• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Hej, nu ser jag att det inte Sbcm023 på nedersta bilden, Klantigt av mig. Svårt val mellan dessa, och svårt när ingen butik i Stockholm verkar ha Seiko och Orient i sitt sortiment (visst har jag rätt?). Seikon är aningen mindre i diameter och höjd kanske passar min handled bättre. Tack för hjälpen!
Klockmaster har Seiko om du vill klämma på den.
 
Osäker på om Orient säljs i Sverige. Det brukar hänvisas till några europeiska internetbutiker, bland andra Orientuhren.de och Serious Watches har jag för mig. Seiko ska finnas i några butiker, men kan tänka mig att just dessa modeller (SBCM023 och SKX007) är svåra att hitta.

Av nyfikenhet, vilket föredrar du, kvarts eller mekaniskt urverk? För de flesta är det en avgörande faktor i klockvalet :)

Kolla i Officiella Seikotråden och Inofficiella Orienttråden för att få mer tips om hur du ska få tag på vilken du än bestämmer dig för.
Hej, jag köpte förra veckan en Certina ds-1, jag gillar känslan av ett automatiskt verk skarpt. Dock så vill jag nog ha min dykare (ifall det blir någon) quartz. Quartz-verken ska självklart inte underskattas av sin driftsäkerhet och enkelhet. En quartz dykare skulle därför vara rätt perfekt. Klockmaster finns ju i Stockholm så det får kanske bli att kika in och känna lite på seikon. :)
 
Hej!

Såg denna fina Baume & Mercier på auktion. Står att bucklig, har slitage och skador.. men i mina ögon ser den bra ut för åldern :)

1945~
18k guld
mekaniskt urverk
kronograf

Vad tror ni den kan vara värd?

Mvh
Jamie
380315112_2.jpg
 
Hej!

Såg denna fina Baume & Mercier på auktion. Står att bucklig, har slitage och skador.. men i mina ögon ser den bra ut för åldern :)

1945~
18k guld
mekaniskt urverk
kronograf

Vad tror ni den kan vara värd?

Mvh
Jamie
380315112_2.jpg
Säkert upp mot 50 k. Med tanke på klockans ålder och historia som är väldigt anrikt. Kan vara ute och cyklar då det kan skilja mycket i värde beroende på slitage.
Jag gillar den
 
Vad bör man göra om man råkat köra en SMP i tvättmaskinen? 40 grader. Frågar åt en kompis (på riktigt).
 
Jojo men vad innebär det att dom är AD för kund?
Att du kan vara trygg med att varan är äkta eftersom de är auktoriserade av märket som du handlar.
Eftersom att du vill att värdet på klockan du köper ska bestå så mycket som möjligt i värde. Så bidrar du till det genom att handla hos Ad eftersom märkets egna prissättning är viktigt för ett bestående värde.
 
Att du kan vara trygg med att varan är äkta eftersom de är auktoriserade av märket som du handlar.
Eftersom att du vill att värdet på klockan du köper ska bestå så mycket som möjligt i värde. Så bidrar du till det genom att handla hos Ad eftersom märkets egna prissättning är viktigt för ett bestående värde.
Bra tack! :)
 
Kanske inte, tänkte bara på vad deras nyare modeller går för som är ute. Denna är även 18 k guld..

Femti lax är way off.. beror lite på om tavlan är tvättad o liknande och om det är original länk såklart. kan absolut inte denna modellen men skulle vara väldigt förvånad om den gick över hälften av det. en JLC crono från samma rid går väl inte ens för det...
 
image.jpg
Vilket färg på natoband tycker ni skulle passa till denna klocka? Har funderat på både mörkgrön, svart och randigt i olika kombinationer. Vad tycker ni skulle passa? Jag bifogar en bild på klockan som nu sitter på länk.
 
image.jpg
Vilket färg på natoband tycker ni skulle passa till denna klocka? Har funderat på både mörkgrön, svart och randigt i olika kombinationer. Vad tycker ni skulle passa? Jag bifogar en bild på klockan som nu sitter på länk.
Google svek mig så jag har inga bildförslag åt dig, men ett svart-grårandigt fake bond funkar ju alltid till svart tavla tycker jag.
Beror lite på vilken stil du vill ha. Mörkare, svarta och gråa varianter tycker jag ger ett mer diskret uttryck medan färglada saker är sommarroliga.
Men med stålboett och svart tavla kan det nog inte bli fel egentligen.
 
Google svek mig så jag har inga bildförslag åt dig, men ett svart-grårandigt fake bond funkar ju alltid till svart tavla tycker jag.
Beror lite på vilken stil du vill ha. Mörkare, svarta och gråa varianter tycker jag ger ett mer diskret uttryck medan färglada saker är sommarroliga.
Men med stålboett och svart tavla kan det nog inte bli fel egentligen.
Det gråa passar ju helt klart, blir nog ett sådant. Jag vill nog dock också ha ett lite mer färgglatt. Har tittat på blå-svartrandiga bond bandet. Och det borde också kunna passa bra till min klocka
 
Det gråa passar ju helt klart, blir nog ett sådant. Jag vill nog dock också ha ett lite mer färgglatt. Har tittat på blå-svartrandiga bond bandet. Och det borde också kunna passa bra till min klocka
Det är kul att ha lite omväxling, särskillt också då Natoband är så lätta att byta. Återkom med bilder när du har handlat!
 
Var och trycktesta en gammal klocka nyss på en fristående mindre urmakare. Det är en Heuer 1000 som klarar/ klarade 200m.

Kruxet är bara att lite språkförbristningar gjorde det hela oklart. Urmakaren sa att han testade den till 3atmos och jag frågar om den då går att bada med vilket han säger ja till. Påpekar att 3atm inte går att bada med men han sa att klarar den 3atm är den tät enligt urtavla, alltså 200m.

Kan tillägga att han trycktesta, öppna och kolla, sen testade igen.

Vågar jag hoppa i plurret med den? Kan jag testa det hemma utan att riskera allt för mycket? Tänker att jag sänker ned den i ett glas med vatten och kikar luftbubblor typ. Fick inget kvitto på testet heller men såg när han gjorde det.
 
Var och trycktesta en gammal klocka nyss på en fristående mindre urmakare. Det är en Heuer 1000 som klarar/ klarade 200m.

Kruxet är bara att lite språkförbristningar gjorde det hela oklart. Urmakaren sa att han testade den till 3atmos och jag frågar om den då går att bada med vilket han säger ja till. Påpekar att 3atm inte går att bada med men han sa att klarar den 3atm är den tät enligt urtavla, alltså 200m.

Kan tillägga att han trycktesta, öppna och kolla, sen testade igen.

Vågar jag hoppa i plurret med den? Kan jag testa det hemma utan att riskera allt för mycket? Tänker att jag sänker ned den i ett glas med vatten och kikar luftbubblor typ. Fick inget kvitto på testet heller men såg när han gjorde det.

Är den testad till 3 atm så är den tät till 3 atm. (vid testtillfället). De gånger jag fått mina klockor testade så har de först kört ett test med lite tryck och sedan ett 10 tam test. Om klockan klarar 10 atm så har jag inga problem att bada/dyka med den, Om den bara är testad ner till 3 tam så skulle jag göra om testet ner till 10 atm innan jag badade med den.
 
Tillbaka
Topp