• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Guinand

50821FA5-24F8-408B-9DCB-F28BB3AC3574.png

Är det en av nyheterna?
Samma matta yta som på Starfightern men härdat stål tror jag?
Och en ny kulör på tavlan om jag förstått det rätt. 3,6, 9 placeringen är ju snygg och finns ju även på den "gamla" chrono fliegern.
Gillar den men de borde ju kanske rensa lite i modellprogrammet, mycket som är lika.

Samma matta yta som på Starfightern men härdat stål tror jag?
Och en ny kulör på tavlan om jag förstått det rätt. 3,6, 9 placeringen är ju snygg och finns ju även på den "gamla" chrono fliegern.
Gillar den men de borde ju kanske rensa lite i modellprogrammet, mycket som är lika.
Tycker dom lyckats integrera datumet fint. Är helst en nodate-are men gör man det bra kan jag gå med på det🙂.

Guinand har ju ingen 22mm länk och några på uhrforum klagade på att den nya inte hade det.

Finns ju en medlem där som kan allt om Guinand och hans förklaring kan ju kanske även förklara varför nya länkar är kostsamt att ta fram;
"A 22 mm steel bracelet would make the watch look pretty bulky and would probably be annoyingly present on the wrist; As a result, there was too little demand to economically justify the construction of the strap and clasp and the minimum purchase of 1,000 straps (satin, polished and pearl-blasted) in stock. The straps would have to be sold off over ten years (without technical innovation) and everyone wears the Starfighter chrono on a leather strap anyway. Personally, I also like playing with the different quick-change leather straps."

Guinand tillverkar ju strax över 1000 klockor/år.
Så att köpa in 1000 länkar av tre olika poleringar kanske inte är ekonomiskt hållbart.
Särskilt när inte alla vill köpa länk till 22mm.

De har höjt gångreserven numera.
När jag köpte min STF så skrev de 48 timmar, numera 56 och HS106 har 60 timmar.
Fråga gurun på ett annat forum och han svarade så här;

Sellita has optimized the barrel of the current SW5XX and the power reserve compared to the Valj. 7750 increased from 48h to at least 56h. Sellita itself states a bandwidth of 56-62 hours or writes about 60 hours. Since the power reserve is important to many customers and Sellita only provides vague information, Guinand now subjects all watches to a final power reserve test (60 hours for the HS106) after documented adjustment of the top-grade movements in 5 positions, the WaDi and pressure test. The quality assurance documentation is exemplary.

Önskar alla Guinandare( @TobiasD , @R.Capac och @Jamterik ) en riktigt skön helg!!
Haha. Vi är verkligen få som fattat det!
D3BFFD1F-04AA-493A-8140-A9838CFF44AA.jpeg
Detsamma! Enda klockan jag inte sålt, utöver några som jag har goda minnen med som inte går att sälja. Kan tänka mig fler Guinand i framtiden men just nu är det Explorer 36mm som jag sparar till :)

Ibland blir man lite småtrött på klockan, sen får man ut den i direkt solljus och då jävlar i blir man förälskad i den igen :)

Detsamma! Enda klockan jag inte sålt, utöver några som jag har goda minnen med som inte går att sälja. Kan tänka mig fler Guinand i framtiden men just nu är det Explorer 36mm som jag sparar till :)

Ibland blir man lite småtrött på klockan, sen får man ut den i direkt solljus och då jävlar i blir man förälskad i den igen :)
Ska bli sjukt spännande och se dykaren han håller på med!
(Ryktet säger att han har hållit på i några år, får se om det blir verklighet senare i år)

Tillbaka
Topp