• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Vad kostar en svart respektive vit urtavla till Rolex Daytona 116520? Är det skillnad i pris beroende på färg?

Jag vet inte om det varierar mellan Rolexmodell och olika AD, men sist jag frågade på Bergströms i Malmö, fick jag veta att det kostar 6-7K att byta tavla. Jobb och hårdvara inräknat. :)

Tja,

Sambon är på g att köpa en DJ midsize 31mm -92. Har en fråga, någon som vet hur mycket man kan ta in länken(jubileé)? Vad blir den minsta omkretsen?

Hej, är helt ny på detta forumet. Är även väldigt okunning gällande klockor, även om jag vet vad jag själv tycker ser fint ut ;)
Har precis köpt en billig klocka på tradera (den på bilden) som jag inte vet någonting om. Någon av er som har någon aning?
Skulle också gärna ha något tips på hur man kan putsa upp "ramen" lite då den har några smårepor.

Edit: Lyckas av någon anledning inte få in bilden på rätt sätt, så jag kopierar bara in url adressen här:
https://www.google.se/search?q=delm...atic-chronograph-eta-2824-2-51-jewels;344;258

Hej, är helt ny på detta forumet. Är även väldigt okunning gällande klockor, även om jag vet vad jag själv tycker ser fint ut ;)
Har precis köpt en billig klocka på tradera (den på bilden) som jag inte vet någonting om. Någon av er som har någon aning?
Skulle också gärna ha något tips på hur man kan putsa upp "ramen" lite då den har några smårepor.

Edit: Lyckas av någon anledning inte få in bilden på rätt sätt, så jag kopierar bara in url adressen här:
https://www.google.se/search?q=delma automatic incabloc 21 jewels&safe=off&espv=2&biw=1152&bih=450&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=sO8qVfuyH6WuygPl7YDgDw&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgrc=kynhhPKlyhNLGM%3A;REAI0WVQkGi4qM;http%3A%2F%2Fimg.tradera.net%2Fmedium%2F096%2F205820096_d908d4ca-3280-49bb-ad65-4708f1e9dc21.jpg;http%3A%2F%2Fwww.tradera.com%2Fitem%2F341996%2F227378888%2Fvintage-hamilton-automatic-chronograph-eta-2824-2-51-jewels;344;258

Tjenare, tycker du ska besöka vår fina Modd och fix del, du hittar den på startsidan. Där kan du få tips. Modellen vet jag inget om dessvärre.

Tja,

Sambon är på g att köpa en DJ midsize 31mm -92. Har en fråga, någon som vet hur mycket man kan ta in länken(jubileé)? Vad blir den minsta omkretsen?

Vad har hon för omkrets på handleden? För minsta ordinarie länk tror jag det blir ca 15 cm. Det går även att klippa bort permanenta länkbitar men det är verkligen inte att föredra.

Vad har hon för omkrets på handleden? För minsta ordinarie länk tror jag det blir ca 15 cm. Det går även att klippa bort permanenta länkbitar men det är verkligen inte att föredra.

Hennes handled är ca 15.5, då blir det nog en rolex för henne inom kort.
Tack för svaret!

Någon som vet vad det är för tjocklek normalt sett på bandstiften till en DJ. Längd 20 mm.
Jubilelänk.

Hur många timmars tapp från speccad gångreserv är dåligt? Ex. Min 14060 speccad för 48h, har 44h gångreserv just nu men plussar bara 2sek/dygn. Tänker ur servicesynvinkel

Det verkar ej sannolikt att få sin fråga besvarad här men jag gör ett försök.
Har en CWC SBS som har ett litet halvrepigt glas - något jag önskar att ändra. Vet ni om valfri urmakare i Stockholm har "standard"-glas inne som passar, eller måste man vända sig till ÅF?

Tack.

Har en CWC SBS som har ett litet halvrepigt glas - något jag önskar att ändra. Vet ni om valfri urmakare i Stockholm har "standard"-glas inne som passar, eller måste man vända sig till ÅF?

Tack.

Nu vet jag inte riktigt någon speciell urmakare som har det inne men varför skulle det vara osannolikt att få frågan besvarad här? Tråkig inställning!

Okej, lite hjälp nu. Inköpt 1989 i USA och ska givetvis inte säljas.

Vad säger ni om värdet för skojs skull?

image.jpg
image.jpg

Tack.
Vilken urmakare som helst kan ta hem ett standard mineralglas om han inte råkar ha det hemma. Vet dock inte om din klocka har något specialglas.

Okej, lite hjälp nu. Inköpt 1989 i USA och ska givetvis inte säljas.

Vad säger ni om värdet för skojs skull?

image.jpg
image.jpg

Borde den inte vara äldre om den har matt tavla och målare index? 1987 började ju 16610 tillverkas istället och innan dess transitionmodellerna med massa nollor bakom... (16800/168000) 1680 slutade tillverkas 1981

Edit: eller var den begagnad när den inhandlades 1989?

Hur exakt går ett tavelbyte till? Med exakt menar jag ifrån Min sida hehe.

Ja har en DJ 16013 med snygg champagne tavla, men hade varit väldans snyggt att se den med blå urtavla någon gång också.

Är det "bara" att köpa en tavla för en 5 siffrig referens och sedan skicka ned klockan och urtavlan till RobE som värde osv osv? (efter kontakt naturligtvis) tänkte spara lite pengar på att köpa urtavlan separat.

Eller är det någonting andra urmakare också kan ordna?

Hur exakt går ett tavelbyte till? Med exakt menar jag ifrån Min sida hehe.

Ja har en DJ 16013 med snygg champagne tavla, men hade varit väldans snyggt att se den med blå urtavla någon gång också.

Är det "bara" att köpa en tavla för en 5 siffrig referens och sedan skicka ned klockan och urtavlan till RobE som värde osv osv? (efter kontakt naturligtvis) tänkte spara lite pengar på att köpa urtavlan separat.

Eller är det någonting andra urmakare också kan ordna?
Detta är RobE svar - vid förfrågan tidigare i år:

"Byte av medhav tavla ink arbete kostar 1000kr. (ska man köpa en ny kostar det 5100kr ink visare,diamanttavlor är dyrare)"

Ofta är det väl så att visarna också kanske skall bytas i samband med tavla.
Om du vet vad du gör - i annat fall lämna in.

Tillbaka
Topp