• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Tack för svaret! Måste vara det han gjorde? urmakaren påstod att den skulle gå att bada med iallafall.

Kan jag testa det hemma?
 
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Äh ingen kommer ihåg en fegis! De verkar gå bra iallafall :)
 
Senast ändrad:
image.jpg
image.jpg
Hittade en gammal Klocka i en flyttlåda på vinden. Den var tydligen min pappas och han fick den på 70-talet.

Jag drog upp den, ställde tiden och gångavvikelsen verkar vara nästintill obefintlig såhär efter några dagars väntan. Vad är det för klocka? Som ni ser är det en Rutina, efter några googlingar ser jag att det är ett lågprismärke. Men är det inte bra för en urverk att ha såhär 35 år efter användning exakt gångavvikelse och starta utan tvekan? Oljor osv måste väl torka efter en lång period?
 
Inatt drömde jag att jag hittade en verktygslåda hemma som det låg massa natostraps i. De flesta var ohyggligt fula. Ni vet, sådär som när man hittar ett gäng gamla kläder och undrar "hur fan tänkte jag nu?". Några var dock snygga. Jag minns iaf att jag blev glad och bestämde mig för att testa lite nya sköna kombos på Exp1:an.

Hur ska jag tolka denna dröm?!?

Ska jag ut och köpa massa nya naton?

Ska jag genast bränna alla naton jag har hemma?

Ska jag ta en time-out från KS i ett par veckor?

Det finns så många frågor. Och så få svar.
 
Sinn 103 St har ett valjoux 7750 verk i sig, är detta ett modulverk? Är det dyrt att serva? Berätta gärna lite för mig om det, det som får mig att undra lite är priset på klockan som jag tycker ligger väldigt lågt för en chronograph? (Jämnför med U1, UX osv)
 
Audemars Piguet 14790, vad tycker ni om den?
Hur bärs dess 36mm jämfört med till exempel Datejust?
 
Gamla hyllvärmare, NOS, hur snabbt stelnar oljorna?

Tittar på en klocka på C24 som är ny, men "typ 5år gammal". ETA-verk. Bör jag räkna med en mindre service på den? Inte otroligt att jag vill behålla klockan länge.
 
Audemars Piguet 14790, vad tycker ni om den?
Hur bärs dess 36mm jämfört med till exempel Datejust?
Jag har bara provat en 36mm RO snabbt men det spontana intrycket är att den bärs mindre än en DJ. Kan bero på att den är så pass mycket tunnare. Även länken känns smalare och tunnare.
 
Gamla hyllvärmare, NOS, hur snabbt stelnar oljorna?

Tittar på en klocka på C24 som är ny, men "typ 5år gammal". ETA-verk. Bör jag räkna med en mindre service på den? Inte otroligt att jag vill behålla klockan länge.

Det var en intressant fråga! Jag vet inte själv, men visst borde det finnas någon på KS som har en åsikt?;)
 
Hallå!
Köpte en Certina DS action Diver för lite drygt en månad sen. Den har gått utmärkt och igår stannade den(av naturliga skäl). När jag sen skulle vrida fram den så visade sig att kronan sitter stenhårt och jag kan inte få upp den. Finns det något hemligt knep eller verktyg man kan använda sig av?
Tack på förhand
 
Varit på jakt efter en sån här ett tag och hittat en nu. Säljaren vill ha 7lax, är den värd det enligt er?
Box & papper men har ingen info om årsmodell eller service.
image.jpg
 
Hallå!
Köpte en Certina DS action Diver för lite drygt en månad sen. Den har gått utmärkt och igår stannade den(av naturliga skäl). När jag sen skulle vrida fram den så visade sig att kronan sitter stenhårt och jag kan inte få upp den. Finns det något hemligt knep eller verktyg man kan använda sig av?
Tack på förhand

Hej! Jag har inget hemligt knep, tyvärr! Var på väg ut i garaget efter polygripen, vilket självfallet hade gett en förstörd krona, när den fastnade på min DS action Diver.
Som tur var provade jag en sista gång, kanske med disktrasa?, och då släppte den!
Ett smart verktyg vore toppen!
 
Varit på jakt efter en sån här ett tag och hittat en nu. Säljaren vill ha 7lax, är den värd det enligt er?
Box & papper men har ingen info om årsmodell eller service.
image.jpg
Den blåa och svarta brukar väl gå för mellan 5 och 6 tusen begagnade. Silvervarianten är väl utgången numera och var väl heller inte lika populär. Nej, jag tycker 7 tusen är i högsta laget.
 
Varit på jakt efter en sån här ett tag och hittat en nu. Säljaren vill ha 7lax, är den värd det enligt er?
Box & papper men har ingen info om årsmodell eller service.
image.jpg

Om du har varit på jakt efter en ett tag och de är svåra att få tag på så får du väl fundera på vad du tror att du i "bästa" fall kan hitta en för, och om skillnaden är värd att fortsätta jaga för?
 
Om du har varit på jakt efter en ett tag och de är svåra att få tag på så får du väl fundera på vad du tror att du i "bästa" fall kan hitta en för, och om skillnaden är värd att fortsätta jaga för?

Var mest på jakt efter en åt morsan för hon ville ha en yachtmaster. Men ringde henne nu och hennes svar var "jag vill inte ha något sånt där trams. Jag vill ha den från rolex. Nu när allt snart är renoverat hemma så ska jag spara till den riktiga" sådan mor sådan dotter kan jag säga. Går fan inte att köpa "billiga" presenter till någon av dom.
 
Beställt en klocka med "Mecaquartz". Googlat lite och kollat youtube men just min modell sviker förutom en kort video på Youtube.

Stämmer det att Mecaquartz tickar 2 steg i sekunden? Alltså inte som en vanlig quartz utan "sveper" med 2steg/sek?
 
Låg och zappade på tv'n och "kockarnas kamp" blev lite fort klockornas kamp.. Blev besviken när verkligheten kom ikapp men tänkte höra om någon här vet någon schysst "dokumentär" om klockans historia eller liknande att rekommendera. Mvh
 
Senast ändrad:
Jag vet att jag har sett någon här på forumet som har satt på en SubC-länk på en GMT master II (BLNR tror jag). Minns någon vem det var? Eller var jag kan hitta bilderna?
 
Någon som kan säga något om denna AP? Till att börja med, är den äkta? Modell,, år osv?
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-07-22-16-29-59.png
    Screenshot_2015-07-22-16-29-59.png
    385.6 KB · Visningar: 73
  • Screenshot_2015-07-22-16-29-42.png
    Screenshot_2015-07-22-16-29-42.png
    179.8 KB · Visningar: 75
  • Screenshot_2015-07-22-16-29-47.png
    Screenshot_2015-07-22-16-29-47.png
    235.3 KB · Visningar: 71
Det känns som att jag har missat något som för många säkert är väldigt basic. Jag använder i dagsläget en Omega SMP300 ref. 212.30.41.20.01.003 och det händer att den får ligga och vila vissa dagar. När jag sedan ska skruva upp den för att få lite fart på verket verkar det som att man kan skruva hur många varv som helst.

Borde jag komma till ett stopp när den är uppskruvad till max? Eller finns det någon rekommendation på hur många varv jag bör vrida upp den?

Tack på förhand :)

Edit: Omega anger 15 - 20 "times" och jag tolkar det som 15 - 20 hela varv. Detta verkar gälla alla verk. Det som jag är osäker på är om det är rekommenderat för att uppnå maximal gångreserv. http://www.omegawatches.com/customer-service/watch-care/recommendations
 
Senast ändrad:
Det känns som att jag har missat något som för många säkert är väldigt basic. Jag använder i dagsläget en Omega SMP300 ref. 212.30.41.20.01.003 och det händer att den får ligga och vila vissa dagar. När jag sedan ska skruva upp den för att få lite fart på verket verkar det som att man kan skruva hur många varv som helst.

Borde jag komma till ett stopp när den är uppskruvad till max? Eller finns det någon rekommendation på hur många varv jag bör vrida upp den?

Tack på förhand :)

Edit: Omega anger 15 - 20 "times" och jag tolkar det som 15 - 20 hela varv. Detta verkar gälla alla verk. Det som jag är osäker på är om det är rekommenderat för att uppnå maximal gångreserv. http://www.omegawatches.com/customer-service/watch-care/recommendations
När du dragit upp fjädern max så frikopplas den för att inte skadas. Dvs du kan snurra hur många varv du vill och kommer inte till ett stopp. Exakt hur många varv som krävs för fullt uppdrag vet jag inte, men följer du omegas rekommendationer lär det ju inte bli fel. Fjädern dras ju även upp när du har klockan på armen mha av rotorn
 
Det känns som att jag har missat något som för många säkert är väldigt basic. Jag använder i dagsläget en Omega SMP300 ref. 212.30.41.20.01.003 och det händer att den får ligga och vila vissa dagar. När jag sedan ska skruva upp den för att få lite fart på verket verkar det som att man kan skruva hur många varv som helst.

Borde jag komma till ett stopp när den är uppskruvad till max? Eller finns det någon rekommendation på hur många varv jag bör vrida upp den?

Tack på förhand :)

Är inte samma verk på min Omega men efter ett antal varv så hör man ett svagt klick om man lägger örat intill. Vill tro att man då nått max och att vidare skruvande inte drar upp något mer. Annars är rekommendationen jag fått ett par varv. Det räcker bra, sätter man den på armen sedan kommer den att göra jobbet att dra den till max.

Men jag vill spinna vidare på detta. Om man låter den ligga några dagar, är det någon nackdel att dra upp den en gång per dygn manuellt till max eller är det bäst att bara låta den stanna ?
 
När du dragit upp fjädern max så frikopplas den för att inte skadas. Dvs du kan snurra hur många varv du vill och kommer inte till ett stopp. Exakt hur många varv som krävs för fullt uppdrag vet jag inte, men följer du omegas rekommendationer lär det ju inte bli fel. Fjädern dras ju även upp när du har klockan på armen mha av rotorn

Är inte samma verk på min Omega men efter ett antal varv så hör man ett svagt klick om man lägger örat intill. Vill tro att man då nått max och att vidare skruvande inte drar upp något mer. Annars är rekommendationen jag fått ett par varv. Det räcker bra, sätter man den på armen sedan kommer den att göra jobbet att dra den till max.

Men jag vill spinna vidare på detta. Om man låter den ligga några dagar, är det någon nackdel att dra upp den en gång per dygn manuellt till max eller är det bäst att bara låta den stanna ?
Stor tack!
Lite som jag trodde, får ta fram stetoskopet och lyssna ;)
 
Tillbaka
Topp