• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Detta är RobE svar - vid förfrågan tidigare i år:

"Byte av medhav tavla ink arbete kostar 1000kr. (ska man köpa en ny kostar det 5100kr ink visare,diamanttavlor är dyrare)"

Ofta är det väl så att visarna också kanske skall bytas i samband med tavla.
Om du vet vad du gör - i annat fall lämna in.

Tack! Tänkte mer om man kunde höra med lokala urmakare även fast dom inte säljer Rolex.

Så man kontaktar RobE skickar som värde dit och sedan betalar man värde tillbaka antar jag.
Tar några veckor chansar jag på?

En säkert dum fråga, men......går det att ta bort en gravering på baksidan? Jag vet, allt går bara man betalar tillräckligt, men om vi undantar att byta ut bakboetten. Något sätt som inte är jättedyrt?

En säkert dum fråga, men......går det att ta bort en gravering på baksidan? Jag vet, allt går bara man betalar tillräckligt, men om vi undantar att byta ut bakboetten. Något sätt som inte är jättedyrt?

Det går ju att polera bort, men det kommer att ta bort ett lager på baksidan av klockan vilket inte är så önskvärt.
Är det en väldigt grund gravyr så kommer inte så mycket av klockan försvinna så då är det ett bättre alternativ, men fortfarande inget bra..

Så mitt tips är att låta det vara kvar, det är trots allt en del av charmen med klockan :)

Är fascinerad över hur pass exakt en automat kan gå. Köpte min nyservad den 3 april i år. Sedan dess har den suttit på armen all vaken tid - i princip. Det är en DJ från 1987. Idag när jag kollade gick den 20 sek för fort efter 23 dagar. Dom måste gjort ett bra jobb hos Bergström i Gtb.
Eller också är det tur från min/deras sida. Datum växlar inom 5 sekunder. Har haft Rolex förr - men ingen som gått så exakt. Vad brukar diffen ligga på " normalt " sett ?
image.jpg

Tack, JaTack, för svaret.

Ännu en snabbfråga: Vad menas med acrylen på en klocka, om det står att den inte är i original och en aning sliten? Det är inte armbandet i alla fall, eftersom det är stållänk.

Någon som har koll på vad alla siffror betyder när man trycktestar klockor? (Test pressure förstår till och med jag :p) Se exempel:
image.jpg

En fråga som inte har ett riktigt svar men tror ni att Tudor BB kommer att släppas med det nya inhouse verket inom 2015-2016?

Har en frågor angående Datejust 16234 från sent 80-tal. Vilken jubilee länk är det till denna klocka och vilka ändlänkar hör till?

Hej,
Detta är nog för alla Rolexfantaster på forumet en idiotfråga, men jag har inte lyckats hitta svaret på den..

Jag har en Explorer I ref 214270 (39mm). Så vitt jag kan förstå har den exakt samma länk som en SubC. Stämmer det? Alltså, skulle jag kunna köpa en SubC-länk?

Om jag köper en begagnad rolex utan b&p utomlands, kan man få den servad av AD i Sverige när det är dags?

Omega Electronic f300Hz, stämgaffel

Jag blir inte riktigt klar över hur detta urverk funkar. Är det något sorts mekaniskt urverk som drivs med batteri, eller.....? Kan det vara något att ha? Vad är bra, dåligt och intressant med sådana, enligt er åsikt?

[quote=": "Byte av medhav tavla ink arbete kostar 1000kr. (ska man köpa en ny kostar det 5100kr ink visare,diamanttavlor är dyrare)".[/quote]

Skönt förtydligande angående diamanttavlor... :D

Jag har en liten fråga angående klockans ursprung, dvs vart där är köpt någonstans. Hur stor betydelse har det på andrahandsvärdet? Jämför t.ex. svensk AD, nederländsk AD, svensk gråhandlare, tysk gråhandlare. Förutsatt att klockan säljs på andrahandsmarknaden här i Sverige.

Jag har en liten fråga angående klockans ursprung, dvs vart där är köpt någonstans. Hur stor betydelse har det på andrahandsvärdet? Jämför t.ex. svensk AD, nederländsk AD, svensk gråhandlare, tysk gråhandlare. Förutsatt att klockan säljs på andrahandsmarknaden här i Sverige.
Jag tror det är 50/50 vissa känner nog en starkare tilltro till en svensk ad men vissa bryr sig inte ett smack om detta. Här i Norge var jag bor går klockorna lättare att sälja om det är en Norsk ad, men det beror på att Norge inte är med i EU och väldigt många klocknördar vill även ha dokumentation på att momsen är betald, men det problemet gäller ju inte Sverige.(många är patriotiska även när det gäller ur) Till historian hör att det går rykten som inte är helt sanna att en viss Oslo ad inte vill serva om det är en utländsk ad och momsen inte är betald ...Men tillbaka till din fråga har jag en känsla att gråhandlares ur kan skapa en skeptism/dissonans för ett eventuellt köp. Tror du får olika svar vem du frågar. Grund regeln är ju att köpa säljaren så har man cred så skall det gå bra att sälja ett ur vare sig om ad/grå handlaren är utländsk om priset är rätt dvs.

Tack Xalle för ett utförligt svar!
Bara trevligt:) såg nu att du är ute efter en sub och då hade jag personligen inte tvekat att köpa ifrån utlandet till ett bättre pris än vad du kan få inom Svea rike ( utan att blanda in den eviga diskussionen stöd din lokala ad.) Andrahands värdet kommer vara samma om inte mer om du får för dig att sälja en dag vill jag påstå!

Bara trevligt:) såg nu att du är ute efter en sub och då hade jag personligen inte tvekat att köpa ifrån utlandet till ett bättre pris än vad du kan få inom Svea rike ( utan att blanda in den eviga diskussionen stöd din lokala ad.) Andrahands värdet kommer vara samma om inte mer om du får för dig att sälja en dag vill jag påstå!

Hur mycket billigare är det att handla en sub utomlands? Har du några konkreta exempel?

Om jag lämnar in en 14060 sub med 2-line tritiumtavla på service, och de byter tavlan, får jag då en ny 2-linetavla eller en senare 4-linetavla? Någon som vet hur det funkar? :)

Efter att ha köp en ny Rolex klurar jag lite på vad som egentligen är "papper" i sammanhanget "Box och papper". Är det garantibeviset där det står modellnr samt något klocknr? Räknas kvittot in? (antar att kvitto inte är en nackdel hur som, men).

Vad skulle ni säga är definitionen av papper för en ny Rolex?

Tillbaka
Topp