• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Fick hem en Pitboss Plancha 3 häromdagen. Testade smash som första aktivitet, klart godkänt!
IMG_3202.jpeg

IMG_3203.jpeg

Har varit lite dåligt med postande här från min sida. Men december är överlag en ganska intensiv grillmånad. 4:e vändan med skinkor åkte på imorse. Har tappat räkningen men tror det ligger på totalt 19st skinkor i år.
Årets smak är 3/4 äpple och 1/4 hickory. Brukar bli en lagom fin och julig röksmak.
Morgonens utsikt
IMG_1556.jpeg

Dagens laddning
IMG_1555.jpeg

De sista skinkorna som plockades av förra helgen. De här rackarna tog typ 2h längre än övriga skinkor som låg på då
IMG_1523.jpeg

Fick tummen ur i somras att svänga ihop en lättare grillhörna.

Sjukt nöjd, gott om arbetsyta. Och det som vara jobbigast var gjutningen av bänkskivan.

(Tips från coachen, armera utav helvete. Annars får du sätta kantstål som en annan 😂)

Bilagor

• IMG_1189.jpeg
    IMG_1189.jpeg
    536.6 KB · Visningar: 11
  • IMG_1909.jpeg
    IMG_1909.jpeg
    697.1 KB · Visningar: 48
  • IMG_2066.jpeg
    IMG_2066.jpeg
    984.2 KB · Visningar: 54
  • IMG_1722.jpeg
    IMG_1722.jpeg
    771.8 KB · Visningar: 55
Har varit lite dåligt med postande här från min sida. Men december är överlag en ganska intensiv grillmånad. 4:e vändan med skinkor åkte på imorse. Har tappat räkningen men tror det ligger på totalt 19st skinkor i år.
Årets smak är 3/4 äpple och 1/4 hickory. Brukar bli en lagom fin och julig röksmak.
Morgonens utsikt
IMG_1556.jpeg

Dagens laddning
IMG_1555.jpeg

De sista skinkorna som plockades av förra helgen. De här rackarna tog typ 2h längre än övriga skinkor som låg på då
IMG_1523.jpeg
Då börjar det dra ihop sig. En av de små är precis klar och de övriga ligger precis över 60c så inne på upploppet. Primon har tuffat stabilt på mellan 107-111c sedan 08:30 i morse.
IMG_1562.jpeg

Då börjar det dra ihop sig. En av de små är precis klar och de övriga ligger precis över 60c så inne på upploppet. Primon har tuffat stabilt på mellan 107-111c sedan 08:30 i morse.
IMG_1562.jpeg
Vad kör du med för termometer? En i den minsta skinkan eller en termometer med flera ”spjut”? Ska själv testa en ny blåtands termometer imorgon när jag ska grilla skinka men har bara 2 av max 6 spjut att sätta in vilket förvisso räcker då jag bara kommer köra en skinka. För rök blir det äppelspån som är blötlagt med en tesked råsocker. Bild lär väl komma upp då om jag inte misslyckas så fatalt att jag skäms 😅

Morgonens utsikt
IMG_1556.jpeg

Dagens laddning
IMG_1555.jpeg

IMG_1523.jpeg
Där ligger man i lä.

Vad kör du med för termometer? En i den minsta skinkan eller en termometer med flera ”spjut”? Ska själv testa en ny blåtands termometer imorgon när jag ska grilla skinka men har bara 2 av max 6 spjut att sätta in vilket förvisso räcker då jag bara kommer köra en skinka. För rök blir det äppelspån som är blötlagt med en tesked råsocker. Bild lär väl komma upp då om jag inte misslyckas så fatalt att jag skäms 😅
Jag kör en maverick. Enligt mig den bästa och mest pålitliga termometern på marknaden. Jag har bara två prober till min, man kan köra två till kött men jag kör en i minsta biten och sen en i grillen för att se vilken temp primon håller.

Sätter som sagt i den minsta som blir klar först, sen byter jag skinka vartefter jag plockar av dem.

Kul, det kommer bli asbra! Har du rökt förut? Blötlägga är faktiskt onödigt och t.o.m lite ”sämre”
Det kommer bli perfekt och du kommer bli nöjd. Men blöt spån kan ge en lite bitter bismak. Alltid bättre att köra fliset torrt. Förmodligen märker du ingen skillnad. Men prova köra torrt nästa gång så ska du se att det inte blir sämre.

Och du kommer inte misslyckas. Ser fram emot det färdiga resultatet.

Hej.
Skall pga flytt avyttra min Napoleon Rouge 525 SE. Tänkte försöka sälja den komplett med överdrag, gasoltub P11, stekplatta (10mm gourmetstål) tänger mm, mm.
Någon som har förslag på vad jag skall begära? 9k?

Tänkte inhandla mig en ny grill, står mellan gasol eller kol.
Vad föredrar ni och varför?
Hur grillar du, och vad?
Kör du korvar, någon flintastek och kanske hamburgare på sin höjd är en gasol riktigt smidig. Kör du även bbq med ribs, pulled pork, älskar matlagning och hantverk så är kol enda alternativet. Jag själv har en fet gasolare, två weber klotgrillar och en primo 400xl (Kamado)
Använder primon och gasolaren ungefär lika mycket. Klotgrillarna väldigt sparsamt. Fick jag bara behålla en skulle jag utan tvekan ta kamadon. Men då kör jag mycket ”äkta” bbq, low’n’slow. Är budgeten begränsad men jag skulle vilja kunna variera hot’n’fast och lite low’n’slow hade jag kört en 57:a klotgrill av något ok märke. Skulle jag, precis som min svärfar, endast grilla marinerade kycklingfiléer, korv och fläskfilé/kotlett som en Ullared-svensson hade jag nog kört en gasolgrill. Men det sistnämnda är en ickefråga för mig, men kanske inte för dig?

Hur grillar du, och vad?
Kör du korvar, någon flintastek och kanske hamburgare på sin höjd är en gasol riktigt smidig. Kör du även bbq med ribs, pulled pork, älskar matlagning och hantverk så är kol enda alternativet. Jag själv har en fet gasolare, två weber klotgrillar och en primo 400xl (Kamado)
Använder primon och gasolaren ungefär lika mycket. Klotgrillarna väldigt sparsamt. Fick jag bara behålla en skulle jag utan tvekan ta kamadon. Men då kör jag mycket ”äkta” bbq, low’n’slow. Är budgeten begränsad men jag skulle vilja kunna variera hot’n’fast och lite low’n’slow hade jag kört en 57:a klotgrill av något ok märke. Skulle jag, precis som min svärfar, endast grilla marinerade kycklingfiléer, korv och fläskfilé/kotlett som en Ullared-svensson hade jag nog kört en gasolgrill. Men det sistnämnda är en ickefråga för mig, men kanske inte för dig?
Bra input.

Första året som husägare där jag har möjlighet att bli lite mer inbiten i grillandet.
Rent spontant blir det nog mest kött och hamburgare, men finns ändå något i mig som hade uppskattat att lära mig lite nytt och köra ribs m.m

Känns kanske som man ska börja med en gasol då första året, så man får känna lite på det.
Lutar också med att jag murar upp en liten pizzaugn som man kan kombinera andra saker i också.

Jag kör en Kamado från Kamado Joes systermärke Masterbuilt. De har nu tyvärr slutat med Kamados då de åt lite för mycket av Kamado Joes marknad. Jag grillar allt från low/slow, stora fina biffar till en enkel kotlett när det passar. Har tidigare kört gasol och de stora fördelarna för mig förutom möjligheterna till att grilla på många olika sätt är känslan av att "grilla på riktigt" men också enkelheten i att när det är dags att rengöra den så bränner jag ur den ordentligt. Ett jävla kladd och äckel i gasolgrillar vilket jag helt slipper. Sen är det en bonus att man också får lite mer egentid vid en kolgrill än att bara klicka igång några gasolbrännare.

Senaste biten jag grillade, hade jag haft gasol hade jag brynt den i gjutjärn på spisen och sen kört den i ugnen istället.
IMG_6070.jpeg

Jag föredrar bägge.
Mitt bästa tips är att köpa en så stor grill som möjligt.
Low and slow fungerar även på gasol om än att man kanske bör köra med lite rökspån eller annat.

Storleken är viktig.
Vill man grilla på en temperatur på 100°C så vill man nog dessutom köra indirekt grillning. Då är det fint att ha en så bred grill som möjligt.
Det samma gäller även kolgrill. Kol i ena änden och råvarorna i andra änden.
Vill man således grilla mängder så kan man ha hur stor grill som helst.

En "searing station" är riktigt bra att ha om man kör gasol.

Snyggt, tack för bra feedback!

Kör nog en gasol nu första året, så får det eventuellt bli en Kamado nästa år.

Det står mellan dessa två
1. Webers Genesis E-425W
2. Landmann Cool Black 4.1 MaxX

Borde man köra på en Weber och inte snåla in på dom tusenlapparna om man ställer den mot Landmann?
Det är väl halva priset ungefär.

Snyggt, tack för bra feedback!

Kör nog en gasol nu första året, så får det eventuellt bli en Kamado nästa år.

Det står mellan dessa två
1. Webers Genesis E-425W
2. Landmann Cool Black 4.1 MaxX

Borde man köra på en Weber och inte snåla in på dom tusenlapparna om man ställer den mot Landmann?
Det är väl halva priset ungefär.

Frågar du mig så skulle jag gå på en Napoleon Rogue 525-SE och ännu hellre en 625:a.
Sedan är det väl kanske en ekonomisk fråga. Jag har ingen aning om hur prisbilden är idag

Frågar du mig så skulle jag gå på en Napoleon Rogue 525-SE och ännu hellre en 625:a.
Sedan är det väl kanske en ekonomisk fråga. Jag har ingen aning om hur prisbilden är idag
Prisbilden på en Napoleon Rogue 525-SE ligger lite dyrare än Landmann men också lägre än Weber, så någonstans mellan där.
Har du några preferenser varför du föredrar denna jämfört med Webern t.ex?

Prisbilden på en Napoleon Rogue 525-SE ligger lite dyrare än Landmann men också lägre än Weber, så någonstans mellan där.

Kvaliteten rent generellt.
Searing station och storleken.
Kan du få en 625:a till ett vettigt pris så är det bara att köra på den.

Gasol så tycker jag att Napoleon är bättre. Är det kol så gillar jag Weber bättre än Napoleon.
Nu förnyas ju grejerna titt som tätt, så allt kan ha ändrat sig sedan sist.
Kör en liten Napoleon Vs Weber, så kan du nog få dig ett hum om vad som gäller idag

Här kan du hitta flera jämförande videos mellan Napoleon och Weber. Han kränger bägge så han är någorlunda neutral. Rent generellt underhållande och informativa videos. Synd att man inte bor i Denver om allt bara hängde på grillar :) https://www.youtube.com/@embersliving

Tillbaka
Topp