Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
just den klockan är ju benämnd som sportklocka, så cykeltur bör inte vara någon större fara. Jag har en gammal Tissot Antimagnetiqe ifrån 1945 som fortfarande är med om en hel del strapatser utan bekymmerEn (dum?) liten undran jag har är hur stöttåliga vintageur egentligen är. En Rolex 6694 från slutet på 60-talet tillexempel, pallar den cykling i stadsmiljö? Upp och ner från trottoarer osv. Kullersten borde väl vara för extremt eller?
Precis.. "varför". Det känns ju lite dumsnålt på premium-klockor att snåla in på något sådant - såvida det inte är ett krav/behov för att få till urverks-arkitekturen. Men å andra sidan, pengar skall ju sparas in någonstans..Archer är som sagt certifierad urmakare så lite koll tänker jag att han ändå har även om åsikterna kan gå isär inom branschen.
Men du kanske menar en teknisk förklaring till varför det eventuellt kan vara skadligt? Förklaringen jag har hört är densamma som @BarbaBaba framför dvs. att kuggarna inte är dimensionerade för att dras upp manuellt var och varannan dag.
Jag tror mer att det är en praktisk begränsning då det inte ryms grövre delar när urverket ska göras tunnare och mindre hela tiden och främst måste tillgodose andra funktioner som t.ex. automatiskt uppdrag/rotor. Tittar man på ett manuellt urverk så ser man ofta rätt tydligt att det är relativt gott om utrymme för större delar jämfört med automatiska urverk i samma storlek.Precis.. "varför". Det känns ju lite dumsnålt på premium-klockor att snåla in på något sådant - såvida det inte är ett krav/behov för att få till urverks-arkitekturen. Men å andra sidan, pengar skall ju sparas in någonstans..
Jag tycker min Sinn har lagom diskret, men ändå lättläst, GMT. Den lilla gula rör sig alltid. Och nej, inte så komplicerat att ställa - bara att dra kronan åt andra hållet när man ställer datum.En kort fråga angående GMT-visare. Det är en funktion jag aldrig kommer att ha nytta av och innebär bara en extra distraherande visare på urtavlan. Men kan nog leva med det om den aktuella klockan i övrigt är helt i mitt tycke. Rör sig denna visare alltid när klockan är igång? Blir det mycket mer komplicerat att justera tiden på klockan?
Jag tycker min Sinn har lagom diskret, men ändå lättläst, GMT. Den lilla gula rör sig alltid. Och nej, inte så komplicerat att ställa - bara att dra kronan åt andra hållet när man ställer datum.
![]()
Barton har schyssta alternativ med flera längder på samtliga av deras band har jag för mig.Var köper ni kortare klockarmband (trött på att bära alla på sista hålet).
Enda sidan jag sett är watchgecko, men de har så brutala kostnader nu för att skicka.
M v h
Dom här https://www.watch-band-center.com/shop-watchstrap.html verkar ha i olika storlekar. Har dock inte handlat därifrån själv, än.Var köper ni kortare klockarmband (trött på att bära alla på sista hålet).
Enda sidan jag sett är watchgecko, men de har så brutala kostnader nu för att skicka.
M v h
Skulle gissa på någon Citizen full lume...Vad är det för ngt med härligt somrig gul urtavla som röjdykarna kör med? såg ytterligare någon annan röjdykare med likadan. Sorry för usel bild!
![]()
definiera roligHm..... vill ha förslag på rolig dressklocka för under 10k.....
Hm , något som inte förlorar sitt värde men är ändå en kul sak att prata omdefiniera rolig
Nu är ju denna tråden inte riktigt fokuserad på att ge smakråd, utan mer andra frågor, men kolla här...Hm , något som inte förlorar sitt värde men är ändå en kul sak att prata om
Hm..... vill ha förslag på rolig dressklocka för under 10k.....
Valfri gammal guld-Omega med gravyr på baksidan.Hm , något som inte förlorar sitt värde men är ändå en kul sak att prata om
Om avsändaren är ett företag så ska de dra av momsen vid försäljningstillfället och så betalar du själv in den svenska momsen vid införsel till Sverige. Det finns även en del företag som är momsregistrerade i Sverige/inom EU och de sköter då inbetalning av momsen i samband med köpet men handlar du av en privatperson så är det alltid 25% momspåslag.Hej
Om jag köper en klocka online från schweiz, måste jag då betala moms?
Gäller det verkligen länder som Schweiz och Norge som har frihandelsavtal med EU?Ja det kan du komma att behöva göra. Schweiz tillhör inte EU.
![]()
Vad är avgiften på min vara?
När du handlar på nätet från ett land utanför EU får du betala olika avgifter beroende på vilken vara det är. Här förklarar vi vad som gäller.www.tullverket.se
Fick svar från säljaren... det tillkommer svensk moms.Gäller det verkligen länder som Schweiz och Norge som har frihandelsavtal med EU?
jo ”tyvärr” är det så ;/Fick svar från säljaren... det tillkommer svensk moms.![]()
Vilken story. Det värsta jag läst!jo ”tyvärr” är det så ;/
En liten story..
![]()
Vd stoppades i tullen – lyxklockan beslagtogs
Börsbolags–vd:n Magnus Rosén, 57, gjorde en kostsam tabbe när han med sin nyinköpta lyxklocka passerade tullgränsen på Arlanda. Tullarna beslagtog klockan och nu drabbas direktören av rekordböter. – Han fick höga böter och det framkom att klockan inte var billigare där han köpte den än i...www.expressen.se
Liknar:Vad är det för ngt med härligt somrig gul urtavla som röjdykarna kör med? såg ytterligare någon annan röjdykare med likadan. Sorry för usel bild!
![]()
Vilken story. Det värsta jag läst!
Fyfan så tradigt att råka ut för det. Visst moms skulle han ha betalat men även betala böter på 80tkr, wow.jo ”tyvärr” är det så ;/
En liten story..
![]()
Vd stoppades i tullen – lyxklockan beslagtogs
Börsbolags–vd:n Magnus Rosén, 57, gjorde en kostsam tabbe när han med sin nyinköpta lyxklocka passerade tullgränsen på Arlanda. Tullarna beslagtog klockan och nu drabbas direktören av rekordböter. – Han fick höga böter och det framkom att klockan inte var billigare där han köpte den än i...www.expressen.se
Fyfan så tradigt att råka ut för det. Visst moms skulle han ha betalat men även betala böter på 80tkr, wow.
Jovisst är det surt för den som gör ett ärligt misstag. Men utan böter så är det tämligen riskfritt och smärtfritt för den oärlige att smuggla.Fyfan så tradigt att råka ut för det. Visst moms skulle han ha betalat men även betala böter på 80tkr, wow.