• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FOQ

Audemars
Väntar på Nexus som fått en mindre fördröjning, ny leveranstid är beräknad till slutet av Maj vilket i och för sig passar mig bra. Har blivit för många utlägg på sistone :D

nexus4.jpg

Haha.. Du ligger hårt i på utlägg. Visst var det verket som dröjde ut?

Detta blir ett av forumets unikaste när du väl får den. Så sjukt ball klocka.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor

M26

Rolex
2-Faktor
Jag hade inte sett dem "live", bara som rendering. Klart skoj. Kanske inte en klocka jag vill ha iofs. Jag visade renderingen för @metamorfos förresten, som kräktes lite då. Han kanske kräks lite till om han får se fotot i länken. :D
Jag är inte alls imponerad...
Det är naturligtvis min subjektiva mening men jag är mer impad av Gruppo Gammas cost-to-quality ratio än av Panerais och då efter erfarenheter med två AD inköpta higher-end i PAM438 Tutto Nero och Submersible Ceramic 508.

438an krävde en 10.000kr (10% av listpriset) service efter 1.5år normalt bruk som Panerai vägrade ta på sig vilket är under all kritik och 508an fick jag skicka in vid två tillfällen inom loppet av två år, första gången för glappande dykring och andra gången för att den började ta in vatten :confused: Vi pratar ändå om klockor som listade runt 110.000kr respektive ca 150.000kr, jag är ledsen men sämre kvalitet måste man anstränga sig för att hitta.

4792_1.jpg
panerai-submersible-pam-00508-limitierte-edition-1000-st.jpg
 
Senast ändrad:

parasec

Rolex
2-Faktor
Tips på var man kan hitta begagnade GG till rimliga priser (förutom de fåtal gånger de dyker upp här på K&S)?
eBay hade dåligt utbud och höga priser.
 
Kul att det blev fart i den här tråden!
Får börja följa lite mer på daglig basis!
Dagsfärsk bild på GG genesis II.
Första generationen Genesis kom ut 2013 och fanns kvar i produktion till 2014 då man tog fram generation II. Generation I hade mineralglas och Seagull-urverk. Till generation II, som producerades mellan 2104 och 2015, lämnade man de externa måtten oförändrade men bytte ut Seagull mot automatiska miyota samt mineralglas mot safirglas. Generation II erbjöds bara (med undantag för en LE) som tvåhandare. På de senare modellerna av Genesis generation II förbättrade man ytterligare och klockorna byggdes med double dome-safirglas. 2016 släppte Gruppo Gamma den tredje och sista versionen av Genesis, man hade till detta släpp designat om boetten och urtavlan och vissa av modellerna i generation tre utrustades, som de första i GGs historia, med schweiziska urverk. Genesis gen III anses enligt GGs hemsida ha avslutat det första, och öppnat nästa, kapitel i företagets historia. I en pressrelease 1/1 2017 meddelar företaget att man lägger ner produktionen av Genesis. (källa: https://www.gruppogammawatches.com/media/genesis-collection-discontinued)
C0A4BAF2-A688-4240-8771-3A51137829F0.jpeg
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Vilka är dina spontana tankar om den nya pjäsen? Storlek, vikt, finish, känsla, roterbar bezel(?),...
Har börjat känna sug efter märket i allmänhet och brons i synnerhet.
Alltså jag är ju bara i början av smekmånaden, så är högst bias när detta skrivs :angel:. Personligen föredrar jag större klockor, har försökt mig på 36-40 mm men det lirar inte för mig, så denna på 44 mm är perfekt för mig. Visst har den en gedigen vikt & känsla, men absolut inte topptung då det tjocka läderbandet balanserar ut boetten fint. Känslan är, inte helt oväntat, fantastiskt bra! Jag har haft ett gäng dyrare klockor, påslaget på priset för vissa varumärken avspeglar absolut inte kvalitén i det avseendet. Tycker att Gruppo Gamma gör något som få andra lyckas med, om man räknar in samtliga parametrar i exekveringen av klockan.

Den roterbara bezeln ser jag mest som ett kul inslag, då den enbart har en lume pip och således inte gör det särskilt enkelt att beräkna tid med. Men den har 120 stabila klick utan backplay och ger ett (ännu) bitigare intryck av klockan. Det är för tidigt för mig att säga något om urverket, ett ETA 2824, men min andra Vanguard med samma urverk håller tiden väldigt bra, har inte gjort någon professionell mätning förvisso men heller inte märkt någon större avvikelse.
Just på denna modellen är även läsbarheten svårslagen, väldigt tydliga siffror och lumen blåser bort de flesta av konkurrenterna.


Ägt 3 klockor från Gruppo Gamma nu och rekommenderar verkligen deras klockor, utan att ha testat alla modeller. Nästa klocka på min lista är deras Divemaster.
E7854E12-7074-482F-B1B2-47D95919D039.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Alltså jag är ju bara i början av smekmånaden, så är högst bias när detta skrivs :angel:. Personligen föredrar jag större klockor, har försökt mig på 36-40 mm men det lirar inte för mig, så denna på 44 mm är perfekt för mig. Visst har den en gedigen vikt & känsla, men absolut inte topptung då det tjocka läderbandet balanserar ut boetten fint. Känslan är, inte helt oväntat, fantastiskt bra! Jag har haft ett gäng dyrare klockor, påslaget på priset för vissa varumärken avspeglar absolut inte kvalitén i det avseendet. Tycker att Gruppo Gamma gör något som få andra lyckas med, om man räknar in samtliga parametrar i exekveringen av klockan.

Den roterbara bezeln ser jag mest som ett kul inslag, då den enbart har en lume pip och således inte gör det särskilt enkelt att beräkna tid med. Men den har 120 stabila klick utan backplay och ger ett (ännu) bitigare intryck av klockan. Det är för tidigt för mig att säga något om urverket, ett ETA 2824, men min andra Vanguard med samma urverk håller tiden väldigt bra, har inte gjort någon professionell mätning förvisso men heller inte märkt någon större avvikelse.
Just på denna modellen är även läsbarheten svårslagen, väldigt tydliga siffror och lumen blåser bort de flesta av konkurrenterna.


Ägt 3 klockor från Gruppo Gamma nu och rekommenderar verkligen deras klockor, utan att ha testat alla modeller. Nästa klocka på min lista är deras Divemaster.
E7854E12-7074-482F-B1B2-47D95919D039.jpeg
Härligt, det låter som en fullträff, så roligt!
Trots nykärleken så känns som det som ett inte alldeles onyktert ställningstagande att försöka väga ihop helheten och se hur långt det räcker då. Inspirerande att höra att den då står sig väl i förhållande till andra dyrare alternativ. Ej heller Gruppo Gamma är ju särskilt billiga, så förväntningarna blir ju där efter också, tänker jag. Så ett gott betyg, alltså!
Banden har jag förstått också, är även de värda att skriva en rad om. Riktigt fräscha, eller vad säger du?
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Härligt, det låter som en fullträff, så roligt!
Trots nykärleken så känns som det som ett inte alldeles onyktert ställningstagande att försöka väga ihop helheten och se hur långt det räcker då. Inspirerande att höra att den då står sig väl i förhållande till andra dyrare alternativ. Ej heller Gruppo Gamma är ju särskilt billiga, så förväntningarna blir ju där efter också, tänker jag. Så ett gott betyg, alltså!
Banden har jag förstått också, är även de värda att skriva en rad om. Riktigt fräscha, eller vad säger du?
Ja, banden är verkligen värda en egen post! Såvitt jag vet så använder Gruppo Gamma band från Di Stefano samt Horween Leather Company och det verkar inte tummas på kvalitén. Bandet som följde med min nya Vanguard är från Horween, det var mjukt & följsamt redan från start vilket jag lyfter på hatten för.
Bandet som följde med min andra Vanguard står stämplat med "Gruppo Gamma" så jag vet tyvärr inte vem som tillverkat det, men även detta bandet är av kvalité.

Nja, jag tycker ändå att Gruppo Gamma har en bra prisnivå sett till vad de levererar faktiskt. Visst allt är ju relativt, men cirka 12' (inkl. moms) för denna är i min bok prisvärt :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja, banden är verkligen värda en egen post! Såvitt jag vet så använder Gruppo Gamma band från Di Stefano samt Horween Leather Company och det verkar inte tummas på kvalitén. Bandet som följde med min nya Vanguard är från Horween, det var mjukt & följsamt redan från start vilket jag lyfter på hatten för.
Bandet som följde med min andra Vanguard står stämplat med "Gruppo Gamma" så jag vet tyvärr inte vem som tillverkat det, men även detta bandet är av kvalité.

Nja, jag tycker ändå att Gruppo Gamma har en bra prisnivå sett till vad de levererar faktiskt. Visst allt är ju relativt, men cirka 12' (inkl. moms) för denna är i min bok prisvärt :)
Ja de banden skojar man inte bort. Vilken höjdare! Grattis!
 
Topp