• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Hur är det nu igen när man har Cape Cod, blir det blankpolerat eller matt av att gnugga med sån? Om man vill blankpolera en länks mittlänkar som ursprungligen var blanka men som mattpolerats, hur gör man då?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hur öppnar jag detta ur? Verkar inte vara någon snäppboett.

image.jpg
image.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon som vet ett bra ställe där man kan köpa lösa länkbitar till äldre Rolex eller Tudor länkar till rimliga priser?
De klockor som ligger ute på Chrono24 har sällan alla länkbitar och är ofta för korta för mig.

Gripenbro ( forumsponsorn) brukar väl ha några inne. Kaplans brukar väl ha lite mer, åtminstone Rolex och Omega... Vad som är rimliga priser lämnar jag upp till dig;)
 

tissoter

Audemars
Snabb fråga! Har Rolex kört med gravyr som standard på sina lock någon gång? Tänker främst på DJ och Explorer?
 

JMB

Breitling
För ca 1 år sen blev min Rolex GMT II i nyskick stulen men mitt försäkringsbolag godtar inte den anmälan jag gjorde då dom menade att jag har varit oaktsam. Så med andra ord sitter jag med fullset + en länkbit men utan klocka.....Kan det finnas intresse för någon att köpa detta? Mvh Jim
 

jhm

Panerai
För ca 1 år sen blev min Rolex GMT II i nyskick stulen men mitt försäkringsbolag godtar inte den anmälan jag gjorde då dom menade att jag har varit oaktsam. Så med andra ord sitter jag med fullset + en länkbit men utan klocka.....Kan det finnas intresse för någon att köpa detta? Mvh Jim


Vilket bolag?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
För ca 1 år sen blev min Rolex GMT II i nyskick stulen men mitt försäkringsbolag godtar inte den anmälan jag gjorde då dom menade att jag har varit oaktsam. Så med andra ord sitter jag med fullset + en länkbit men utan klocka.....Kan det finnas intresse för någon att köpa detta? Mvh Jim
Hur gick stölden till?
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Snabb fråga om garanti.
Har hittat en begagnad klocka som fortfarande har garanti på Nymans ur.
Jag undrar om garantin kommer gälla för mig om jag köper den?
 

jhm

Panerai
Snabb fråga om garanti.
Har hittat en begagnad klocka som fortfarande har garanti på Nymans ur.
Jag undrar om garantin kommer gälla för mig om jag köper den?


Ring Nymans för att vara säker. Eftersom garanti är en frivillig handling från näringsidkarens sida, är det i normala fall inget du kan räkna med. Möjligen är det så, att Rolex (och kanske andra märken) internationella tvåårsgaranti följer klockan, och inte köparen. :)
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Ja
Snabb fråga om garanti.
Har hittat en begagnad klocka som fortfarande har garanti på Nymans ur.
Jag undrar om garantin kommer gälla för mig om jag köper den?

Detta svaret ger Nymans:
"Tekniskt sett gäller bara garantin köparen som köpte klockan ny. Men om inte namn står på garantin så går det inte att kontrollera"
 

VCalmen

Cartier
Om en manuell klocka är mycket trög/ enbart trög att dra upp. Vad menas med detta rent praktiskt? Varför skriver folk i sina annonser att "den dras upp lätt och smidigt".

Hjälp en novis på manuella ur!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har en citizen 70 tALARE med auto urverk som ibland lägger av, stannar helt enkelt för att sedan fungera igen. Senast idag backade den 30min.

Nån aning va de kan vara för fel? Smuts som skvalpar runt i urverket?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl en värdemätare på om ett eventuellt servicebehov skulle föreligga, vet inte vad det är värt gällande det faktiska servicebehovet, men om en klocka är trög i uppdraget så är det dags för ett besök hos klockdoktorn
 
Topp