• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Är G Jensen klocka en seriös ”värdebeständig”klocka?
(Design Turun Bulow Hube)
DB1B56DF-24FF-4718-80ED-2ACA09A8FE21.jpeg
God design brukar kunna hålla i längden... Jag vill minnas att just den modellen diskuterats i någon tråd, minns tyvärr inte vilken det var.
När det gäller "värdebeständig" är klockvärlden generellt inte där man ska investera. Det finns några undantag, men inga som ligger i priser som den G Jensen du visar (typ 15k ny?)
intressant läsning kanske?

Någon som vet vad man kan göra åt detta? Stålet i endlänken skiftar liksom lite i färg..

Bilagor

• 77AD3ADF-D7EF-430F-9E8A-757740C153D7.jpeg
    77AD3ADF-D7EF-430F-9E8A-757740C153D7.jpeg
    239.8 KB · Visningar: 73
  • 1A7C62DA-AC48-4C05-B47A-55AB345030D8.jpeg
    1A7C62DA-AC48-4C05-B47A-55AB345030D8.jpeg
    411.1 KB · Visningar: 73
Någon som vet vad man kan göra åt detta? Stålet i endlänken skiftar liksom lite i färg..
Kan den ha borstats lite snabbt och slarvigt kanske? Och så har man inte riktigt kommit åt in mot kanten där tänker jag. Isåfall så är det att borsta igen och noggrant som gäller för att få jämn finish.

Ser ut som normal brukspatina. Finns säkert fler ställen på klocka och länk, där stålet visar skiftningar, om du granskar allt noggrant. Kan vara smuts/fett och/eller att borstningen påverkats av "mekaniskt" slitage med tiden IMHO.

Relaterad fråga: Någon som har tips om en bra UV-lampa (ficklampsmodell)? Finns många att välja på, men recensionerna är, ska vi säga ,"varierande".... smäckigt byggda, klena, kort batteritid, verkar ofta vara klagomål. Behöver inte vara extremt liten, men handhållen i alla fall. Betalar hellre lite mer för något robust och bra.
Det slutade med att jag slank ner i kaninhålet och utforskade ämnet själv (så som jag ofta gör 😳). Det blev en lite bättre lampa, och sedan även en billigare bara för att kunna göra en jämförande test... https://klocksnack.se/threads/snabbtest-två-uv-ficklampor.147496/ (inte helt klockrelaterat, men kanske lite? 🙂)

Har en ”rätt och fel” fundering, Ska man köra en ”left handed” dykare på högra handen för att kronan ska hamna ”rätt”? Eller vänstra som vanligt med motiveringen att inte kronan ska vara ”ivägen”?

Vad hade ni kört som högerhänta?

Har en ”rätt och fel” fundering, Ska man köra en ”left handed” dykare på högra handen för att kronan ska hamna ”rätt”? Eller vänstra som vanligt med motiveringen att inte kronan ska vara ”ivägen”?

Vad hade ni kört som högerhänta?
Jag tror inte kronan är placerad så för att man ska bära den på höger utan snarare för att den inte ska gå in mot handleden, så nej, bär den på vänster

Min Seiko Save the ocean fick lämna idag. Brosan var sugen på den så jag tyckte det skulle vara trevligt om nån i familjen utöver mig hade en riktig klocka och inte en ”parfymklocka”.

Vill ha en rolig beater för typ 3k som även passar fint med Nato. Vad rekar ni?

Min Seiko Save the ocean fick lämna idag. Brosan var sugen på den så jag tyckte det skulle vara trevligt om nån i familjen utöver mig hade en riktig klocka och inte en ”parfymklocka”.

Vill ha en rolig beater för typ 3k som även passar fint med Nato. Vad rekar ni?
Känns som det finns ett obegränsat antal alternativ vad gäller beaters i den prisklassen.
Införskaffade mig en Boldr Medic häromdagen som ska få agera i det syftet.

Ser trevlig ut och absolut en kandidat. Vet inte riktigt om det finns nån gammal tråd med ungefär samma frågeställning
Det är mycket möjligt att det finns.
Jag ville ha en grab and go klocka i titan som var lätt och någorlunda smidig.
Boldr har även andra varianter i titan med automatiska urverk om man icke vill köra quartz.

Skulle vilja ha hjälp finna produkt:
Armband, läder, svart/mörkbrunt, buckle, kontrasterande söm och (här är det jag går bet)
en slags "övervikning" av lädret och troligen ligger en metallskena under.
Sinn har denna lösning, men jag har sett den på andra märken.

Virtuell pilsnerl till den som kommer med "rätt" förslag :)
Det låter som ett sånt här 🤔; https://rios1931.com/silverstone-carbon-sport/ Finns i några olika färger också.

Hej. Vart vänder man sig i Stockholm för service/fixa en Seiko skx023, byta urtavla (har en extra ) och visare?
Var köper man visare och urtavlor på nätet? Även länkar, känner till Watchgecho och Strapcode.
Tackar.

Hej. Vart vänder man sig i Stockholm för service/fixa en Seiko skx023, byta urtavla (har en extra ) och visare?
Var köper man visare och urtavlor på nätet? Även länkar, känner till Watchgecho och Strapcode.
Tackar.
Som ovan nämnt, klockmäster, säkert även stjärnurmakarna...
Jag skulle dock reservera mig för om du vill byta till något annat än original, då är det inte lika säkert att du får hjälp.
En del i att modda billigare Seiko klockor är ju just att man kan bli tvungen att göra jobbet själv. Det finns en Seiko mod tråd där du säkert kan få bra tips :)

Som ovan nämnt, klockmäster, säkert även stjärnurmakarna...
Jag skulle dock reservera mig för om du vill byta till något annat än original, då är det inte lika säkert att du får hjälp.
En del i att modda billigare Seiko klockor är ju just att man kan bli tvungen att göra jobbet själv. Det finns en Seiko mod tråd där du säkert kan få bra tips :)
Det handlar mera om en service, snarare än modda. Klockan stannar när visarna möts. Har en ny urtavla att sätta in, visarna behövs bytas ut och då tänkte
jag passa på att ta någon annan variant. Så egentligen ska frågan vara vem kan fixa en automat Seiko som stannar när visarna möts? Känns lite överkurs att te den till KM Globen. Förr fanns det en old school urmakare på St:Eriksgatan ungefär vid St:Göransgatan, anlitade honom till mindre enkla jobb, vet inte om han finns kvar.
Tack för era svar.

Detta är nog en dum fråga men men, har googlat och sökt på forumet men inte hittat frågan tidigare. Jag är sugen att få prova/låna en Speedmaster och Submariner på handleden några dagar innan jag bestämmer vilken jag vill ha mest och satsa på, dvs spara pengar till.

Har pratat med min lokala AD som ej säljer Omega eller Rolex men som har en privat samling som han funderar på att göra just det, hyra ut till folk som vill prova innan de bestämmer sig om det verkligen är något de vill köpa eller inte. Men bara något de gått i tankar om.

Någon här som vet av något liknade?

Jag bor i norra Sverige och har sällan vägarna förbi Sthlm, annars hade jag gått in hos AD och provat på där.

Detta är nog en dum fråga men men, har googlat och sökt på forumet men inte hittat frågan tidigare. Jag är sugen att få prova/låna en Speedmaster och Submariner på handleden några dagar innan jag bestämmer vilken jag vill ha mest och satsa på, dvs spara pengar till.

Har pratat med min lokala AD som ej säljer Omega eller Rolex men som har en privat samling som han funderar på att göra just det, hyra ut till folk som vill prova innan de bestämmer sig om det verkligen är något de vill köpa eller inte. Men bara något de gått i tankar om.

Jag bor i norra Sverige och har sällan vägarna förbi Sthlm, annars hade jag gått in hos AD och provat på där.
Inte i Sverige men däremot finns det företag som sysslar med det i USA och det verkar gå bra för dem. Det största problemet är skuld-/försäkringsfrågan samt att marknaden är alldeles för liten här i Sverige. Möjligtvis att det skulle kunna fungera i Stockholm men även där tror jag att det blir svårt att få ruljans på verksamheten. I Sverige har vi dessutom en otroligt generös och tvingande konsumenträttslig lagstiftning som bl.a. kräver att man erbjuder 14 dagars ångerrätt även på använda varor och hela poängen är att man som i ditt fall ska ha möjlighet att granska och testa produkten även om man inte har möjlighet att fysiskt besöka butiken för ett köp. Tanken är så klart inte att man ska gå omkring och använda prylarna i upp till två veckor för att sedan skicka tillbaka dem men det är nog tyvärr inte ovanligt att många gör så och då fyller tjänsten ingen större funktion.

det

Det har spånats om liknande upplägg, hyra klocka osv, men jag tror inte det är något som realiserats av någon än.

Inte i Sverige men däremot finns det företag som sysslar med det i USA och det verkar gå bra för dem. Det största problemet är skuld-/försäkringsfrågan samt att marknaden är alldeles för liten här i Sverige. Möjligtvis att det skulle kunna fungera i Stockholm men även där tror jag att det blir svårt att få ruljans på verksamheten. I Sverige har vi dessutom en otroligt generös och tvingande konsumenträttslig lagstiftning som bl.a. kräver att man erbjuder 14 dagars ångerrätt även på använda varor och hela poängen är att man som i ditt fall ska ha möjlighet att granska och testa produkten även om man inte har möjlighet att fysiskt besöka butiken för ett köp. Tanken är så klart inte att man ska gå omkring och använda prylarna i upp till två veckor för att sedan skicka tillbaka dem men det är nog tyvärr inte ovanligt att många gör så och då fyller tjänsten ingen större funktion.

Tack för ett utförligt svar. Förstår dina poänger och håller med. Det är en svår balansgång, speciellt i dagens samhälle. För mig personligen skulle ett alternativ vara en träff på en säker plats, med full transparens. Där man kanske kan sitta tillsammans en stund och få titta/känna/prova osv. Jag vet att man kan göra detta hos en AD, jag har provat Panerai så. De vet att jag inte har budget för klockan just nu även om jag skulle bli förälskad i den. Så undermedvetet känner man sig pressad och får dåligt samvete av situationen för man "slösar" deras tid.

Tackar.
Jag skulle rekommendera antingen luciusatelier eller Namokimods. Luciusatelier har överlägset bäst finish på sina visare, men Namokimods vinner på utbudet. För visst är det ett 7s26 urverk i 023? Isåfall passar alla deras visare som säljs :) Har även en länk som är påväg från Namoki, kan ju ge en recension när den anländer!

Jag skulle rekommendera antingen luciusatelier eller Namokimods. Luciusatelier har överlägset bäst finish på sina visare, men Namokimods vinner på utbudet. För visst är det ett 7s26 urverk i 023? Isåfall passar alla deras visare som säljs :) Har även en länk som är påväg från Namoki, kan ju ge en recension när den anländer!
Ja, samma urverk. Tack för tipset.

Tänkte köpa mig ett bandstiftsverktyg, men märker att de finns lite olika storlekar. F=fine, S=standard osv. Vad ska man ha? Gäller klockor som är 18-20mm i lugg.

Tänkte köpa mig ett bandstiftsverktyg, men märker att de finns lite olika storlekar. F=fine, S=standard osv. Vad ska man ha? Gäller klockor som är 18-20mm i lugg.
Fine passar bra som allroundverktyg. Standard har en mycket grövre gaffel som är avsedd för riktigt tjocka läder- och gummiband och går inte att använda på de flesta klockor då gaffeln blir för bred. Ändarna är dock utbytbara så man kan alltid köpa ett verktyg med t.ex. F och bara komplettera med själva S-gaffeln. 😊

bergeon_6767_a-af_(s-f).jpg

Fine passar bra som allroundverktyg. Standard har en mycket grövre gaffel som är avsedd för riktigt tjocka läder- och gummiband och går inte att använda på de flesta klockor då gaffeln blir för bred. Ändarna är dock utbytbara så man kan alltid köpa ett verktyg med t.ex. F och bara komplettera med själva S-gaffeln. 😊

bergeon_6767_a-af_(s-f).jpg
Som @HSK påpekade, den smala är mer mångsidig, och antagligen nödvändig om du ska byta länk eftersom dom har ett begränsat hål
Jag tycker egentligen att namnen är ganska vilseledande då fine är standardvalet i de allra flesta fall och det hade varit bättre om den hette standard och den grövre hette XL eller något i den stilen.
Danke för snabba svar! Men ja lite förvirrande att de är fine som är "standard". Hade jag inte sett att fine var mer populär på säljsidorna hade jag nog klickat hem en standard utan att fråga.

Tillbaka
Topp