• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Bör man räkna med en service på en automatisk klocka som legat i 8 år? Longines Conquest Automatic.

har dålig koll men tänkte typ att klockan har gått få timmar = ej behov av service.

eller är det som att starta en bil som stått länge, där vad som kan gå sönder?

Bör man räkna med en service på en automatisk klocka som legat i 8 år? Longines Conquest Automatic.

har dålig koll men tänkte typ att klockan har gått få timmar = ej behov av service.

Oftast talar man om att oljor torkar men om du vill kan du alltid lämna in den hos en urmakare och få en (oftast) kostnadsfri bedömning. Åsikterna går isär en hel del och det finns i stort sett två läger där det ena anser att man bör följa någon typ av serviceschema och alltid serva med jämna mellanrum medan det andra lägret menar på att klockorna inte är i något egentligt behov av service om man inte märker av några problem. Ser man det ur ett ekonomiskt perspektiv så är det betydligt billigare att vänta med att serva men det beror också lite på vad det är för klocka men om det gäller en dussinmodell som Longines Conquest så hade jag inte bekymrat mig över brist på reservdelar osv.

Med det sagt så hade jag nog i alla fall lämnat in den för översyn om den har legat så pass länge utan att den har använts alls. Man brukar rekommendera att ta fram klockorna och vrida upp dem med jämna mellanrum även om de inte används just för att förhindra att oljor torkar.

Mät gången och gångreserven. Funkar båda bra, tuta och kör. Serva inte en klocka innan den går dåligt, det är pengar i sjön.

Tack för svaren! Är en klocka som är till salu så har inte möjligheten att kontrollera i förhand. Men nu har jag lite mer koll 😊

Hej Alla, finns det någon tråd eller annan klokskap gällande gamla urmakerier?, jag försöker hitta info om Urmakare Knut Hjerpe som hade butik på Ekersgatan i Örebro på 50-60talet, vill även gärna ha mer info om efterföljande ägare. Butiken blev senare "G.Nilsson Ur och Guld" (Gunnar Nilsson var min farfar). Ha det gott allihop :) Mvh Jonas

Hej Alla, finns det någon tråd eller annan klokskap gällande gamla urmakerier?, jag försöker hitta info om Urmakare Knut Hjerpe som hade butik på Ekersgatan i Örebro på 50-60talet, vill även gärna ha mer info om efterföljande ägare. Butiken blev senare "G.Nilsson Ur och Guld" (Gunnar Nilsson var min farfar). Ha det gott allihop :) Mvh Jonas
Prova med att ställa frågan i vintage-delen av forumet. Lycka till.

Gällande automatiskt ur, ETA 2824-2: är det normalt att klockan växlar mellan att tappa och plussa på sekunder, eller bör klockan antingen lägga på eller tappa tid kontinuerligt? 🙂

Gällande automatiskt ur, ETA 2824-2: är det normalt att klockan växlar mellan att tappa och plussa på sekunder, eller bör klockan antingen lägga på eller tappa tid kontinuerligt? 🙂
Ja.

Beror lite på när och hur den gör det, men det kan vara normalt. Dels kan det bero på position, dvs om den har urtavla upp, krona ner, osv... Sedan kan det variera med hur mycket uppdragen den är. Den går normalt fortast när den är fullt uppdragen och kan börja tappa en del när fjädern är nästan urdragen.

Ta den till en urmakare så kan de mäta på klockan om den har servicebehov. Det är mycket möjligt att klockan går utmärkt.

Var hittar jag ett grönt natoband i 2 delar? (Inser att det inte är nato om det är tvådelat, me ni förstår)

Var hittar jag ett grönt natoband i 2 delar? (Inser att det inte är nato om det är tvådelat, me ni förstår)

Tid och ting har i svart, brunt och blått. Princenato erbjuder betydligt fler alternativ men jag har aldrig handlat där eller hört talas om dem förrän nu så det kanske är bra att kolla upp dem innan köp.

Natoband.nu hamnade tidigare i blåsväder och det finns en tråd här på KS som handlar om uteblivna leveranser osv. men de verkar ha skärpt sig efter ett ägarbyte som skedde för ett tag sedan.

Tid och ting har i svart, brunt och blått. Princenato erbjuder betydligt fler alternativ men jag har aldrig handlat där eller hört talas om dem förrän nu så det kanske är bra att kolla upp dem innan köp.

Natoband.nu hamnade tidigare i blåsväder och det finns en tråd här på KS som handlar om uteblivna leveranser osv. men de verkar ha skärpt sig efter ett ägarbyte som skedde för ett tag sedan.
Tack perfekt!

Alltså, här vill jag lägga in en formell protest. Det där är inte NATO-band. 🧐

• Like
Reactions: HSK
Alltså, här vill jag lägga in en formell protest. Det där är inte NATO-band. 🧐
Det är klart att väldigt många produkter benämns på ett felaktigt sätt men tanken är att de är utseendemässigt lika. Det är ganska få tropic som faktiskt är tropic, MN som är MN osv. 😉

Tjena!
Timegraph-fråga - har sett någon bild där någon använde vad som såg ut som en timegraph-app. Menar inte en sån där vanligt "manuell" mät-app utan det var med sladdanslutet mätinstrument och visade amplitud, grafer och sd och allt det där. Någon som kan peka mig vidare vart man kan hitta en sån?

Önskar en fin fredag!

Tjena!
Timegraph-fråga - har sett någon bild där någon använde vad som såg ut som en timegraph-app. Menar inte en sån där vanligt "manuell" mät-app utan det var med sladdanslutet mätinstrument och visade amplitud, grafer och sd och allt det där. Någon som kan peka mig vidare vart man kan hitta en sån?

Önskar en fin fredag!
Ett par tips på produkter och allmän info om timegraphers. 😊

Ett par tips på produkter och allmän info om timegraphers. 😊
Tackar för tipset!

Jag är på jakt efter ett klockfodral att förvara klockan i när man är på resande fot och inte vill ha den liggandes lös i te.x. väska.
Hittade ett som verkar intressant på klockson.se men efter att ha läst lite om företaget bestämde jag mig för att inte beställa från dem.

Någon som har tips vart jag kan hitta ett liknande?

Jag är på jakt efter ett klockfodral att förvara klockan i när man är på resande fot och inte vill ha den liggandes lös i te.x. väska.
Hittade ett som verkar intressant på klockson.se men efter att ha läst lite om företaget bestämde jag mig för att inte beställa från dem.

Någon som har tips vart jag kan hitta ett likadant eller liknande fodral?
Se bild
Sök på typ travelcase så lär du hitta en del ☺️

Sök på typ travelcase så lär du hitta en del ☺️
Pouch resp. klockrulle kanske också kan vara ett alternativ?

IMG_20200830_160108.jpg
16572210_2.jpg

Bär du den alltid på ungefär samma sätt? Lägger du den i vila i exakt samma position? Speciellt det sista kan påverka.
Den bärs på samma sätt och vilar nattetid med tavlan uppåt. Jag tror att klockan främst snabbar när den är fullt uppdragen och börjar tappa tid efter nån dag, vilket vore rimligt utifrån pemlocks resonemang 🙂 men den har även börjat snabba sig nån sekund efter några veckor, så det verkar variera.

Någon som har tips vart jag kan hitta ett liknande?
Sök igenom Amazon och Ebay (olika länder för båda), finns nog en hel del som gör dessa.
Prova
zipper watch case

ebay.co.uk
Jag fick upp många bra träffar. Tänk på att klockan rör sig lite mer i ett sådant fodral jämfört med en klockrulle, tänkvärt om du hatar små repor.

Tillbaka
Topp