• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Har en fråga. Har ett automatiskt Certina ur, vilket också är mitt första. När jag skakar lite på klockan och lyssnar, låter det som att det är en kula eller liknande som åker runt. Är det normalt eller är det något galet me urverket?
Det är med största sannolikhet rotorn du hör. Vissa har dessutom en typ av kullager i rotorn som kan låta lite swishande. Om du är osäker kan du fråga närmsta urmakare. Utan att ha hört ljudet själv är det svårt att svara, det kan ju vara något annat också. :)
 
Det är med största sannolikhet rotorn du hör. Vissa har dessutom en typ av kullager i rotorn som kan låta lite swishande. Om du är osäker kan du fråga närmsta urmakare. Utan att ha hört ljudet själv är det svårt att svara, det kan ju vara något annat också. :)
Men de är alltså normalt att de låter när klockan skakas?
Men kanske får åka ner till urmakarn. Vill ändå vara på säkra sidan
 
Är det någon som vet var man kan få tag i en längre ersättningsspets till Bergeon 7230? Den levererades med en 33mm-spets när jag köpte den som till slut skadades och var tvungen att bytas ut men när jag nu letar efter en ny spets så hittar jag bara 27mm inom Sverige vilket är för kort.

33mm finns hos Cousins men då lär man få vänta i månader innan man får hem något. 😵😵😵
Screenshot_20210221-222828_Firefox.jpg
 
Med två småbarn hemma är det oundvikligt att det inte blir kladd och flott från fingrar på klockan.
Vad köper man egentligen för att putsa glaset och länken?
 
Med två småbarn hemma är det oundvikligt att det inte blir kladd och flott från fingrar på klockan.
Vad köper man egentligen för att putsa glaset och länken?
Glas torkar du av med valfri trasa, klädesplagg etc. men om det är plexi så använder man polywatch för att polera bort lättare repor. En vanlig orsak till att glaset blir kladdigt är en yttre antireflexbehandling som går att polera bort med tandkräm.

För boett och länk används cape cod. Var dock försiktig med det sistnämnda och läs på lite innan du går loss för att inte riskera att göra situationen värre.
 
Med två småbarn hemma är det oundvikligt att det inte blir kladd och flott från fingrar på klockan.
Vad köper man egentligen för att putsa glaset och länken?
Glas torkar du av med valfri trasa, klädesplagg etc. men om det är plexi så använder man polywatch för att polera bort lättare repor. En vanlig orsak till att glaset blir kladdigt är en yttre antireflexbehandling som går att polera bort med tandkräm.

För boett och länk används cape cod. Var dock försiktig med det sistnämnda och läs på lite innan du går loss för att inte riskera att göra situationen värre.
När, inte Cape Vid på länken. För smuts och kladd använd ljummet/varmt vatten med lite diskmedel, låt den ligga en stund i det och rengör med mjuk tandborste. Eller ultraljudstvätt.
 
När, inte Cape Vid på länken. För smuts och kladd använd ljummet/varmt vatten med lite diskmedel, låt den ligga en stund i det och rengör med mjuk tandborste. Eller ultraljudstvätt.
Ja, fel av mig. Jag antog att det var lite grövre slitage som menades när det skrevs om att putsa länken och handlar det bara om lite kladd så använder man naturligtvis bara vatten och liknande. 😊
 
Hejsan! Har några funderingar angående referensnummer. Varför är det ref som oftast används för att beskriva klockmodellen och inte ett riktigt modellnamn? Seiko har ju flera smeknamn på sina klockor men officiellt benämns de ju med referensnummer. Vars kommer denna praxis ifrån och varför? Varför kör man inte på modellnamn istället?

Min andra undran kring referensnummer är vad de "säger". Om vi tar SRPE93K1 (seiko turtle) som exempel. Vad säger de olika siffrorna och bokstäverna? "S" antar jag står för Seiko och om de står "J" i slutet är den gjord i japan, om ja fattat rätt.

 
Senast ändrad:
Hejsan! Har några funderingar angående referensnummer. Varför är det ref som oftast används för att beskriva klockmodellen och inte ett riktigt modellnamn? Seiko har ju flera smeknamn på sina klockor men officiellt benämns de ju med referensnummer. Vars kommer denna praxis ifrån och varför? Varför kör man inte på modellnamn istället? Hade ju gjort att man slipper komma ihåg alla dessa referensnummer 😂

Min andra undran kring referensnummer är vad de "säger". Om vi tar SRPE93K1 (seiko turtle) som exempel. Vad säger de olika siffrorna och bokstäverna? "S" antar jag står för Seiko och om de står "J" i slutet är den gjord i japan, om ja fattat rätt.

Just Seiko är lite speciella. De har i princip tre namn/nummer på sina klockor: SRPE93K1 och liknande används bara som handelsnamn och står på butikssidor och liknande. Står inte på klockan (men på taggen har jag för mig). Sedan har det ett referensnummer som är urverk-modell på boetten (står på baksidan), och ett urverk-typ av tavla. (står på tavlan).

Se f.ö. detta inlägg, och det det kommenterar: https://klocksnack.se/threads/officiella-seikotråden.9381/page-1338#post-3734068
 
Hejsan! Har några funderingar angående referensnummer. Varför är det ref som oftast används för att beskriva klockmodellen och inte ett riktigt modellnamn? Seiko har ju flera smeknamn på sina klockor men officiellt benämns de ju med referensnummer. Vars kommer denna praxis ifrån och varför? Varför kör man inte på modellnamn istället? Hade ju gjort att man slipper komma ihåg alla dessa referensnummer 😂

Min andra undran kring referensnummer är vad de "säger". Om vi tar SRPE93K1 (seiko turtle) som exempel. Vad säger de olika siffrorna och bokstäverna? "S" antar jag står för Seiko och om de står "J" i slutet är den gjord i japan, om ja fattat rätt.

Referenser är till för att det inte ska uppstå några missförstånd och de inkluderar ofta även information kring färg, länk/armband osv. Många modeller har dock fått inofficiella smeknamn för att de ska vara lättare att hålla reda på och nämna i diskussioner men även bland samma modell (t.ex. Tuna, turtle, SARB/Alpinist osv) så kan det finnas ett helt gäng olika referenser för olika varianter av samma modell.

Jag vet inte exakt hur man bryter ner Seikos modellbeteckningar (@yonsson) men E verkar i alla fall indikera slät glasring, 93 är troligtvis färgkombinationen och de sista bokstäverna/siffrorna beskriver oftast var de är tillverkade eller vilken marknad de är avsedda för.

Screenshot_20210308-181229_Firefox.jpg

 
Hejsan! Har några funderingar angående referensnummer. Varför är det ref som oftast används för att beskriva klockmodellen och inte ett riktigt modellnamn? Seiko har ju flera smeknamn på sina klockor men officiellt benämns de ju med referensnummer. Vars kommer denna praxis ifrån och varför? Varför kör man inte på modellnamn istället?

Min andra undran kring referensnummer är vad de "säger". Om vi tar SRPE93K1 (seiko turtle) som exempel. Vad säger de olika siffrorna och bokstäverna? "S" antar jag står för Seiko och om de står "J" i slutet är den gjord i japan, om ja fattat rätt.

SRPE = Seiko ProspEx.
Sista bokstäverna kan du skita i. De visar avsedd marknad och typ av band. J1= Japan, länk. Typ så.
 
Just Seiko är lite speciella. De har i princip tre namn/nummer på sina klockor: SRPE93K1 och liknande används bara som handelsnamn och står på butikssidor och liknande. Står inte på klockan (men på taggen har jag för mig). Sedan har det ett referensnummer som är urverk-modell på boetten (står på baksidan), och ett urverk-typ av tavla. (står på tavlan).

Se f.ö. detta inlägg, och det det kommenterar: https://klocksnack.se/threads/officiella-seikotråden.9381/page-1338#post-3734068

Referenser är till för att det inte ska uppstå några missförstånd och de inkluderar ofta även information kring färg, länk/armband osv. Många modeller har dock fått inofficiella smeknamn för att de ska vara lättare att hålla reda på och nämna i diskussioner men även bland samma modell (t.ex. Tuna, turtle, SARB/Alpinist osv) så kan det finnas ett helt gäng olika referenser för olika varianter av samma modell.

Jag vet inte exakt hur man bryter ner Seikos modellbeteckningar (@yonsson) men E verkar i alla fall indikera slät glasring, 93 är troligtvis färgkombinationen och de sista bokstäverna/siffrorna beskriver oftast var de är tillverkade eller vilken marknad de är avsedda för.

Screenshot_20210308-181229_Firefox.jpg

SRPE = Seiko ProspEx.
Sista bokstäverna kan du skita i. De visar avsedd marknad och typ av band. J1= Japan, länk. Typ så.
Tack för väldigt bra svar! Då fattar jag varför de används. Och lite hur just Seiko lägger upp sina ref nr. Men om vi istället skulle ta Rolex explorer 214270. Vad säger de olika siffrorna där? Är de bara slumpmässiga siffror eller säger de något? Är inte intresserad av nån av dessa två exempel (explorer eller turtle) utan vill bara få lite mer förståelse. De finns ingen "mall" som de flesta märken följer? Tex att första numret säger vad de är för märke/modell, andra storlek, tredje färg osv. Eller är de olika för alla tillverkare?
 
Tack för väldigt bra svar! Då fattar jag varför de används. Och lite hur just Seiko lägger upp sina ref nr. Men om vi istället skulle ta Rolex explorer 214270. Vad säger de olika siffrorna där? Är de bara slumpmässiga siffror eller säger de något? Är inte intresserad av nån av dessa två exempel (explorer eller turtle) utan vill bara få lite mer förståelse. De finns ingen "mall" som de flesta märken följer? Tex att första numret säger vad de är för märke/modell, andra storlek, tredje färg osv. Eller är de olika för alla tillverkare?

Nej, det finns ingen internationell standard för hur man skapar för referensnummer.
 
Tack för väldigt bra svar! Då fattar jag varför de används. Och lite hur just Seiko lägger upp sina ref nr. Men om vi istället skulle ta Rolex explorer 214270. Vad säger de olika siffrorna där? Är de bara slumpmässiga siffror eller säger de något? Är inte intresserad av nån av dessa två exempel (explorer eller turtle) utan vill bara få lite mer förståelse. De finns ingen "mall" som de flesta märken följer? Tex att första numret säger vad de är för märke/modell, andra storlek, tredje färg osv. Eller är de olika för alla tillverkare?
Nej, tyvärr finns ingen standard och märken som Omega och Certina är skräckexempel. Vanliga Omega SMP med blå urtavla på länk har referensnummer 210.30.42.20.03.001 och Certina DS PH200M har referensnummer C036.407.16.050.00. :rolleyes: Då är det betydligt enklare med olika bokstavskombinationer även om det kan vara väldigt rörigt där också och det är sällan det finns helt tydliga riktlinjer för hur man utläser modellbeteckningarna.
 
Tack för väldigt bra svar! Då fattar jag varför de används. Och lite hur just Seiko lägger upp sina ref nr. Men om vi istället skulle ta Rolex explorer 214270. Vad säger de olika siffrorna där? Är de bara slumpmässiga siffror eller säger de något? Är inte intresserad av nån av dessa två exempel (explorer eller turtle) utan vill bara få lite mer förståelse. De finns ingen "mall" som de flesta märken följer? Tex att första numret säger vad de är för märke/modell, andra storlek, tredje färg osv. Eller är de olika för alla tillverkare?
Det är olika för olika tillverkare. En del kanske har något system, som kanske t.o.m. är känt, för andra är det nog bara de själva som vet vad det betyder (om det betyder något). En del har förhållandevis hanterliga nummer, andra irriterande långa haranger.
 

Nej, det finns ingen internationell standard för hur man skapar för referensnummer.
Nej, tyvärr finns ingen standard och märken som Omega och Certina är skräckexempel. Vanliga Omega SMP med blå urtavla på länk har referensnummer 210.30.42.20.03.001 och Certina DS PH200M har referensnummer C036.407.16.050.00. :rolleyes: Då är det betydligt enklare med olika bokstavskombinationer även om det kan vara väldigt rörigt där också och det är sällan det finns helt tydliga riktlinjer för hur man utläser modellbeteckningarna.
Det är olika för olika tillverkare. En del kanske har något system, som kanske t.o.m. är känt, för andra är det nog bara de själva som vet vad det betyder (om det betyder något). En del har förhållandevis hanterliga nummer, andra irriterande långa haranger.
Okej då hänger jag med. Då fattar jag varför min Certina ds action diver 38mm har den otroligt lätta reffen C032.807.11.051.00... De bara flyter av tungan. Men synd att de inte finns en internationell standard. Hade ju kunnat göra det hela betydligt mer enkelt och begripligt. Speciellt genom att ref ofta används av säljare och klockentusiaster. Tur som fan att google finns!
Tack för alla bra svar! :)
 
Tror inte det finns någon definition huggen i sten. Om man börjar med vad skindiving innebär så finns det heller ingen hård definition, men ungefär fridykning/snorkling. Längre tillbaka i tiden kunde dykning med tuber också vara skindiving (=utan våtdräkt, i varmare vatten).

Skindivers är enklare dykarklockor än de som är tänkta för professionell dykning. Tål kanske inte lika högt tryck, klarar kanske inte helium, uppfyller kanske inte ISO 6425, etc.

På vintagesidan brukar man väl kalla enklare dykarur från främst 60-talet för skindivers, och ofta är det av mer udda märken än de klassiska.
 
Tror inte det finns någon definition huggen i sten. Om man börjar med vad skindiving innebär så finns det heller ingen hård definition, men ungefär fridykning/snorkling. Längre tillbaka i tiden kunde dykning med tuber också vara skindiving (=utan våtdräkt, i varmare vatten).

Skindivers är enklare dykarklockor än de som är tänkta för professionell dykning. Tål kanske inte lika högt tryck, klarar kanske inte helium, uppfyller kanske inte ISO 6425, etc.

På vintagesidan brukar man väl kalla enklare dykarur från främst 60-talet för skindivers, och ofta är det av mer udda märken än de klassiska.
Okay så ett ganska löst tilltaget begrepp alltså. Tack för ett bra svar!
 
Hur är det med mekaniska klockor och tennis?
Kan jag ha på mig en automatare under spel utan att vara orolig? Självklart finns ju risk att man ramlar och får boll på den men tänker mest på stöten vid backhand dubbelgrepp.
 
Hur är det med mekaniska klockor och tennis?
Kan jag ha på mig en automatare under spel utan att vara orolig? Självklart finns ju risk att man ramlar och får boll på den men tänker mest på stöten vid backhand dubbelgrepp.
Jag har spelat massor av golf med automatare utan problem. Klockorna är gjorda för att användas och kraften från när du träffar bollen tills den har letat sig till armen borde vara försumbar.
 
Letar efter en robust och bra klockrulle för 1 st klocka för förvaring där boetten inte rör armbandet. Utseende spelar ingen roll då funktionen är viktigast.

Har vi kanske någon på KS med butik som säljer sånt?
 
OM man ska ha en lupp, vad ska man handla och vartifrån?

Sålde min Speedy, så nu tänkte jag köpa en lupp... så vad ska jag ha?

EXEMPEL BILD
s-l400.jpg
 
Hej, 😊

Har en Certina DS diver Automatic precis som den på bilden, där kronan inte vill gänga fast. Är det allvarligt? Något man kan fixa eller är det bra att sälja klockan till någon hemmapulare eller har den inget värde längre? 😊
 

Bilagor

  • D71CC3C6-7C53-40D4-BCA5-76BED3D9BCD2.jpeg
    D71CC3C6-7C53-40D4-BCA5-76BED3D9BCD2.jpeg
    343.8 KB · Visningar: 14
  • 5CD8E7F9-24F6-4C62-8D76-EB432301838F.jpeg
    5CD8E7F9-24F6-4C62-8D76-EB432301838F.jpeg
    308.5 KB · Visningar: 15
Tillbaka
Topp