• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kan någon svara på vilken referens denna har?

unnamed.jpg
 

MånsT

Rolex
Om urmakare ska öppna och bedömma skick på manuellt urverk, ska verket vara "dött" eller uppdraget? Eller spelar det ingen som helst roll?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hmm det är många som avrått från detta här på klocksnack
Hehe, jo men man lever bara en gång. Klockan däremot kan man byta urverk i ;) (Obs, jag är ironisk och tar inte på mig ansvar om någon faktiskt ultraljudstvättar sin klocka :p )

Min är en kvartsare så den borde tåla lite, dessutom var den så smutsig att den förtjänade sig en rejäl omgång!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En fundering kring det här med att bli bjuden på champagne vid klockköp. När jag köpte mina första Rolex (under mitten av nittiotalet) var detta iallafall inte kutym.
Har detta kommit på senare år månne ?
 

holma20

Panerai
Undrar om nån har koll på vad det kostar att byta mitt spänne på 16613
-96 som var helstål då, till ett med guld i mitten istället ?
Tacksam för svar!
Tack på förhand :)
 

Babinus

Cartier
En fundering jag bara kom på. Många verkar ju förvara dyrgripar i bankfack. Eftersom alla säger att klockor mår bäst av att gå så mycket som möjligt (därför finns winders), funderar jag på om de flesta går dit väldigt ofta och drar upp alla, eller....? Särskilt de som har en hel drös i facket. Säkert dum fråga, men ändå.
 

Babinus

Cartier
När jag ändå håller på, undrar jag om det stämmer att en automatisk klocka som stannat aldrig ska dras upp mer än tio varv på kronan och att manuell uppdragning skadar i längden? Sant eller myt?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En fundering jag bara kom på. Många verkar ju förvara dyrgripar i bankfack. Eftersom alla säger att klockor mår bäst av att gå så mycket som möjligt (därför finns winders), funderar jag på om de flesta går dit väldigt ofta och drar upp alla, eller....? Särskilt de som har en hel drös i facket. Säkert dum fråga, men ändå.
Jag brukar besöka mina telningar c:a en gång i månaden. Dra upp dem och beundra dem, kvalitetstid om något !
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Använder man cape cod och polerar upp sin GMT-C länk? Eftersom att mitt länken är blank polerad. Tacksam för svar
 
Topp