• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

NOS = New Old Stock alltså en gammal klocka som inte såldes när den var ny, så i princip en ny klocka.
Om det är en automat/manuell klocka så lönar det sig därför att låta en urmakare smörja den eftersom oljorna har blivit gamla.

Jag har två klockor i kikarsiktet, men bara ekonomi till en och dessutom på begagnatmarknaden. Så...min fråga blir om ni som har koll på Rolex/IWC kan komma med en kvalificerad gissning om respektive klockas prisutveckling så att jag vet i vilken ordning jag ska försöka prioritera köpen. Min budget är ca 35´och jag vill köpa full-set. Vet att det kan bli tight på DJ:n men har sett att det är möjligt.

Kandidaterna är Rolex 166200 med tuxedo-tavla och jubileelänk samt IWC 3239 med svart tavla.

Är det så pass enkelt att Rolex alltid drar iväg och att det är den jag ska försöka hitta först? Tacksam för hjälp.

Hur går tankarna hos er med rolex,Panerai, Patek osv. när ni har dom på er? kan man ta in att man har värdet av en bättre begagnad bil (eller ny masarati) på handleden?

tänker också hur man agerar i vardagliga situationer osv.? själv känns det som man knappt skulle våga lägga handleden mot en bordskant :0

Hur går tankarna hos er med rolex,Panerai, Patek osv. när ni har dom på er? kan man ta in att man har värdet av en bättre begagnad bil (eller ny masarati) på handleden?

tänker också hur man agerar i vardagliga situationer osv.? själv känns det som man knappt skulle våga lägga handleden mot en bordskant :0
Har man inte råd med att den går sönder så hade man inte råd att köpa den i första taget. Jag hade blivit jätteledsen om min klocka gick sönder eller försvann men det hade inte påverkat min ekonomi alls. Då hade jag aldrig köpt den.

Jag har två klockor i kikarsiktet, men bara ekonomi till en och dessutom på begagnatmarknaden. Så...min fråga blir om ni som har koll på Rolex/IWC kan komma med en kvalificerad gissning om respektive klockas prisutveckling så att jag vet i vilken ordning jag ska försöka prioritera köpen. Min budget är ca 35´och jag vill köpa full-set. Vet att det kan bli tight på DJ:n men har sett att det är möjligt.

Kandidaterna är Rolex 166200 med tuxedo-tavla och jubileelänk samt IWC 3239 med svart tavla.

Är det så pass enkelt att Rolex alltid drar iväg och att det är den jag ska försöka hitta först? Tacksam för hjälp.
Jag råder dig att köpa den du tycker är lite vassare än den andra.
Om jag hade suttit i din sits hade det blivit Rolex på grund av att den kan användas till det mesta, inklusive kostym.

Jag råder dig att köpa den du tycker är lite vassare än den andra.
Om jag hade suttit i din sits hade det blivit Rolex på grund av att den kan användas till det mesta, inklusive kostym.

Tack för svar. Jag kommer att köpa båda inom sinom tid. Egentligen så är suger något större efter IWC men det jag tänkte var att om Rolexen har större chans att stiga säg 10' på ett år och IWC'n ligger still så prioriterar nog nog om ordningen.

Tack för svar. Jag kommer att köpa båda inom sinom tid. Egentligen så är suger något större efter IWC men det jag tänkte var att om Rolexen har större chans att stiga säg 10' på ett år och IWC'n ligger still så prioriterar nog nog om ordningen.
Du ska nog inte förutsätta att någon av dem stiger i värde. Hade du varit investerare i klockor hade du inte behövt fråga här ;)
Rolex har dock historiskt haft ett väldigt lågt pristapp vid nyköp (och på lång sikt till och med ökat i värde), det är dock inget jag tycker du ska räkna med utan köp klockan du gillar mest.

Som @eriksson850 säger är det normalt inte därför man bör köpa klockor. Och om man ska investera i klockor med bra avkastning får man nog gå upp ett par prisklasser tror jag.
Sen köper jag hellre klockor för att behålla ändå. :)

Du ska nog inte förutsätta att någon av dem stiger i värde. Hade du varit investerare i klockor hade du inte behövt fråga här ;)
Rolex har dock historiskt haft ett väldigt lågt pristapp vid nyköp (och på lång sikt till och med ökat i värde), det är dock inget jag tycker du ska räkna med utan köp klockan du gillar mest.

Som @eriksson850 säger är det normalt inte därför man bör köpa klockor. Och om man ska investera i klockor med bra avkastning får man nog gå upp ett par prisklasser tror jag.
Sen köper jag hellre klockor för att behålla ändå. :)

Jag var nog väldigt otydlig i mitt första inlägg :)

Det handlar alltså Inte på något sätt om en investering. De klockor jag väljer att köpa gör jag på urvalsprincipen att de ska göra mig glad av att ha på armen. Ibland blir det klockor för några hundralappar och ibland dyrare. Jag köper heller inte för att spekulera och sälja i ett senare skede. Av alla klockor jag har köpt så har jag sålt en enda, och det var en Aqualand som jag inte blev glad av att bära.

Jag har redan bestämt mig för att köpa Både IWN:n och Rolexen. Men...för att kunna köpa båda inom en så snar framtid som möjligt var min undran om någon av modellerna kan tänkas sticka iväg i pris. Om så var fallet så hade jag tänkt prioritera att köpa den som nr 1.

Hypotetiskt exempel. Båda klockorna har idag ett begagnatpris på ca 35´. Säg att Rolexen ökar i pris med 10´på ett år. Skulle jag då köpa den som nummer två har jag ju betalat totalt 80´istället för 70´om jag köper den först. Glasklart? :)

Jag var nog väldigt otydlig i mitt första inlägg :)

Det handlar alltså Inte på något sätt om en investering. De klockor jag väljer att köpa gör jag på urvalsprincipen att de ska göra mig glad av att ha på armen. Ibland blir det klockor för några hundralappar och ibland dyrare. Jag köper heller inte för att spekulera och sälja i ett senare skede. Av alla klockor jag har köpt så har jag sålt en enda, och det var en Aqualand som jag inte blev glad av att bära. :)

Jag har redan bestämt mig för att köpa Både IWN:n och Rolexen. Men...för att kunna köpa båda inom en så snar framtid som möjligt var min undran om någon av modellerna kan tänkas sticka iväg i pris. Om så var fallet så hade jag tänkt prioritera att köpa den som nr 1.

Hypotetiskt exempel. Båda klockorna har idag ett begagnatpris på ca 35´. Säg att Rolexen ökar i pris med 10´på ett år. Skulle jag då köpa den som nummer två har jag ju betalat totalt 80´istället för 70´om jag köper den först. Glasklart? :)
Historiskt sett har rolex haft en kraftigare värdeökning, dock svårt att spekulera i, då ifall någon visste säkert att en klocka skulle gå up 28,5% (väldigt hög avkastning) på ett år skulle priset gå upp redan nu.

Kör på rolexen, störst risk att den blir dyrare än iwc'n enligt mig.

Har en liten fråga gällande kronskyddet på 16610.. Har ägt tre stycken och den senaste i min ägo har (enligt mig) något smalare kronskydd. Vet ej ifall den är polerad eller vad som är gjort.. Har tyvärr ingen bild till hands men så här ser den ut (lånad bild från google).

2ryfuw0.png

De övriga två som jag haft har haft ganska "övertäckande" kronskydd som ser ut såhär, som jag tycker ser "normalt" ut.

16610wrist.jpg~original

Övertänker jag det här nu eller ska jag vara nöjd med kronskydden som de är? Vet förövrigt inte varför jag börjat tänka på kronskydd heller..

Polering av boetten sliter på kronskydden. Sen finns det på gamla Rolex lite olika ursprungsform på kronskydden och på GMT en fet tant med lite tjockare kronskydden. På den här modellen så finns det vad jag vet inga variationer. Men jag har haft fel förut :rolleyes:

Polering av boetten sliter på kronskydden. Sen finns det på gamla Rolex lite olika ursprungsform på kronskydden och på GMT en fet tant med lite tjockare kronskydden. På den här modellen så finns det vad jag vet inga variationer. Men jag har haft fel förut :rolleyes:
Kikat lite på uretvintage och jämfört bland deras 16610 modeller. Verkar som sagt inte vara några "officiella" variationer men antar att med tiden så poleras och slips boetten ner och gör att vissa kronskydd ser olika ut än vissa andra..

Kikat lite på uretvintage och jämfört bland deras 16610 modeller. Verkar som sagt inte vara några "officiella" variationer men antar att med tiden så poleras och slips boetten ner och gör att vissa kronskydd ser olika ut än vissa andra..[/QUOTE
Om du sen ska vara nöjd eller inte är ju en smakfråga, men du får nog räkna med att en kunnig framtida köpare kommer att påpeka det vid en försäljning
En ny boett är ju inte direkt gratis så mitt råd är att skita i det och bara njuta av din klocka som den är

Tillbaka
Topp