Tror det finns att köpa i Klocksnacks webshop.OM man ska ha en lupp, vad ska man handla och vartifrån?
Sålde min Speedy, så nu tänkte jag köpa en lupp... så vad ska jag ha?
EXEMPEL BILD
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
	Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus. 
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror det finns att köpa i Klocksnacks webshop.OM man ska ha en lupp, vad ska man handla och vartifrån?
EXEMPEL BILD
![]()
4x förstoring är väl den vanligaste, sedan 10x för ännu mer närgången inspektion. Exakt vad du skall köpa kan jag inte svara på - man brukar ju få var man betalar för..OM man ska ha en lupp, vad ska man handla och vartifrån?
EXEMPEL BILD
![]()
Blir lumen bättre laddad av en uv-ficklampa än en vanlig stark ledlampa?
Ljuset som sänds ut brukar ha lägre energi än det som absorberats, så det kan (men behöver inte) säkert vara så att UV kan funkar bättre för att excitera materialet än vanligt ljus.Skulle satsa mina pengar på den vanliga starka ledlampan, men kan ha fel.
Det florucerande material absorberar ljus och sänder tillbaka en del av det uppfångade ljuset. Antar att det till stor del beror på uteffekten av ljuset från ljuskällan.
En stark ledlampa tror jag har större uteffekt än en uv-ficklampa (har inte kollat).
Dock lär även vilken typ av ljus (våglängd) det är spela roll, dvs hur mycket lumen som mayerialet kan absorbera av just den våglängden.
Här finns lite info om hur florucerande material fungerar (dock är en del av infon för det material som finns på levande organismer, men jag antar att samma principer till viss del gäller för lumen).
Lumens and Lights for Fluorescence - Part 2 - NIGHTSEA
This article discusses the relationship between lumens and lights for fluorescence, to get a better understanding of light ratings. Part 2 in a series.nightsea.com
Ja. Om det håller längre eller inte kan jag inte svara på, men det är en stor skillnad på hur en uv-lampa laddar lumen jämfört med min LED (LED Lenser L7). Uv är mycket bättre.Blir lumen bättre laddad av en uv-ficklampa än en vanlig stark ledlampa?

Hej,
Har en Certina DS diver Automatic precis som den på bilden, där kronan inte vill gänga fast. Är det allvarligt? Något man kan fixa eller är det bra att sälja klockan till någon hemmapulare eller har den inget värde längre?![]()
Relaterad fråga: Någon som har tips om en bra UV-lampa (ficklampsmodell)? Finns många att välja på, men recensionerna är, ska vi säga ,"varierande".... smäckigt byggda, klena, kort batteritid, verkar ofta vara klagomål. Behöver inte vara extremt liten, men handhållen i alla fall. Betalar hellre lite mer för något robust och bra.Ja. Om det håller längre eller inte kan jag inte svara på, men det är en stor skillnad på hur en uv-lampa laddar lumen jämfört med min LED (LED Lenser L7). Uv är mycket bättre.
Jag har för mig att jag köpte min på Ebay för under 100-lappen med frakt. Klent byggd? Visst, men jag skall inte campa med den. Dålig batteritid? Kanske, jag lyser aldrig mer än 10 sekunder åt gången. Värt sitt pris? Ja.Relaterad fråga: Någon som har tips om en bra UV-lampa (ficklampsmodell)? Finns många att välja på, men recensionerna är, ska vi säga ,"varierande".... smäckigt byggda, klena, kort batteritid, verkar ofta vara klagomål. Behöver inte vara extremt liten, men handhållen i alla fall. Betalar hellre lite mer för något robust och bra.
Troligtvis magnetiserad vilket bl.a. kan uppstå efter kontakt med induktionshällar, laptops, mobiler m.m. Kan fixas av vilken uris som helst mot en symbolisk summa.Damens datejust började från en dag till en annan sacka efter flera timmar om dagen. Inget tapp i golv, eller smäll etc säger hon. Vad göra?
Troligtvis magnetiserad vilket bl.a. kan uppstå efter kontakt med induktionshällar, laptops, mobiler m.m. Kan fixas av vilken uris som helst mot en symbolisk summa.
Blir lumen bättre laddad av en uv-ficklampa än en vanlig stark ledlampa?
Köpte en för 199 på Kjell&Co. Den funkar bra, känns hyfsat robust. Givet att man har den tänd några sekunder åt gången har jag svårt att tro att batteritiden är något problem.Relaterad fråga: Någon som har tips om en bra UV-lampa (ficklampsmodell)? Finns många att välja på, men recensionerna är, ska vi säga ,"varierande".... smäckigt byggda, klena, kort batteritid, verkar ofta vara klagomål. Behöver inte vara extremt liten, men handhållen i alla fall. Betalar hellre lite mer för något robust och bra.
Fenomenet som används av lysmassa kallas fosforescens. Det besläktat med fluorescens men inte riktigt samma sak. I båda fallen exciteras molekyler av ljus till högre energitillstånd, och sedan skickas ljus ut med en annan våglängd (färg) än vad man skickade in. Skillnaden är att vid fluorescens skickas ljuset ut i stort sett omedelbart, inom några miljondels sekunder. Det är den effekten man ser om man t ex lyser med UV-lampa på en vit t-shirt.Skulle satsa mina pengar på den vanliga starka ledlampan, men kan ha fel.
Det florucerande material absorberar ljus och sänder tillbaka en del av det uppfångade ljuset. Antar att det till stor del beror på uteffekten av ljuset från ljuskällan.
En stark ledlampa tror jag har större uteffekt än en uv-ficklampa (har inte kollat).
Dock lär även vilken typ av ljus (våglängd) det är spela roll, dvs hur mycket lumen som mayerialet kan absorbera av just den våglängden.
Här finns lite info om hur florucerande material fungerar (dock är en del av infon för det material som finns på levande organismer, men jag antar att samma principer till viss del gäller för lumen).
Lumens and Lights for Fluorescence - Part 2 - NIGHTSEA
This article discusses the relationship between lumens and lights for fluorescence, to get a better understanding of light ratings. Part 2 in a series.nightsea.com
Ja, det är sant men jag tänker att det kanske kan finnas en del undantag beroende på konstruktion? Nyare DJ har väl t.ex. syloxi som kanske gör att de reagerar annorlunda på magnetism?Men magnetism brukar väl innebära det motsatta dvs att klockan fortar sig?
Såvitt jag förstått är det normalt balansfjädern som får problem när den magnetiseras. Den "klibbar ihop" vilket gör att den i princip blir kortare och får högre frekvens, så att den börjar forta sig. (Det är anledningen till att man försöker med alternativa, icke-magnetiska, material i fjädern.) Så jag håller med tidigare skribent, den borde gå fortare i så fall. Dessutom verkar flera timmars avvikelse per dygn extremt oavsett riktning. Något är nog trasigt, så det är nog urmakarbesök som behövs gissar jag... /sign. "Inte heller urmakare"Ja, det är sant men jag tänker att det kanske kan finnas en del undantag beroende på konstruktion? Nyare DJ har väl t.ex. syloxi som kanske gör att de reagerar annorlunda på magnetism?
Nu är jag ingen urmakare men jag kan i alla fall inte komma på någon annan uppenbar orsak till att gångavvikelsen plötsligt skulle ändras med flera timmar per dag till synes utan någon åverkan på klockan. Det skulle väl i så fall kunna vara någon typ av friktion i visarna eller liknande men det låter märkligt att det skulle uppstå så plötsligt och utan att klockan har utsatts för någon fysisk påfrestning.
Blancpain Fifty Fathoms? Dock 40.5mm. Men en klassisk dykare med historia och datumrutaOm ni fick välja en dykare för runt 50kkr på max 40 mm, samt med datum. Vilken hade ni valt?
Cartier PashaOm ni fick välja en dykare för runt 50kkr på max 40 mm, samt med datum. Vilken hade ni valt?
Nej, kronan sitter fast och kan dras ut som normalt men den gängar inte när man försöker skruva in den. Är det kanske gängorna på kronan som gått sönder, eller motsvarighet i godset?Vad är fel? Är det kronan som lossar från bommen? I så fall kanske man endast behöver lossa bom o krona och lägga på lite loctite längst ut på bommen och skruva ihop igen (om gängerna är ok), annars kanske man måste byta ut någon del.
Nej, kronan sitter fast och kan dras ut som normalt men den gängar inte när man försöker skruva in den. Är det kanske gängorna på kronan som gått sönder, eller motsvarighet i godset?
Ja, precis. Oj, det låter dyrt ja. Kanske får sälja den till någon som vill testa själv att laga eller spara den som ett minne då den var en present. Tack för svar och åsikter.Menar du att det är skruvad krona på den klockan, då är det nog precis som du säger, antingen är gängorna kass på kronan eller kronhalsen. Kostar säkert en slant om man lämnar in. Antar att man antingen byter kronan eller kronhalsen, eller båda.
Jag skulle bränna på något försiktigt med UV-lampa. Tänk på era ögon samt på att det sliter ut / bleker urtavlan i förtid. Säkert ett bra sätt att snabbt få vintage-look på urtavla.Fenomenet som används av lysmassa kallas fosforescens. Det besläktat med fluorescens men inte riktigt samma sak. I båda fallen exciteras molekyler av ljus till högre energitillstånd, och sedan skickas ljus ut med en annan våglängd (färg) än vad man skickade in. Skillnaden är att vid fluorescens skickas ljuset ut i stort sett omedelbart, inom några miljondels sekunder. Det är den effekten man ser om man t ex lyser med UV-lampa på en vit t-shirt.
Vid fosforescens ligger uppladdningen kvar mycket längre tid. I lysmassa flera timmar. Det beror på att energin "fastnar" i energitillstånd i molekylerna med övergångar som kallas förbjudna, dvs det är mycket låg kvantmekanisk sannolikhet att de ska skicka ut energin som ljus igen. Men eftersom det är kvantmekanik är sannolikheten inte helt noll, så till slut skickas ljuset ut ändå.
Men gemensamt för båda processerna är att effekten oftast är starkast om man skickar på ljus med hög energi, = kort våglängd, dvs blått eller ultraviolett ljus. Det är därför lysmassa bäst laddas med UV-lampa.
Kostar nog runt 1000-2000 kr med jobb på en Certina, gissningsvis.Menar du att det är skruvad krona på den klockan, då är det nog precis som du säger, antingen är gängorna kass på kronan eller kronhalsen. Kostar säkert en slant om man lämnar in. Antar att man antingen byter kronan eller kronhalsen, eller båda.
Tack! Ska kolla om det finns någon urmakare som kan klara det eller om den kanske måste skickas till Certina för koll och prisförslag.Kostar nog runt 1000-2000 kr med jobb på en Certina, gissningsvis.
Det måste en vanlig utbildad urmakare klara av. Frakt till och från Schweiz är inte billigt.Tack! Ska kolla om det finns någon urmakare som kan klara det eller om den kanske måste skickas till Certina för koll och prisförslag.
Okej, det vore ju absolut toppen om det finns någon som kan åtgärda detta här hemma utan att den behöver skickas iväg. Bara att börja forska efter en bra urmakare då.Det måste en vanlig utbildad urmakare klara av. Frakt till och från Schweiz är inte billigt.
Vissa märken krånglar och vill inte skicka vissa delar till verkstäder, jag inbillar mig att Certina inte är så, speciellt inte om du går till en av deras AD. Notera att detta med att inte skicka delar gäller även till sina egna AD för vissa märken och modeller.