• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Finns det nått värde i gamla tags?

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Släng upp det på ebay. Finns säkert någon stolle på andra sidan världen som vill ha några tags till sin klocka.
 
Låter som något är fel. Är den manuell eller automatisk?
kanske låter som en dum kommentar men jag hade en klocka nyligen (annat märke dock) med samma symptom, en bekant som är urmakare i Zurich kunde konstatera att sekundvisaren varit "lös" och det var därför den stannade efter bara några mintuter vid full uppladdning/uppdragen fjäder. Svårt att hitta men lätt åtgärd.
 
Kan man korta ned denna typ av armband själv (isf hur)? Eller måste man in till guldsmed/urmakare?

Det är i 18 k guld.
IMG_5307.jpg
 
Hur förvarar ni de automatiska (dras upp när man använder dem som Omega Seamaster PO cal 8500) när de inte används? Liggandes still i något passande fodral eller i Winder? Vilket är bäst för klockan, alltså hur mår klockan av att ligga still respektive sitta i en winder?
 
Hur förvarar ni de automatiska (dras upp när man använder dem som Omega Seamaster PO cal 8500) när de inte används? Liggandes still i något passande fodral eller i Winder? Vilket är bäst för klockan, alltså hur mår klockan av att ligga still respektive sitta i en winder?
Vad som är bäst för klockan kan jag inte svara på men jag kör Winders, mest av bekvämlighet; när man väljer klocka till klädsel på morgonen och inte behöver justera tid/datum...
 
Vad som är bäst för klockan kan jag inte svara på men jag kör Winders, mest av bekvämlighet; när man väljer klocka till klädsel på morgonen och inte behöver justera tid/datum...

Ok, då tror jag att jag måste jaga fatt i en Winder :) Modalo är det jag läst mest om här. Tack för snabbt svar!
 
Ok, då tror jag att jag måste jaga fatt i en Winder :) Modalo är det jag läst mest om här. Tack för snabbt svar!
Jag kör själv två olika winders med plats för två klockor i varje, en i rosenträ och vitt skinn topmatad, en i kompositplast med plexi, frontmatad med blått ljus i, luxwinder tror jag den senare heter. Modalo OK men lite dyrare tycker jag, finns alterntiv. Kolla ebay, amazon etc.
 
Är i färd med att klicka hem en DJ 16234 från Italien - http://www.chrono24.com/itlex/datejust--id3644081.htm
Som framgår är det tal om 30k, lite i överkant kanske? Enligt säljaren,
Gioielleria Orologi Zani, är klockan både servad och testad. Eller som de själva uttrycker det;
We Are watchmakers and we do a service and tested The rolex.
Något jag borde tänka på? Är allt kosher? :)
Tyvärr är servad o testad väldigt olika kvalitet på vilket man kan läsa om i alltför många trådar här. Samma med cert o box. Utan serviceintyg från Rolex AD eller mycket välkänd urmakare skulle jag klassa den som oservad.
 
Är i färd med att klicka hem en DJ 16234 från Italien - http://www.chrono24.com/itlex/datejust--id3644081.htm
Som framgår är det tal om 30k, lite i överkant kanske? Enligt säljaren,
Gioielleria Orologi Zani, är klockan både servad och testad. Eller som de själva uttrycker det;
We Are watchmakers and we do a service and tested The rolex.
Något jag borde tänka på? Är allt kosher? :)
att ta italienares löften om service och "mint"-kondition med en stor nypa salt.
Är ingen kännare av datejusts, men i all välmening känns det lite som du springer över ån efter vatten. Enda gången jag skulle överväga att handla från tex italien är om priset är riktigt bra eller om klockan är svår att få tag på.
 
Hur förvarar ni de automatiska (dras upp när man använder dem som Omega Seamaster PO cal 8500) när de inte används? Liggandes still i något passande fodral eller i Winder? Vilket är bäst för klockan, alltså hur mår klockan av att ligga still respektive sitta i en winder?
Kolla den här tråden. https://klocksnack.se/threads/en-guide-till-watchwinders-klockuppdragare.44189/#post-1074529. Jag ställde ungefär samma fråga och fick mycket bra svar.
 
Är i färd med att klicka hem en DJ 16234 från Italien - http://www.chrono24.com/itlex/datejust--id3644081.htm
Som framgår är det tal om 30k, lite i överkant kanske? Enligt säljaren,
Gioielleria Orologi Zani, är klockan både servad och testad. Eller som de själva uttrycker det;
We Are watchmakers and we do a service and tested The rolex.
Något jag borde tänka på? Är allt kosher? :)
Mint condition, vi har kört den i ultraljudstvätten med lite "mint" munvatten :)
 
Detta kanske är en alldeles för basic fråga. Men det här med service. Om vi tar speedy som exempel. Min bör/ska snart in på service. Vad händer om den s.a.s går "över tiden" kan verket skadas om tex det är för lite olja i uret, precis som förbränningsmotrer?
 
Detta kanske är en alldeles för basic fråga. Men det här med service. Om vi tar speedy som exempel. Min bör/ska snart in på service. Vad händer om den s.a.s går "över tiden" kan verket skadas om tex det är för lite olja i uret, precis som förbränningsmotrer?
Ja, delarna kan slitas ut fortare.
 
kan man få hjälp ang. värdet på klockor i denna tråd? eller finns det en speciell tråd för "värdering" av klockor? Letade lite men fann ingen!

Mvh
 
Tillbaka
Topp