Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har bara provat en 36mm RO snabbt men det spontana intrycket är att den bärs mindre än en DJ. Kan bero på att den är så pass mycket tunnare. Även länken känns smalare och tunnare.Audemars Piguet 14790, vad tycker ni om den?
Hur bärs dess 36mm jämfört med till exempel Datejust?
Gamla hyllvärmare, NOS, hur snabbt stelnar oljorna?
Tittar på en klocka på C24 som är ny, men "typ 5år gammal". ETA-verk. Bör jag räkna med en mindre service på den? Inte otroligt att jag vill behålla klockan länge.
Större. Min åsikt är att de upplevs som 38-39 kanske.Audemars Piguet 14790, vad tycker ni om den?
Hur bärs dess 36mm jämfört med till exempel Datejust?
Hallå!
Köpte en Certina DS action Diver för lite drygt en månad sen. Den har gått utmärkt och igår stannade den(av naturliga skäl). När jag sen skulle vrida fram den så visade sig att kronan sitter stenhårt och jag kan inte få upp den. Finns det något hemligt knep eller verktyg man kan använda sig av?
Tack på förhand
Den blåa och svarta brukar väl gå för mellan 5 och 6 tusen begagnade. Silvervarianten är väl utgången numera och var väl heller inte lika populär. Nej, jag tycker 7 tusen är i högsta laget.Varit på jakt efter en sån här ett tag och hittat en nu. Säljaren vill ha 7lax, är den värd det enligt er?
Box & papper men har ingen info om årsmodell eller service.![]()
Varit på jakt efter en sån här ett tag och hittat en nu. Säljaren vill ha 7lax, är den värd det enligt er?
Box & papper men har ingen info om årsmodell eller service.![]()
Om du har varit på jakt efter en ett tag och de är svåra att få tag på så får du väl fundera på vad du tror att du i "bästa" fall kan hitta en för, och om skillnaden är värd att fortsätta jaga för?
Vet inte om det är "listpriser" men Nymansur har priserna på sin hemsida.Har någon vänlig själ en prislista på Rolex, svenska ADpriser.
Det är en heliumventil...Tjena!
Vad har den andra kronan för någon funktion på omega speedmaster 300m?
Alltid undrat
Mvh swedishwatches
https://klocksnack.se/threads/114060-länk-på-blnr.39948/Jag vet att jag har sett någon här på forumet som har satt på en SubC-länk på en GMT master II (BLNR tror jag). Minns någon vem det var? Eller var jag kan hitta bilderna?
När du dragit upp fjädern max så frikopplas den för att inte skadas. Dvs du kan snurra hur många varv du vill och kommer inte till ett stopp. Exakt hur många varv som krävs för fullt uppdrag vet jag inte, men följer du omegas rekommendationer lär det ju inte bli fel. Fjädern dras ju även upp när du har klockan på armen mha av rotornDet känns som att jag har missat något som för många säkert är väldigt basic. Jag använder i dagsläget en Omega SMP300 ref. 212.30.41.20.01.003 och det händer att den får ligga och vila vissa dagar. När jag sedan ska skruva upp den för att få lite fart på verket verkar det som att man kan skruva hur många varv som helst.
Borde jag komma till ett stopp när den är uppskruvad till max? Eller finns det någon rekommendation på hur många varv jag bör vrida upp den?
Tack på förhand
Edit: Omega anger 15 - 20 "times" och jag tolkar det som 15 - 20 hela varv. Detta verkar gälla alla verk. Det som jag är osäker på är om det är rekommenderat för att uppnå maximal gångreserv. http://www.omegawatches.com/customer-service/watch-care/recommendations
Det känns som att jag har missat något som för många säkert är väldigt basic. Jag använder i dagsläget en Omega SMP300 ref. 212.30.41.20.01.003 och det händer att den får ligga och vila vissa dagar. När jag sedan ska skruva upp den för att få lite fart på verket verkar det som att man kan skruva hur många varv som helst.
Borde jag komma till ett stopp när den är uppskruvad till max? Eller finns det någon rekommendation på hur många varv jag bör vrida upp den?
Tack på förhand![]()
När du dragit upp fjädern max så frikopplas den för att inte skadas. Dvs du kan snurra hur många varv du vill och kommer inte till ett stopp. Exakt hur många varv som krävs för fullt uppdrag vet jag inte, men följer du omegas rekommendationer lär det ju inte bli fel. Fjädern dras ju även upp när du har klockan på armen mha av rotorn
Stor tack!Är inte samma verk på min Omega men efter ett antal varv så hör man ett svagt klick om man lägger örat intill. Vill tro att man då nått max och att vidare skruvande inte drar upp något mer. Annars är rekommendationen jag fått ett par varv. Det räcker bra, sätter man den på armen sedan kommer den att göra jobbet att dra den till max.
Men jag vill spinna vidare på detta. Om man låter den ligga några dagar, är det någon nackdel att dra upp den en gång per dygn manuellt till max eller är det bäst att bara låta den stanna ?