgserie som ska klara 800 grader, men den röda klarar bara 300 grader, men det räcker kanske..
300 grader känns onekligen lite lågt.
 

feffe79

Cartier
Jag köpte en Masterbuilt Kamado för några år sedan. Va någon instegsmodell från Kamado Joe för den nordiska marknaden eller liknande. Funkar skitbra men ja sabba nog termometern när ja brände ur den härom månaden men den är ju knappt tillförlitlig ändå. :)
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
IMG_4700.jpeg

Båtgrillarnas grill!
Inne på 22:a säsongen nu. Upplockad från 12m djup vid ett olyckligt tillfälle men still going strong.
 
Senast ändrad:

Lejonel

Omega
Någon som har bra recept på marinad till rotisserie? Tänkte skiva karre i tunna skivor, marinera några timmar och sedan trä på för grillning.

Några tips?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fått fatt i en picanha för första gången, någon som har bra tips på hur den ska hanteras?

Rutmönster på fettkappan.
In i grillen i ett stycke på indirekt värme på….110 grader.
Uppnå önskad temperatur (jag föredrar något högre på picanha så ca 59 grader) tar kanske 4t.
Sedan våldsgrullar du fettkappan så det slår upp lågor och brandkårens sirener hörs.

Sedan äter du upp den.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Rutmönster på fettkappan.
In i grillen i ett stycke på indirekt värme på….110 grader.
Uppnå önskad temperatur (jag föredrar något högre på picanha så ca 59 grader) tar kanske 4t.
Sedan våldsgrullar du fettkappan så det slår upp lågor och brandkårens sirener hörs.

Sedan äter du upp den.
Långsamt men våldsamt, jag gillart! Funderade på att testa att röka den annars, men det kanske får bli nästa gång.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hade lite rödvin över i en box och lite slitna kökshanddukar... vad gör man då? Lomo al trapo! Blev en ganska unik smak och textur, riktigt roligt att testa. Gästerna var mycket roade av att jag marinerade handduken i vin och la direkt på kol och eldade upp den :D tog tyvärr ingen bild på slutprodukten - den försvann snabbt

 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
Någon som har tips på bra grilltermometer, trådlös till mobilen? Inget fancy pancy, det ska bara fungera smärtfritt.
Har en Weber iGrill Mini som funkat bra ändå, sen har jag en Rubicson från Kjell som tuffat på minst lika bra. Den modellen verkade inte finnas på deras hemsida nu dock, den ser ut såhär:
60eff3a0-c5ac-4d88-a468-4abcbc55be7a

Vågar inte uttala mig om dom nyare modellerna tyvärr, men det kanske nån annan kan göra. :)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på bra grilltermometer, trådlös till mobilen? Inget fancy pancy, det ska bara fungera smärtfritt.
Fick en Meater 2 plus i inflyttningspresent, tycker den fungerar väldigt bra. Dockan fungerar som extender för kopplingen, du sätter temperatur i appen, kan se aktuell temp samt omgivningstemp och får förväntad tillagningstid direkt i appen.
 

JohnDoe

Rolex
Kul att det varit lite värme ute nu. Funkar iof att grilla året runt så länge det inte spöregnar. Jag gillar enkelhet. Kastar på lite gris eller kossa på grillen, tar en öl och låter köttet bli klart. Inga hotfulla grönsaker om jag får bestämma.
IMG_4302.jpeg
 

Veratio

Cartier
Fick en Meater 2 plus i inflyttningspresent, tycker den fungerar väldigt bra. Dockan fungerar som extender för kopplingen, du sätter temperatur i appen, kan se aktuell temp samt omgivningstemp och får förväntad tillagningstid direkt i appen.

Ska köpa en men inte fått det att bli. Hur läckert som helst att man kan fritera med den i... Viktiga saker! :D
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Smashburgare... Det blir gott men allt blir så satans flottigt att jag inte vet om det är värt det. Hur dealar ni med flottkaoset? Är det värt allt städande?
 
Topp