• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Olja löser generellt upp gummi om det inte är oljeresistent gummi i bandet (vilket det mycket väl kan vara). Annars funkar en silikonolja fint för att smörja gummi men om bandet i själva verket är gjort av ett silikonmaterial (som är väldigt likt gummi i sina egenskaper) så kommer silikonbandet lösas upp av silikonoljan.
Har du investerat din pension i bandet, kolla material och välj sedan smörjmedel men annars tycker jag du i lugn och ro kan testa en extra vergin :nailbiting:
Tack för svaret! Det är ett originalgummi till Stowa Seatime, så en smärre summa pengar är det inte. Jag lyckades lista ut att olja löser upp gummi, så min lösning var att med en smal mejsel trycka ut en liten bit av bandstiftet, för att sedan med en pincett dra ut resterande del av stiftet :)
 
Anledningen är att jag samtidigt vill be de sätta på bandet. Nära på att dra uret i marken när jag inte fick loss bandet... Sedan vill jag gärna se och känna på bandet också.. kan du ge mig en prisbild och butiker?
Haha sant det. Finns mycket billigare.
Kolla om du kan kolla efter en speciell IRL och kolla sedan om du kan hitta en sån på nätet.
 
Jag älskar klockor med "bubblor" över datumet. Så i och med min okunskap så kanske detta är en väldigt dum fråga. Kan man limma på en bubbla på en klocka som saknar en? Eller är bubblan integrerad i själva glaset på ex en sub?
 
Någon som vet vart man skall vända sig för att få tag på EN extra länkbit till stållänken som sitter på SARB 033 ?

image.jpg
 
Hallå där allesammans!
Farsan fyller 50 strax och han vill gärna köpa sig en till klocka. Budget runt 50 000kr. Han vill inte spendera en förmögenhet.
Så min fråga till er: En helt ny Omega seamaster (med eller utan kronograf vet jag inte) eller en begagnad Submariner Date?

(Ps. Han bär just nu på en Omega seamaster blå 36mm)
 
Hallå där allesammans!
Farsan fyller 50 strax och han vill gärna unna sig en till klocka. Budget på 50 000kr. Han vill inte spendera en förmögenhet.
Så min fråga till er: En helt ny Omega seamaster (med eller utan kronograf vet jag inte) eller en begagnad Submariner Date?
Beggad sub ;) Annars är ju IWC Ingenieur rätt trevlig! Finns på Uret för 50k
 
Hallå där allesammans!
Farsan fyller 50 strax och han vill gärna köpa sig en till klocka. Budget runt 50 000kr. Han vill inte spendera en förmögenhet.
Så min fråga till er: En helt ny Omega seamaster (med eller utan kronograf vet jag inte) eller en begagnad Submariner Date?

(Ps. Han bär just nu på en Omega seamaster blå 36mm)
Kanske en årsklocka? Året då han föddes.
 
Tjena. Hur löst kan en klocka sitta? En del har dom nästan fastlimmade på handleden och vissa så kasar den upp till armbågen ( nästan) :). Är det mer legitimt med en gulddressare att sitta löst då man kanske inte vill ta bort guldlänkar? Mvh Janne
 
Tjena. Hur löst kan en klocka sitta? En del har dom nästan fastlimmade på handleden och vissa så kasar den upp till armbågen ( nästan) :). Är det mer legitimt med en gulddressare att sitta löst då man kanske inte vill ta bort guldlänkar? Mvh Janne
Säger som han under dig, det är en smaksak.
Själv gillar jag när dom sitter på plats. Inte möjligt med alla mina länkar så en sitter lösare.
 
Tjena. Hur löst kan en klocka sitta? En del har dom nästan fastlimmade på handleden och vissa så kasar den upp till armbågen ( nästan) :). Är det mer legitimt med en gulddressare att sitta löst då man kanske inte vill ta bort guldlänkar? Mvh Janne
självklart smaksak, men jag brukar kör testet med att ett lillfingret ska gå att få under armbandet, då har det alltid blivit perfekt för mig :)
 
Drar ni ut kronan (och låter urverket stanna) när ni vet att ni inte kommer använda klockan på några dagar?
Jag har inte alls tänkt på det förens jag besökte en Tudor AD där de hade alla kronor utdragna. Efter jag fick klämma på klockorna drog de ut kronorna. Finns det fördelar?
 
Drar ni ut kronan (och låter urverket stanna) när ni vet att ni inte kommer använda klockan på några dagar?
Jag har inte alls tänkt på det förens jag besökte en Tudor AD där de hade alla kronor utdragna. Efter jag fick klämma på klockorna drog de ut kronorna. Finns det fördelar?
Har ingen aning och jag gör inte så själv. Kan det ha och göra med att dom inte ville ladda ur energin i klockan, så att när en kund skulle testa var det bara att skruva i kronan och den hoppar igång?
 
Nån som klämt på en klocka av märket Mira ? Schweizisk tillverkare som jag aldrig sett något av här på forumet.
Bland annat har de denna elegant designade Regulator/retrograde modell i sortimentet.
image.jpg
 
Har Rolex någon modell idag som inte är automatisk? Dvs tillverkar de någon quartzare idag? Typ någon dammodell?
 
Tillbaka
Topp