• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Vad är grejen med att den bruna papplådan anses vara en del av fullset enligt många paneristi?

Jag är på jakt efter ett klockfodral att förvara klockan i när man är på resande fot och inte vill ha den liggandes lös i te.x. väska.
Hittade ett som verkar intressant på klockson.se men efter att ha läst lite om företaget bestämde jag mig för att inte beställa från dem.

Någon som har tips vart jag kan hitta ett liknande?
Jag har den här https://www.cheapestnatostraps.com/collections/small-leather-goods/products/watch-box-oak
Enda nackdelen med den är att den inte är perfekt för en Seiko Flightmaster om den sitter på läderarmband. Men min Explorer passar utmärkt😀

785D7A85-321C-41F3-BD9A-95D51A2D0CFC.jpeg
FB57C4AD-323B-4F78-A6FE-BD68E7E32A84.jpeg
CF7C3C69-7011-4827-BAE4-21657AB55AC4.jpeg

Fin klocka! Men, har jag missat något i den här annonsen @Rolexsearch - är det något med Eberhards patent som sticker ut från andra 8-dagarsverk? :)

8-dagarsverk har funnits länge, även om man bortser från fickur/väggur/bordsur, så jag förstår inte riktigt vad som händer i den här annonsen. Dessutom visar videon du länkar till att tekniken patenterades 1997, inte 2007.

Exempel på "lite" äldre 8-dagarsklockor. :)

Irony (stålboett) kan servas. Förmodligen byter de ut hela verket.

Ordinarie Sistem51 kan inte servas då den är svetsad som @HSK säger.
Jag tror inte det. Boetterna ska tydligen vara väldigt tätt förslutna och lasersvetsade så det enda sättet att öppna dem skulle i så fall vara att bryta sönder dem.
Tack så mycket för era svar! Misstänkte de kunde vara så att just stålboetten kanske gick att serva.. Då skall jag nog mejla swatch group direkt och be om ett kostnadsförslag. :)

Kan man lita på att Bergströms ur i Malmö låter meddela om servicebehov de facto föreligger eller ej på en klocka som inte är köpt där? Eller är det alltid service som gäller om man lämnar in för kontroll?

20210420_113557.jpg

Jag köpte ganska nyligen denna, glashütte original senator perpetual calendar.
Är nöjd med klockan i sig, men den sitter inte speciellt bra på handleden med läderarmbandet.
Tänkte testa stållänk istället.
GO har stållänk, men finns det några bra after market?
Klockan är 42 mm, med 21 mm mellan bandhornen.
Extra trevligt vore det med ändlänkar som sluter upp mot boetten.
Microjustering gör ju inte heller ont.
.

Senast ändrad:
Kort fråga angående om man inte har en winder för sina automatklockor och vill hålla dem man inte använder för tillfället igång. Hur många vrid är passande att utföra på kronan per dag så att den varken stannar eller vrids onödigt mycket?

Kort fråga angående om man inte har en winder för sina automatklockor och vill hålla dem man inte använder för tillfället igång. Hur många vrid är passande att utföra på kronan per dag så att den varken stannar eller vrids onödigt mycket?
Många klockor med automatiska verk är inte gjorda för att dras upp manuellt för ofta och det kan leda till onödigt slitage så det bästa är att helt enkelt låta dem stanna och sedan vrida upp ett 20-tal varv innan man ställer tiden och tar på sig dem.

Många klockor med automatiska verk är inte gjorda för att dras upp manuellt för ofta och det kan leda till onödigt slitage så det bästa är att helt enkelt låta dem stanna och sedan vrida upp ett 20-tal varv innan man ställer tiden och tar på sig dem.

Ok, tack för information. Det är iofs inte nåt stort projekt att göra det så det går ju bra också.

Eh, exakt vad är det som skulle slitas onödigt mycket med manuellt uppdrag jämfört med att låta det automatiska systemet jobba (bortsett från ev skruvad krona)?

Eh, exakt vad är det som skulle slitas onödigt mycket med manuellt uppdrag jämfört med att låta det automatiska systemet jobba (bortsett från ev skruvad krona)?
Nu är jag långt från att vara urmakare så du får nöja dig med en extremt amatörmässig förklaring av att kuggarna till det manuella uppdraget kan ta stryk om det görs överdrivet ofta och det kan eventuellt även påverka själva kronan/kronhals, äventyra vattenresistens osv. (obs. killgissning! 😎)

Någon med bättre koll på tekniska termer får gärna förtydliga men så har jag fått det förklarat för mig av kunniga användare på bl.a. TRF och Omegaforums. Här är ett snabbgooglat exempel på hur Archer som är certifierad urmakare för Omega menar att det kan finnas en risk beroende på konstruktionen.

Jag förstår inte heller vitsen med det då det krävs väldigt god tidshållning dial up för att klockan inte ska forta eller sakta utanför vad som är acceptabelt och då spelar det ju ingen roll om klockan tickar eller ej om man ändå måste ställa tiden innan den kan användas. 🤷‍♂️ Den enda situationen jag kan komma på där det eventuellt skulle fylla någon funktion är t.ex. för månfas eller andra komplikationer som är svinjobbiga att ställa in.

Senast ändrad:
Finns det något billigare och likvärdigt alternativ till Erikas orginal?
Likvärdigt och likvärdigt, de som testat olika varianter brukar lyfta fram Erikas som bäst sett till kvalitet men designmässigt finns det många alternativ i varierande prisklass så det beror lite på hur du menar.

Någon med bättre koll på tekniska termer får gärna förtydliga men så har jag fått det förklarat för mig av kunniga användare på bl.a. TRF och Omegaforums. Här är ett snabbgooglat exempel på hur Archer som är certifierad urmakare för Omega menar att det kan finnas en risk beroende på konstruktionen.

@Echo Delta
Enligt Archer på Omega forums så slits endel automatiska urverk mer av manuellt uppdrag än automatiskt uppdrag. Vad är det som slits mer, och hur skiljer det sig från manuella urverk?

Den ständiga "storlek på handled vs boettstorlek" relaterad fundering...
Hur mäter ni er handled på bästa sätt?
Jag tyckte själv jag hade koll på min egen storlek efter att ha mätt med ett måttband runt handleden, efter "knölen".
Alla sväller och krymper lite över dygnet, alla olika mycket. Att hitta den gyllene medelvägen när man bär länk är inte alltid så lätt men ändå kritiskt för bekvämt bärande.
Nu testade jag att mäta på ett annat sätt, nämligen på en klocka med läderband jag ofta bär. Jag mätte ifrån hålet jag använder till den böjda delen av pinnen i låset. Då fick jag ett något större mått än vad jag tidigare mätt med måttband runt handleden?.
Nu är ju måttet i sig inte det viktiga utan hur klockan sitter på armen, men det känns ändå som att det kunde vara användbart att veta att man pratar om mått som är framtagna på någorlunda korrekt vis när det förs diskussioner.
Så vilken standardiserad lösning för mätande föredras?

Jag tyckte själv jag hade koll på min egen storlek efter att ha mätt med ett måttband runt handleden, efter "knölen".
Alla sväller och krymper lite över dygnet, alla olika mycket. Att hitta den gyllene medelvägen när man bär länk är inte alltid så lätt men ändå kritiskt för bekvämt bärande.
Nu testade jag att mäta på ett annat sätt, nämligen på en klocka med läderband jag ofta bär. Jag mätte ifrån hålet jag använder till den böjda delen av pinnen i låset. Då fick jag ett något större mått än vad jag tidigare mätt med måttband runt handleden?.
Nu är ju måttet i sig inte det viktiga utan hur klockan sitter på armen, men det känns ändå som att det kunde vara användbart att veta att man pratar om mått som är framtagna på någorlunda korrekt vis när det förs diskussioner.
Omkrets mätt med någorlunda löst sittande måttband, samt bredd mätt med linjal eller skjutmått. Ingen mätning av läderband förutom när nytt band skall beställas.

Vad man får för mått när man mäter med klocka och armband beror ju på hur hårt/löst man har det... fast om man inte har bilhandlarhäng så borde det inte göra så stor skillnad.

Jag mäter med måttband eller snöre. Man ska inte dra åt eller ha för löst, utan så att det ligger an mot huden runt om.

Men omkretsen säger mest om hur långt armband man ska ha... jag har alltid hävdat att bredden är mer relevant för hur en klocka passar. Den mäts helst med skjutmått om man kan, men i nödfall får man ögonmåtta med linjal.

Notera att bredden varierar beroende på om man supinerar eller pronerar (handflata upp eller ner). Mäter jag på min arm så har jag 6,2cm resp. 5,5cm. För klockupplevelsen bör man utgå från det smalare måttet (pronation/handflata ner), det är det man själv och andra antagligen kommer att se mest.

@Echo Delta
Enligt Archer på Omega forums så slits endel automatiska urverk mer av manuellt uppdrag än automatiskt uppdrag. Vad är det som slits mer, och hur skiljer det sig från manuella urverk?
Om du tittar på uppdragsdreven/kugghjulen på en manuell vs automat så är de oftast rejälare i både storlek och konstruktion. Vad jag förstått är det just dessa som slits fortare på en automat vid manuellt uppdrag.
E38DA1FB-4D0F-43D7-A68A-37AC2B101CBA.jpeg

9963ED16-DD34-4AC6-BF24-367ABDDCBCD9.png

Tyvärr hittar jag inga bilder vid snabb googling på uppdragsdreven på en automat, men dom är alltså klenare

Om du tittar på uppdragsdreven/kugghjulen på en manuell vs automat så är de oftast rejälare i både storlek och konstruktion. Vad jag förstått är det just dessa som slits fortare på en automat vid manuellt uppdrag.
E38DA1FB-4D0F-43D7-A68A-37AC2B101CBA.jpeg

9963ED16-DD34-4AC6-BF24-367ABDDCBCD9.png

Tyvärr hittar jag inga bilder vid snabb googling på uppdragsdreven på en automat, men dom är alltså klenare
Ok, jag förstår argumentet. Och det stärker ju även påståendet att det kan vara olika beroende på konstruktionen, tex om de vill spara in pengar på en automat (de lägger resurserna på den automatiska delen). Det hade ändå varit intressant att höra en urmakaren svar - eller ännu hellre en klocktillverkares..

Ok, jag förstår argumentet. Och det stärker ju även påståendet att det kan vara olika beroende på konstruktionen, tex om de vill spara in pengar på en automat (de lägger resurserna på den automatiska delen). Det hade ändå varit intressant att höra en urmakaren svar- eller ännu hellre en klocktillverkares..
Archer är som sagt certifierad urmakare så lite koll tänker jag att han ändå har även om åsikterna kan gå isär inom branschen. 😉

Men du kanske menar en teknisk förklaring till varför det eventuellt kan vara skadligt? Förklaringen jag har hört är densamma som @BarbaBaba framför dvs. att kuggarna inte är dimensionerade för att dras upp manuellt var och varannan dag.

Tillbaka
Topp