• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

God kväll!

Inte lyckats hitta någon vidare relevant fråga, så jag ställer den här.

Jag har en tendens att byta från länk till gummi till och från i tid och otid. Problemet är bandstiftet blir omöjligt att få ur och i, då friktionen i gummit är så pass hög. Finns det något sätt att göra det smidigare? Smörja in med olivolja?

:)

Vad är detta? Inte sett förut.
Fyran i fönstret alltså..
image.jpeg

Är det så…i så fall var det bland de mest onödiga funktion jag sett...

Är nog beredd att hålla med. Tanken är, som jag har förstått det, att man ska kunna läsa ut vilken dag det är även om man inte kan engelska. Vilket ju inte är helt ovanligt bland fransk, tysk talande etc,

Senast ändrad:
God kväll!

Jag har en tendens att byta från länk till gummi till och från i tid och otid. Problemet är bandstiftet blir omöjligt att få ur och i, då friktionen i gummit är så pass hög. Finns det något sätt att göra det smidigare? Smörja in med olivolja?

Jag hade samma problem tills jag köpte ett bar bandstift som enbart är till mitt tropicalband. Tryckte i dom en gång för alla och lät dom sitta där. Problemet löst:D

Är nog beredd att hålla med. Tanken är, som jag har förstått det, att man ska kunna läsa ut vilken dag det är även om man inte kan engelska. Vilket ju inte är helt ovanligt bland fransk, tysk talande etc,
Nä men va fan...?
Pax inte, aldrig, not.
Vari ligger användningsområdet?
Edit: ok, missade att det talas olika språk i världen

Var köper man natoband? Tänkte ta två band så 2 färger, pris är prioritet.

Också, Nato eller zulu? Googlande gör mig inte klok. Utseendet är prioritet:)

Var köper man natoband? Tänkte ta två band så 2 färger, pris är prioritet.

Också, Nato eller zulu? Googlande gör mig inte klok. Utseendet är prioritet:)
Jag tycker singular straps säljer riktigt bra och prisvärda band. För tillfället föredrar jag zulu, de är lite biffigare. Själv fick jag problem med för litet utrymme mellan boett och bandstift på en klocka när jag ville ha zulu på den och fick jaga efter lite klenare stift innan bandet gick igenom.

Jag skulle uppskatta lite hjälp med att tyda ett trycktest. Hoppas det går att läsa papperet. Hur tyder man detta? Vad är skillnaden mellan test 1 och 2 och de olika siffrorna? Under och övertryck, eller......? :oops: Vilken grad av vattentäthet har den, enligt detta?
DSC_0972[1].JPG

Min amatörbedömning är att klockan testas till minus 0,5 bar (undertryck) i första testet och då med resultatet att den är tät samt att klockan testats till 5 bar (övertryck) i andra testet med godkänt resultat dvs. att klockan är tät även där. 5 bar motsvarar 50m vattenpelare (eller 5 atm eller 165 ft) och betyder i klartext att klockan tål dusch och snabba dopp men ej exempelvis dykning eller vattensporter. Uppfattade att huvudfrågan var huruvida klockan är vattentät och i sådan fall hur vattentät så resten av siffrorna struntar vi i.

Jag skulle uppskatta lite hjälp med att tyda ett trycktest. Hoppas det går att läsa papperet. Hur tyder man detta? Vad är skillnaden mellan test 1 och 2 och de olika siffrorna? Under och övertryck, eller......? :oops: Vilken grad av vattentäthet har den, enligt detta?
DSC_0972[1].JPG

Olja löser generellt upp gummi om det inte är oljeresistent gummi i bandet (vilket det mycket väl kan vara). Annars funkar en silikonolja fint för att smörja gummi men om bandet i själva verket är gjort av ett silikonmaterial (som är väldigt likt gummi i sina egenskaper) så kommer silikonbandet lösas upp av silikonoljan.
Har du investerat din pension i bandet, kolla material och välj sedan smörjmedel men annars tycker jag du i lugn och ro kan testa en extra vergin :nailbiting:

God kväll!

Hoppas på överseende med en snabb fråga om Swish - handlar ju ändå om en klocka i förlängningen så kanske tillåts ändå... Om man tillfälligt höjer limiten, men ens vanliga limit-inställningar fortfarande är reglerade till ett lägre belopp, gäller det tillfälliga högre då omedelbart från att man signerat av det? Kan verka uppenbart men vill dubbelkolla så man inte står som ett fån sen.

Min amatörbedömning är att klockan testas till minus 0,5 bar (undertryck) i första testet och då med resultatet att den är tät samt att klockan testats till 5 bar (övertryck) i andra testet med godkänt resultat dvs. att klockan är tät även där. 5 bar motsvarar 50m vattenpelare (eller 5 atm eller 165 ft) och betyder i klartext att klockan tål dusch och snabba dopp men ej exempelvis dykning eller vattensporter. Uppfattade att huvudfrågan var huruvida klockan är vattentät och i sådan fall hur vattentät så resten av siffrorna struntar vi i.
Tusen tack för svaret. Ungefär som jag misstänkte alltså. Då var det en glad överaskning, eftersom säljaren angav 0,5 bar i annonsen. Alltså antog jag att jag köpte en klocka som jag säkrast borde ta av mig om jag ska diska eller tvätta händerna. Men 5 bar räcker ju långt, eftersom jag ändå inte tänkt dyka eller bada med vilje. Men då bör den klara t ex ett blött practical joke från någon "kompis".

Kanske @ROB-1832 kan bekräfta din bedömning?

Hoppas på överseende med en snabb fråga om Swish - handlar ju ändå om en klocka i förlängningen så kanske tillåts ändå... Om man tillfälligt höjer limiten, men ens vanliga limit-inställningar fortfarande är reglerade till ett lägre belopp, gäller det tillfälliga högre då omedelbart från att man signerat av det? Kan verka uppenbart men vill dubbelkolla så man inte står som ett fån sen.
Det är min bild. Alltså omedelbart från att du ändrat gränsen. Så funkade det för mig iaf.

Tillbaka
Topp