• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guinand

Dr. D

Patek
2-Faktor
Guinand is a storied watch house, yet its greatest stake on historical significance is its long-standing relationship with the late Helmut Sinn. Mr. Sinn bought the company in 1995 after finding retirement unbearable, but this fruitful relationship first started in the early 1960s when Sinn contracted Guinand to manufacture a version of their Model 361 as the Sinn 102b. As such, the Guinand Model 361 reissue commemorates the genesis of Sinn’s ultra-tough and well-priced tool watches that so many of us watch-heads enjoy today.

 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tycker helt ärligt att Sinn´s 102B är snyggare än "orginalet".


1615621290259.png
1615621457728.png
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Tycker helt ärligt att Sinn´s 102B är snyggare än "orginalet".


1615621290259.png
1615621457728.png
Tänk dig att du är på bilsemester i Tyskland och stannat i en liten by för övernattning. Du går upp tidigt på morgonen för att köpa lokalbakat bröd till frukosten. Du ser viss rörelse och primitiva marknadsstånd börjar byggas upp. Du har helt ovetandes prickat in veckans marknadsdag och du är först på plats. Undra om det finns några gamla klockor?

Själupplevt men i Moustiers-Saint-Marie i Frankrike. Dock inga klockfynd men ostar och kryddor:).
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag värderar högst personligen följande skillnader.

(Guinand - Sinn)
Sinn klipper inte siffrorna det gör Guinand. (0-1).
Sinn har kullrigare glas på framsida (0-2).
Guinand har plattare glas på baksida. (1-2)
Sinn är lite elegantare och metallisk bezel. (1-3)
Guinand är tunnare. (2-3)
Guinand har inte skruvade pushers (3-3)

Lika i denna duell.

Tycker nog att båda skulle vinna på att byta visare med varann. Sinns är kraftigare och bättre lume som passar en sportigare klocka bättre och Guinands tunnare skulle passa Sinnen .

Jämför man mot deras krono med tavlan nedan skulle Guinand kunna gå vinnande ur striden.

1617635218769.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Guinanden har mer eller mindre tagit kontrollen över min handled sedan nyår. I början höll den tiden likt en quartz; +/- 0!
Nu när jag haft den på mig dygnet runt ett par dagar så den ligger numera på +4 sekunder/dygn, vilket jag är nöjd med.
 
Topp