• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Ja men du ser, även en blind höna... :)
Totalt OT så hittade den här hönan inga korn fast den var blind.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mike_the_Headless_Chicken
image.jpg
 
Tjena! Fått hem en sprojlans tudor black bay i posten (nov '15). Den backar dvs går -16,7s per dygn, ganska exakt, varje dygn. Är det behov för den berömda ruckningen jag sett nämnas ibland här i trådarna, eller kan det vara annat fel? Vart vänder jag mig då? Jag jobbar ca 45 sekunder från en Klockmaster, kan dom hjälpa mig trots att det inte är ett märke de själva säljer (eller måste man vända sig till AD?).
(Anledningen till att jag inte vänder mig till säljaren är att denne befinner sig i Italien. :))
Wtf att ingen sagt detta till dig ännu.
Klockan är under garanti. Gå till ad så fixar dom det och kollar om det är något fel
 
För mig var det märket Swiss militatry hanowa som gjorde att jag fick upp ögonen för klockor. Köpte mig en soldier och har fortfarande kvar den men används väldigt sällan då favoriten har blivit en Orient black ray som används dagligen. Vad är det för ett märke egentligen? Swiss made men det säger väl knappt nått då det finns hur många olika märken som helst som är det med varierande kvalite. I detta fallet känns det som man får väldigt mycket klocka för pengarna, de är inga dyra klockor men kvalitets känslan är hög kontra priset. Är lite nyfiken bara så är det nån som har erfarenhet eller något att säga om detta märke?
 
SS Chronolinken tillbaka från urmakaren efter en liten översyn.
Fick med resultatet från trycktestet, och det jag undrar är om man av siffrorna kan få fram om den är vattentät till "mer" än 5ATM.
Det vill säga, säger värdena för Maximum deformation och Tightness value något om huruvida den skulle klara mer än 5ATM?

IMG_9489.jpg
 
SS Chronolinken tillbaka från urmakaren efter en liten översyn.
Fick med resultatet från trycktestet, och det jag undrar är om man av siffrorna kan få fram om den är vattentät till "mer" än 5ATM.
Det vill säga, säger värdena för Maximum deformation och Tightness value något om huruvida den skulle klara mer än 5ATM?

IMG_9489.jpg
Nope, tyvärr.
 
Till veckan får jag hem en äldre Speedmaster som jag köpt från Uretvintage. Enligt uppgift så skall den vara rengjord och funktionstestad. För att få en status på servicebehov eller ej. Räcker det att kolla amplituden på den och om värdena är tillfredsställande anse att den är okej för stunden eller bör jag låta en urmakare i alla fall öppna den och visuellt besiktiga urverket?
 
Till veckan får jag hem en äldre Speedmaster som jag köpt från Uretvintage. Enligt uppgift så skall den vara rengjord och funktionstestad. För att få en status på servicebehov eller ej. Räcker det att kolla amplituden på den och om värdena är tillfredsställande anse att den är okej för stunden eller bör jag låta en urmakare i alla fall öppna den och visuellt besiktiga urverket?
*Bump*
 
Någon som vet när nya certifikatet hos Rolex intruducerades? Alltså när de gick ifrån pappers cert till stämplade kort.
 

jag skulle låta en urmakare se över statusen på oljorna om jag vore orolig, jag har själv just rengjort och oljat upp en NOS Citizen från 70 talen som garanterat aldrig varit öppnad förut och den hade en amp. på runt 268 innan jag tog isär den Oljorna i stenarna var inte att finna nå mer men däremot så var oljan i fjäderhuset ok och även lite fett som låg på ett av hjulen var fortfarande "färsk".
Nu skal dock tilläggas att jag inte är någon urmakare och detta är upp till var och en att utvärdera när det kommer till amplitud kontra servicebehov.
 
Tillbaka
Topp