• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

AndersEd

Omega
En (dum?) liten undran jag har är hur stöttåliga vintageur egentligen är. En Rolex 6694 från slutet på 60-talet tillexempel, pallar den cykling i stadsmiljö? Upp och ner från trottoarer osv. Kullersten borde väl vara för extremt eller?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En (dum?) liten undran jag har är hur stöttåliga vintageur egentligen är. En Rolex 6694 från slutet på 60-talet tillexempel, pallar den cykling i stadsmiljö? Upp och ner från trottoarer osv. Kullersten borde väl vara för extremt eller?
just den klockan är ju benämnd som sportklocka, så cykeltur bör inte vara någon större fara. Jag har en gammal Tissot Antimagnetiqe ifrån 1945 som fortfarande är med om en hel del strapatser utan bekymmer
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Archer är som sagt certifierad urmakare så lite koll tänker jag att han ändå har även om åsikterna kan gå isär inom branschen. 😉

Men du kanske menar en teknisk förklaring till varför det eventuellt kan vara skadligt? Förklaringen jag har hört är densamma som @BarbaBaba framför dvs. att kuggarna inte är dimensionerade för att dras upp manuellt var och varannan dag.
Precis.. "varför". Det känns ju lite dumsnålt på premium-klockor att snåla in på något sådant - såvida det inte är ett krav/behov för att få till urverks-arkitekturen. Men å andra sidan, pengar skall ju sparas in någonstans..
 

HSK

Patek
2-Faktor
Precis.. "varför". Det känns ju lite dumsnålt på premium-klockor att snåla in på något sådant - såvida det inte är ett krav/behov för att få till urverks-arkitekturen. Men å andra sidan, pengar skall ju sparas in någonstans..
Jag tror mer att det är en praktisk begränsning då det inte ryms grövre delar när urverket ska göras tunnare och mindre hela tiden och främst måste tillgodose andra funktioner som t.ex. automatiskt uppdrag/rotor. Tittar man på ett manuellt urverk så ser man ofta rätt tydligt att det är relativt gott om utrymme för större delar jämfört med automatiska urverk i samma storlek.

Även om det skulle gå att klämma in grövre delar är det nog tveksamt om man faktiskt skulle göra det då det mest finns där som en backup och huvudsyftet är inte att man ska vara där och pilla varje dag för att hålla klockan tickandes.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
En kort fråga angående GMT-visare. Det är en funktion jag aldrig kommer att ha nytta av och innebär bara en extra distraherande visare på urtavlan. Men kan nog leva med det om den aktuella klockan i övrigt är helt i mitt tycke. Rör sig denna visare alltid när klockan är igång? Blir det mycket mer komplicerat att justera tiden på klockan?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En kort fråga angående GMT-visare. Det är en funktion jag aldrig kommer att ha nytta av och innebär bara en extra distraherande visare på urtavlan. Men kan nog leva med det om den aktuella klockan i övrigt är helt i mitt tycke. Rör sig denna visare alltid när klockan är igång? Blir det mycket mer komplicerat att justera tiden på klockan?
Jag tycker min Sinn har lagom diskret, men ändå lättläst, GMT. Den lilla gula rör sig alltid. Och nej, inte så komplicerat att ställa - bara att dra kronan åt andra hållet när man ställer datum.

DSC_1396-01.jpeg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag tycker min Sinn har lagom diskret, men ändå lättläst, GMT. Den lilla gula rör sig alltid. Och nej, inte så komplicerat att ställa - bara att dra kronan åt andra hållet när man ställer datum.

DSC_1396-01.jpeg

Ok! Ja den var verkligen diskret. Och iofs så har GMT visaren på de klockor jag sett ett klart avvikande utseende än de vanliga visarna så det behöver knappast bli förvirring vid vanlig användning.
 

D..S..

Cartier
Var köper ni kortare klockarmband (trött på att bära alla på sista hålet).

Enda sidan jag sett är watchgecko, men de har så brutala kostnader nu för att skicka.

M v h
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Vad är det för ngt med härligt somrig gul urtavla som röjdykarna kör med? såg ytterligare någon annan röjdykare med likadan. Sorry för usel bild!

186AD0B8-F327-4987-8D2B-DE68F8E1E78E.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hm , något som inte förlorar sitt värde men är ändå en kul sak att prata om
Nu är ju denna tråden inte riktigt fokuserad på att ge smakråd, utan mer andra frågor, men kolla här...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej
Om jag köper en klocka online från schweiz, måste jag då betala moms?
Om avsändaren är ett företag så ska de dra av momsen vid försäljningstillfället och så betalar du själv in den svenska momsen vid införsel till Sverige. Det finns även en del företag som är momsregistrerade i Sverige/inom EU och de sköter då inbetalning av momsen i samband med köpet men handlar du av en privatperson så är det alltid 25% momspåslag.

Enklast är att kontakta säljaren och reda ut detta innan köp för att slippa obehagliga överraskningar. 😊
 

JJsthlm

Omega
Jo ”tyvärr” är det så..

En liten story..

 

JJsthlm

Omega
Fick svar från säljaren... det tillkommer svensk moms. ☹️
jo ”tyvärr” är det så ;/

En liten story..

 

D..S..

Cartier
jo ”tyvärr” är det så ;/

En liten story..

Vilken story. Det värsta jag läst!
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
jo ”tyvärr” är det så ;/

En liten story..

Fyfan så tradigt att råka ut för det. Visst moms skulle han ha betalat men även betala böter på 80tkr, wow.
 
Topp