Snyggt! Aldrig provat - är det elastiskt?Funkar ju finfint!
jätteskönt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt! Aldrig provat - är det elastiskt?Funkar ju finfint!
jätteskönt
Ja det är ganska elastisk så det är riktigt sköntSnyggt! Aldrig provat - är det elastiskt?
Blåa tavlan -hur blå är den?Skönare band får man leta efter!
Närmast svart inomhus. Mörkblå i direkt ljus inomhus, typ marinblå. Lite royal-blue-aktig utomhus och i direkt solljus blir den lite ljusare och med mer textur. Svårt att förklara!Blåa tavlan -hur blå är den?
Supercool, grattis! Nu är vi två med Guinand på forumetÖverhörde när ungarna pratade över skype;
-nu har pappa blivit bindgalen och köpt en till klocka.
Japp, erkänner men vilken klocka .
Guinand Starfigher Pilot Radium.
Nej, namnet har inget med Kenny Starfighter att göra utan jaktplanet Lockheed F-104 Starfighter.
Lite surfande på tex wikipedia;
Premiärflygningen skedde 1954 och efter introduktionen satte planet en rad rekord i höjd, stighastighet och hastighetsflygning.
Det uppges vara det enda flygplan som samtidigt innehaft alla dessa tre rekord.
F-104 var enmotorigt och konstruerat för överljudshastighet. Det klarade att komma upp i Mach 2.
Vingarna var små, vilket gav litet luftmotstånd, men samtidigt gav dålig lyftkraft vid lägre hastigheter.
Därför var planet svårt att landa med.
En minst sagt ovanlig detalj på tidiga versioner var att katapultstolen sköt ut piloten nedåt i stället för uppåt.
Anledningen till det var risken att piloten skulle träffas av det höga stjärtpartiet vid en utskjutning.
Nackdelen var naturligtvis att man inte kunde använda katapultstolen på låg höjd eller i samband med start och landning.
Detta lär ha kostat sammanlagt 21 amerikanska piloter livet när de hamnade i lägen där de hade behövt skjuta ut sig.
Att det var ännu sämre att skjuta ut sig bland de tyska alperna lär ju inte vara svårt att förstå.
Konstruktionen ändrades på senare tillverkade plan när man fick tillgång till en kraftfullare katapultstol som klarade av att skjuta piloten över stjärtfenan.
Planet var också en central del i alla mutskandaler som Lockheed var insyltade i.
Mellan 1,1 och 1,3 miljoner D-mark betalades av Lockheed i mutor i Västtyskland, bland annat till en Heinrich Sellschopp, en högt uppsatt inköpschef för tyska försvarsmakten, i syfte att säkra att just Starfighter F-104 skulle köpas. Sellschopp avled 1975 och hann alltså inte bli åtalad.
Just denna modell kallas Starfighter Pilot Radium och produceras endast i ett mindre antal.
Min kommer från den fjärde produktionsbatchen.
Finns endast på den tyskspråkiga hemsidan.
Enda skillnaden från den vanliga S.P är hel metallbaksida istället för glas samt att lyspastan är färgad för att ge lite vintage look.
Bra för oss som inte kommer över Vintage Heuer/Sinn men vill vara med och leka.
Är det en kopia, hommage eller vad är det här för något?
Så här svarar Matthias Klueh, VD och ägaren;
"The former owner of Guinand was Mr. Sinn who sold “refurbished” Heuer SG1550 via Guinand.
Because of this we have quite some parts here in our “Museum”. In the last years the Heuer became quite popular – but on the same time the availability of spares is getting more difficult. To wear the SG1550 day by day might be only the second best idea.
Some parts of the housing are prawn to corrosion (pusher tubes).
Our pilot Chrono housing has a very similar dimensions in terms of the dial – so I was able to build a prototype of the watch using the Heuer dial, our Pilot Chrono housing and a modern movement. So from this we started to design the dial of our Starfighter Pilot Chrono – strictly based from original dials.
With the feedback from some of our customers (Starfighter technicians) we were able to build a very authentic pilot chrono."
Spec;
• Valjoux 7753 / SW510
• Self-winding mechanical movement
• Chronograph function integrated into the movement
• 27 jewels
• 28.800 vibrations per hour; 4 Hz.
• Stone lever escapement
• Stop-second
• Shock resistant as per DIN 8308
• Anti-magnetic as per DIN 8309/ISO 764
• Movement diameter 13 1/4"" (30,4 mm)
• Glucydur-Chronometer Balance Wheel
• Incabloc shock protection
• Power reserve approx. 48 hours
• Movement decorated, weight segment with engraved Guinand logo
• Unidirectional self-winding mechanism with ball bearing, weight segment made of heavy metal
Case
• Stainless steel, bead-blasted
• Sapphire crystal glass, domed, anti-reflective on the interior
• Screwed back with sapphire crystal glass
• Screwed crown with flank protection, double O-ring sealed
• Pilot bezel, rotatable in two directions
• Protected pushers
• Crown flank protection
• Pressure resistant up to 20 bar
Dimensions and Weight
• Case diameter: 42.66 mm. Inte 42mm utan 42,66mm - Tysk noggrannhet!
• Case thickness: 15.6 mm
• Band lug width: 22 mm
• Lug-to-lug distance: 49.7 mm / 1.57 inch
• Distance between the spring bars: 47.3 mm / 1.862 inch
• Weight without strap: ca. 95 grams
Bilder från ppaketöppningen
Det häftigaste jag sett på länge! Ser fram emot massor med bilder.Överhörde när ungarna pratade över skype;
-nu har pappa blivit bindgalen och köpt en till klocka.
Japp, erkänner men vilken klocka .
Guinand Starfigher Pilot Radium.
Nej, namnet har inget med Kenny Starfighter att göra utan jaktplanet Lockheed F-104 Starfighter.
Lite surfande på tex wikipedia;
Premiärflygningen skedde 1954 och efter introduktionen satte planet en rad rekord i höjd, stighastighet och hastighetsflygning.
Det uppges vara det enda flygplan som samtidigt innehaft alla dessa tre rekord.
F-104 var enmotorigt och konstruerat för överljudshastighet. Det klarade att komma upp i Mach 2.
Vingarna var små, vilket gav litet luftmotstånd, men samtidigt gav dålig lyftkraft vid lägre hastigheter.
Därför var planet svårt att landa med.
En minst sagt ovanlig detalj på tidiga versioner var att katapultstolen sköt ut piloten nedåt i stället för uppåt.
Anledningen till det var risken att piloten skulle träffas av det höga stjärtpartiet vid en utskjutning.
Nackdelen var naturligtvis att man inte kunde använda katapultstolen på låg höjd eller i samband med start och landning.
Detta lär ha kostat sammanlagt 21 amerikanska piloter livet när de hamnade i lägen där de hade behövt skjuta ut sig.
Att det var ännu sämre att skjuta ut sig bland de tyska alperna lär ju inte vara svårt att förstå.
Konstruktionen ändrades på senare tillverkade plan när man fick tillgång till en kraftfullare katapultstol som klarade av att skjuta piloten över stjärtfenan.
Planet var också en central del i alla mutskandaler som Lockheed var insyltade i.
Mellan 1,1 och 1,3 miljoner D-mark betalades av Lockheed i mutor i Västtyskland, bland annat till en Heinrich Sellschopp, en högt uppsatt inköpschef för tyska försvarsmakten, i syfte att säkra att just Starfighter F-104 skulle köpas. Sellschopp avled 1975 och hann alltså inte bli åtalad.
Just denna modell kallas Starfighter Pilot Radium och produceras endast i ett mindre antal.
Min kommer från den fjärde produktionsbatchen.
Finns endast på den tyskspråkiga hemsidan.
Enda skillnaden från den vanliga S.P är hel metallbaksida istället för glas samt att lyspastan är färgad för att ge lite vintage look.
Bra för oss som inte kommer över Vintage Heuer/Sinn men vill vara med och leka.
Är det en kopia, hommage eller vad är det här för något?
Så här svarar Matthias Klueh, VD och ägaren;
"The former owner of Guinand was Mr. Sinn who sold “refurbished” Heuer SG1550 via Guinand.
Because of this we have quite some parts here in our “Museum”. In the last years the Heuer became quite popular – but on the same time the availability of spares is getting more difficult. To wear the SG1550 day by day might be only the second best idea.
Some parts of the housing are prawn to corrosion (pusher tubes).
Our pilot Chrono housing has a very similar dimensions in terms of the dial – so I was able to build a prototype of the watch using the Heuer dial, our Pilot Chrono housing and a modern movement. So from this we started to design the dial of our Starfighter Pilot Chrono – strictly based from original dials.
With the feedback from some of our customers (Starfighter technicians) we were able to build a very authentic pilot chrono."
Spec;
• Valjoux 7753 / SW510
• Self-winding mechanical movement
• Chronograph function integrated into the movement
• 27 jewels
• 28.800 vibrations per hour; 4 Hz.
• Stone lever escapement
• Stop-second
• Shock resistant as per DIN 8308
• Anti-magnetic as per DIN 8309/ISO 764
• Movement diameter 13 1/4"" (30,4 mm)
• Glucydur-Chronometer Balance Wheel
• Incabloc shock protection
• Power reserve approx. 48 hours
• Movement decorated, weight segment with engraved Guinand logo
• Unidirectional self-winding mechanism with ball bearing, weight segment made of heavy metal
Case
• Stainless steel, bead-blasted
• Sapphire crystal glass, domed, anti-reflective on the interior
• Screwed back with sapphire crystal glass
• Screwed crown with flank protection, double O-ring sealed
• Pilot bezel, rotatable in two directions
• Protected pushers
• Crown flank protection
• Pressure resistant up to 20 bar
Dimensions and Weight
• Case diameter: 42.66 mm. Inte 42mm utan 42,66mm - Tysk noggrannhet!
• Case thickness: 15.6 mm
• Band lug width: 22 mm
• Lug-to-lug distance: 49.7 mm / 1.57 inch
• Distance between the spring bars: 47.3 mm / 1.862 inch
• Weight without strap: ca. 95 grams
Bilder från ppaketöppningen
Grymt! Underbara klockor! Kommer att bli en destro chrono. Får avvakta lite....shoppat en Sinn till idag....Supercool, grattis! Nu är vi två med Guinand på forumet
Ser fram emot att vi blir flerGrymt! Underbara klockor! Kommer att bli en destro chrono. Får avvakta lite....shoppat en Sinn till idag....
Ska bli så kul att höra vad du tycker om ditt FYND! Otroligt bra pris på en otroligt bra klocka!Grymt! Underbara klockor! Kommer att bli en destro chrono. Får avvakta lite....shoppat en Sinn till idag....
Länk är alltid länkNu på länk igen
Det är en speciell teknik med claspen. Särskilt knöligt i början då dessutom lädret är nytt. Olika på olika klockor också även med samma vikspänne då bla bandlängden kan medföra justering av tekniken. Snyggt är det iaf . Och smidigt då man lärt sig.Lädret är tjockt men mjukt.
Inte helt vän med clasp men vänjer mig säkert
Äntligen! Har ju väntat lika länge som du på den här paketöppningen!Överhörde när ungarna pratade över skype;
-nu har pappa blivit bindgalen och köpt en till klocka.
Japp, erkänner men vilken klocka .
Guinand Starfigher Pilot Radium.
Nej, namnet har inget med Kenny Starfighter att göra utan jaktplanet Lockheed F-104 Starfighter.
Lite surfande på tex wikipedia;
Premiärflygningen skedde 1954 och efter introduktionen satte planet en rad rekord i höjd, stighastighet och hastighetsflygning.
Det uppges vara det enda flygplan som samtidigt innehaft alla dessa tre rekord.
F-104 var enmotorigt och konstruerat för överljudshastighet. Det klarade att komma upp i Mach 2.
Vingarna var små, vilket gav litet luftmotstånd, men samtidigt gav dålig lyftkraft vid lägre hastigheter.
Därför var planet svårt att landa med.
En minst sagt ovanlig detalj på tidiga versioner var att katapultstolen sköt ut piloten nedåt i stället för uppåt.
Anledningen till det var risken att piloten skulle träffas av det höga stjärtpartiet vid en utskjutning.
Nackdelen var naturligtvis att man inte kunde använda katapultstolen på låg höjd eller i samband med start och landning.
Detta lär ha kostat sammanlagt 21 amerikanska piloter livet när de hamnade i lägen där de hade behövt skjuta ut sig.
Att det var ännu sämre att skjuta ut sig bland de tyska alperna lär ju inte vara svårt att förstå.
Konstruktionen ändrades på senare tillverkade plan när man fick tillgång till en kraftfullare katapultstol som klarade av att skjuta piloten över stjärtfenan.
Planet var också en central del i alla mutskandaler som Lockheed var insyltade i.
Mellan 1,1 och 1,3 miljoner D-mark betalades av Lockheed i mutor i Västtyskland, bland annat till en Heinrich Sellschopp, en högt uppsatt inköpschef för tyska försvarsmakten, i syfte att säkra att just Starfighter F-104 skulle köpas. Sellschopp avled 1975 och hann alltså inte bli åtalad.
Just denna modell kallas Starfighter Pilot Radium och produceras endast i ett mindre antal.
Min kommer från den fjärde produktionsbatchen.
Finns endast på den tyskspråkiga hemsidan.
Enda skillnaden från den vanliga S.P är hel metallbaksida istället för glas samt att lyspastan är färgad för att ge lite vintage look.
Bra för oss som inte kommer över Vintage Heuer/Sinn men vill vara med och leka.
Är det en kopia, hommage eller vad är det här för något?
Så här svarar Matthias Klueh, VD och ägaren till Guinand;
"The former owner of Guinand was Mr. Sinn who sold “refurbished” Heuer SG1550 via Guinand.
Because of this we have quite some parts here in our “Museum”. In the last years the Heuer became quite popular – but on the same time the availability of spares is getting more difficult. To wear the SG1550 day by day might be only the second best idea.
Some parts of the housing are prawn to corrosion (pusher tubes).
Our pilot Chrono housing has a very similar dimensions in terms of the dial – so I was able to build a prototype of the watch using the Heuer dial, our Pilot Chrono housing and a modern movement. So from this we started to design the dial of our Starfighter Pilot Chrono – strictly based from original dials.
With the feedback from some of our customers (Starfighter technicians) we were able to build a very authentic pilot chrono."
Spec;
• Valjoux 7753 / SW510
• Self-winding mechanical movement
• Chronograph function integrated into the movement
• 27 jewels
• 28.800 vibrations per hour; 4 Hz.
• Stone lever escapement
• Stop-second
• Shock resistant as per DIN 8308
• Anti-magnetic as per DIN 8309/ISO 764
• Movement diameter 13 1/4"" (30,4 mm)
• Glucydur-Chronometer Balance Wheel
• Incabloc shock protection
• Power reserve approx. 48 hours
• Movement decorated, weight segment with engraved Guinand logo
• Unidirectional self-winding mechanism with ball bearing, weight segment made of heavy metal
Case
• Stainless steel, bead-blasted
• Sapphire crystal glass, domed, anti-reflective on the interior
• Screwed back with sapphire crystal glass
• Screwed crown with flank protection, double O-ring sealed
• Pilot bezel, rotatable in two directions
• Protected pushers
• Crown flank protection
• Pressure resistant up to 20 bar
Dimensions and Weight
• Case diameter: 42.66 mm. Inte 42mm utan 42,66mm - Tysk noggrannhet!
• Case thickness: 15.6 mm
• Band lug width: 22 mm
• Lug-to-lug distance: 49.7 mm / 1.57 inch
• Distance between the spring bars: 47.3 mm / 1.862 inch
• Weight without strap: ca. 95 grams
Bilder från paketöppningen
Du glömde snyggt. Både strukturen och utskärningen. Visa en bild uppifrån liggande på bordetLädret är grymt.
Tjock, grovt men mjukt!
Du glömde snyggt. Både strukturen och utskärningen. Visa en bild uppifrån liggande på bordet
Skulle inte förvåna mig.Ser fram emot att vi blir fler
Inte ofta man ser läder med en sådan utskärning. Helbild helbild helbild .
Hur stor handled har du och hur upplevs den på? funderar på en Pilot Chrono 42 med samma läder som du har på din.
Kul!Hur stor handled har du och hur upplevs den på? funderar på en Pilot Chrono 42 med samma läder som du har på din.
Haha kommer senare.Inte ofta man ser läder med en sådan utskärning. Helbild helbild helbild .
Edit: Kanske svårt utan att demontera claspen men kanske redan är demonterad.