• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Har en SARB033 som hade slutat ticka ungefär vid datumbytet, när jag sedan vred upp den en morgon behövde ju tiden ställas korrekt och det kändes lite extra olustigt att dra ut kronan. Nu i efterhand går klockan 1-2min/dag långsamt. Kan det vara något så enkelt som en justering av urverket eller kan något ha gått sönder? Den går stabilt i övrigt förutom att den går långsamt.

Tjena. Är det nån som vet var man kan köpa sprintar till ett stålarmband? Det ska vara den produkten som kallas "split bar" på engelska, inte vanliga "spring bar". Dimension cirka 0,9 * 18 mm.

Bilagor

• s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    29.7 KB · Visningar: 3
Eller låta tavlorna vila på en bädd av Beluga 😊

Jag skulle dessutom vilja ha något där tavlan hamnar närmre toppen av förvaringen. Enklast är kanske att dra ett mail till S&S förresten och höra vad de har att erbjuda.
Låter som en bra idé. Tavelförvaring har jag tyvärr ingen erfarenhet av så vi får hoppas att S&S eller forumet ger dig bättre förslag än mitt 🙌

Är i färd med att köpa dressklocka men stannade upp lite då jag insåg att jag inte har en aning vad som är gångbart. Ska passa allt från styrelserum till finmiddagar. Vad har ni KS:are för åsikt?

Hej

jag har fått en begagnad breitling i gåva som är nyköpt från en butik i Stan som jag har lite frågor om. Jag har länge kollat på o skaffa en finare klocka men just denna kanske inte skulle varit mitt förstahandsval så därför undersöker jag möjligheterna av att byta upp osv

Klockan står som inköpt 2020 enligt det digitala garantibeviset men är som sagt använd o sen omsåld av luxury watches

1. Behöver jag inköpskvittot för framtiden? Dvs om jag skulle vilja sälja den till en butik eller privatperson. Vad jag kan se så finns allting med som digitala garantikortet, certifikat, låda, extralänkar osv.
2. Vilka möjligheter har jag för att byta upp mig hos luxury watches eller hos någon annan återförsäljare? Kommer jag få ett värdetapp om jag gör det nu direkt? Vet ungefär vad den köptes för nu.
3. Står att det är några månader kvar av garantin enligt garantibeviset är det något jag borde utnyttja på något sätt som att göra en rutinkontroll eller så? Aldrig haft en så dyr klocka förut så har inte så mycket erfarenhet av detta.
4. Om jag skulle välja att byta upp mig så skulle jag nog gå för en helt ny. Gissar på att Luxury watches säljer helt nya också eller bör jag gå någon annanstans?

Kort och gott är jag kluven eftersom jag egentligen kollat länge på en Omega men eftersom detta är en gåva så kommer jag ändå fundera i några dagar. Personen jag fått den av kommer inte tycka sämre om mig för att jag valde att byta upp mig utan de sa själva att det skulle va ok för de.

Hej

jag har fått en begagnad breitling i gåva som är nyköpt från en butik i Stan som jag har lite frågor om. Jag har länge kollat på o skaffa en finare klocka men just denna kanske inte skulle varit mitt förstahandsval så därför undersöker jag möjligheterna av att byta upp osv

Klockan står som inköpt 2020 enligt det digitala garantibeviset men är som sagt använd o sen omsåld av luxury watches

1. Behöver jag inköpskvittot för framtiden? Dvs om jag skulle vilja sälja den till en butik eller privatperson. Vad jag kan se så finns allting med som digitala garantikortet, certifikat, låda, extralänkar osv.
2. Vilka möjligheter har jag för att byta upp mig hos luxury watches eller hos någon annan återförsäljare? Kommer jag få ett värdetapp om jag gör det nu direkt? Vet ungefär vad den köptes för nu.
3. Står att det är några månader kvar av garantin enligt garantibeviset är det något jag borde utnyttja på något sätt som att göra en rutinkontroll eller så? Aldrig haft en så dyr klocka förut så har inte så mycket erfarenhet av detta.
4. Om jag skulle välja att byta upp mig så skulle jag nog gå för en helt ny. Gissar på att Luxury watches säljer helt nya också eller bör jag gå någon annanstans?

Kort och gott är jag kluven eftersom jag egentligen kollat länge på en Omega men eftersom detta är en gåva så kommer jag ändå fundera i några dagar. Personen jag fått den av kommer inte tycka sämre om mig för att jag valde att byta upp mig utan de sa själva att det skulle va ok för de.
1. Nej
2. Butik kommer betala betydligt sämre än en privatperson. Andrahandsmarknaden slår rätt hårt på Breitling.
3. Nä.
4. De kommer ha nya exemplar men är väl inte auktoriserade återförsäljare.

Jag funderar angående repor. Har ju förstått att alla klockor av metall kommer att få mer eller mindre repor om man använder dem. Givetvis önskade man att den fina klockan förblev helt repfri men det är bara möjligt om man inte använder den. Bara att gilla läget. Men jag ser att speciellt armbandet och låset på några av mina klockor har små repor. I en klockvideo nämns att en klocka har fått små repor vid användning vid ett skruvbord. Men det är ju träskiva!?
Mina klockor har jag också i huvudsak hållit eller lagt mot köksbordet.
Vad jag vet är väl stål hårdare än alla träslag. Hur kan rostfritt stål repas av trä??? Fundersam här...

Jag funderar angående repor. Har ju förstått att alla klockor av metall kommer att få mer eller mindre repor om man använder dem. Givetvis önskade man att den fina klockan förblev helt repfri men det är bara möjligt om man inte använder den. Bara att gilla läget. Men jag ser att speciellt armbandet och låset på några av mina klockor har små repor. I en klockvideo nämns att en klocka har fått små repor vid användning vid ett skruvbord. Men det är ju träskiva!?
Vad jag vet är väl stål hårdare än alla träslag. Hur kan rostfritt stål repas av trä??? Fundersam här...
Intressant fundering. Jag kan inte förklara det tekniskt eller vetenskapligt men tänker så här: Det går att slå en buckla i stål med en gummihammare om man slår tillräckligt hårt. Så det kanske beror på kraften som tillförs när du stöter stålarmbandet mot bordsskivan?

Intressant fundering. Jag kan inte förklara det tekniskt eller vetenskapligt men tänker så här: Det går att slå en buckla i stål med en gummihammare om man slår tillräckligt hårt. Så det kanske beror på kraften som tillförs när du stöter stålarmbandet mot bordsskivan?

Frågan är om det då sker de gånger klockan inte skrapas utan råkar få en stöt mot bordet. Direkta jämförelsen jag blir påmind om angående det du säger är hur en pistolkula skjuten mot en kevlarväst får västens vävmönster inpräglat.
Men innebär det att även safir kan bli repat av stål?...

Är tyvärr inte fysiker utan biolog men mina hypoteser är att det inte är träbordet som repar klockan utan mikroskopiska partiklar på bordet (alltså damm och sand tex). Det andra jag kan tänka mig är att kraften som tillförs mellan ytorna spelar roll:)

Frågan är om det då sker de gånger klockan inte skrapas utan råkar få en stöt mot bordet. Direkta jämförelsen jag blir påmind om angående det du säger är hur en pistolkula skjuten mot en kevlarväst får västens vävmönster inpräglat.
Men innebär det att även safir kan bli repat av stål?...
Man kan repa safirglas med typ en kökskniv om man trycker tillräckligt hårt:)

Kan någon lägga upp lite tips på sidor för köp av läderarmband. EU-only.

Tänker mig inte i den billigaste prisklassen (typ tid och ting)

M v h

Tillbaka
Topp