• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

har 2 st omega vintage som gick för ca 1v men nu fungerar dom inte. men om jag drar kronan försiktigt framåt så går den igång igen.. men släpper jag kronan så stannar den, så länge jag håller i kronan med framåt tryck så rullar sek visaren..
vad kan vara felet ?
tacksam för svar
/holms

Med risk för att bli dumförklarad de luxe.

Vad står "OPHF" för i Köp och sälj-delen? Låter som ett djurrättsorgan, men har lagt ned tanken på att det är det.

Är denna TAG Heuer Chronotimer baserad på samma modul/verk som SS Skydiver? Ser ju i princip identisk ut? Hyfsat prisvärt alternativ i så fall?

image.jpeg
image.png

Om man jämför vridringen på en 16700 och en 16610 hur ska det då kännas? Jag har en 16700 där bezeln går runt lätt och mjukt men polarens 16610 får man anstränga sig för att vrida. Ska dom gå så trögt? Sen så sitter ju bezeln "lägre" på en sub så man får ju lite sämre grepp om den.
Är det kanske så enkelt att det bara är smuts som spökar?

Om man jämför vridringen på en 16700 och en 16610 hur ska det då kännas? Jag har en 16700 där bezeln går runt lätt och mjukt men polarens 16610 får man anstränga sig för att vrida. Ska dom gå så trögt? Sen så sitter ju bezeln "lägre" på en sub så man får ju lite sämre grepp om den.
Är det kanske så enkelt att det bara är smuts som spökar?
Låter som smuts, sen tycker jag generellt att Sub har tajtare ring, är väl iofs inte så konstigt då man vill undvika att man råkar ändra ringen vid dykning.

Får bli en rengöring på hans då.
Profilen på suben är väl lite lägre om man jämför med en gmt???

Det går inte att jämföra dem då de är helt olika konstruktioner och olika funktioner.
Enda är uni-directional och den andra är bi-directional.
Uni är gjord för säkerhetsskäl inom användningsområdet medan bi är gjort för underlättnad för avläsning och en extra funktion.
I grova drag; Subben har en spärrfjäder under vridringen och GMTn har en trögande låsfjäder istället!

Men om man behöver anstränga sig att vrida på någon av dessa så bör det ses över. Antagligen är det som tidigare nämnt smuts, men kan även vara att fjädern hoppar ut plats.

Tjena! Fått hem en sprojlans tudor black bay i posten (nov '15). Den backar dvs går -16,7s per dygn, ganska exakt, varje dygn. Är det behov för den berömda ruckningen jag sett nämnas ibland här i trådarna, eller kan det vara annat fel? Vart vänder jag mig då? Jag jobbar ca 45 sekunder från en Klockmaster, kan dom hjälpa mig trots att det inte är ett märke de själva säljer (eller måste man vända sig till AD?).
(Anledningen till att jag inte vänder mig till säljaren är att denne befinner sig i Italien. :))

Tjena! Fått hem en sprojlans tudor black bay i posten (nov '15). Den backar dvs går -16,7s per dygn, ganska exakt, varje dygn. Är det behov för den berömda ruckningen jag sett nämnas ibland här i trådarna, eller kan det vara annat fel? Vart vänder jag mig då? Jag jobbar ca 45 sekunder från en Klockmaster, kan dom hjälpa mig trots att det inte är ett märke de själva säljer (eller måste man vända sig till AD?).
(Anledningen till att jag inte vänder mig till säljaren är att denne befinner sig i Italien. :))
Eftersom de ligger någon minut ifrån dig, så skadar det ju inte att fråga? :)

Fick precis samtal av min kompis flickvän som inför dennes 30-årsdag tänkt köpa en klocka och då mer specifikt en Seagull 1963.
Han hade sett mitt ex och gillade den så mycket att han har varit på g att köpa en själv, men har inte kommit till skott.
Jag köpte min här på KS, men innan jag rekommenderar köpställe vill jag bara stämma av så att den här sighten är legit med äkta vara.

http://www.watchunique.com

Fick precis samtal av min kompis flickvän som inför dennes 30-årsdag tänkt köpa en klocka och då mer specifikt en Seagull 1963.
Han hade sett mitt ex och gillade den så mycket att han har varit på g att köpa en själv, men har inte kommit till skott.
Jag köpte min här på KS, men innan jag rekommenderar köpställe vill jag bara stämma av så att den här sighten är legit med äkta vara.

http://www.watchunique.com
Vad jag kommer ihåg från diskussionerna tidigare här på KS så ska WatchUnique vara den enda legita försäljaren av Seagull i Europa. Kan ha ändrats sedan dess, så någon mer insatt får gärna bekräfta.

Tillbaka
Topp