• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Nästa klocka är tanken att bli en GMT en gång i tiden. Ett alternativ är den vad jag förstår numera prisrusade GMT Master II 16710. En fråga. När man kikar på exemplar, finns det nån praktisk anledning att tänka på vilken av tritium/luminova/superluminova-tavlorna som klockan har?
Nästa klocka är tanken att bli en GMT en gång i tiden. Ett alternativ är den vad jag förstår numera prisrusade GMT Master II 16710. En fråga. När man kikar på exemplar, finns det nån praktisk anledning att tänka på vilken av tritium/luminova/superluminova-tavlorna som klockan har?
Nevermind. Hittade en ypperlig köpguide-tråd som i stort sett hade svaret.
 
Jag har en äldre datejust 1603 liggandes men tavlan är skadad. Säljer AD nya tavlor som passar den här gamla ref:en?

Jag vet att de säljer visare iaf.
 
Tror priset är kanske lite i överkant. 27tkr, för de finns utomlands för typ 22 tkr men då är dom möjligen inte servade. Men samtidigt svensk åf och garantier :)
 
Absolut då är det nog enklare att pruta på :) Du får kolla in samma klocka fast på chrono24, där finns dom i lite olika skick å så men priset är lägre där. Kanske du kan använda det vid en ev. prisdiskussion.
 
Man har alltid fått höra att om du låter sekundvisaren gå i en kronograf, så sliter det mer på urverket än om den står still! Min fråga är helt sonika, är det så! Slits det mer på klockan om man har den att ticka på?! Eller är detta bara en urban legends?!
 
Vad betyder dom olika värdena i testet?
20160612_202618.jpg
 
Var trycktestar man en Seiko Skx till ett bra pris i Stockholm?
Fått ett pris på 300 kr från Stjärnurmakarna i MOS. Känns som att man borde komma undan med åtminstone hälften av det.
 
Var trycktestar man en Seiko Skx till ett bra pris i Stockholm?
Fått ett pris på 300 kr från Stjärnurmakarna i MOS. Känns som att man borde komma undan med åtminstone hälften av det.
Var ju någon här som fick det för 100! Har även för mig att mitt kostade runt där när jag besökte Becks UR i Norrköping. Du kanske kan ringa och fråga dem om du har vägarna förbi.
 
Behöver korta oysterlänken på en Rolex OP 2006:a. Har en seriös Bergeon-skruvmejsel på 1,6mm. Och sån där purple Loctite som ska vara bra för klockskruvar. Är det bara att köra eller nåt speciellt att tänka på gällande Rolex oyster? Vill absolut inte repa etc
 
Har insett att min klocka ändrar datum mitt på dagen istället för på natten. Har ingen uppfattning exakt när det sker men verkar som den går 12 timmar fel eller hur man ska säg. Vill minnas att jag ställde datum och tid mitt på dagen. Någon som har tips på hur man kan justera detta? Klockan är automatisk om det spelar någon roll.
 
Har insett att min klocka ändrar datum mitt på dagen istället för på natten. Har ingen uppfattning exakt när det sker men verkar som den går 12 timmar fel eller hur man ska säg. Vill minnas att jag ställde datum och tid mitt på dagen. Någon som har tips på hur man kan justera detta? Klockan är automatisk om det spelar någon roll.
Vrid klockan manuellt istället för quickset.
Snurra klockan till 12 på dagen innan det aktuella datumet, sen vrider du tills den slår om på datumet, då är det mitt i natten. Sen utgår du därifrån och ställer den :)
Konstigt förklarat kanske men hoppas du förstår hur jag tänker.
 
Vrid klockan manuellt istället för quickset.
Snurra klockan till 12 på dagen innan det aktuella datumet, sen vrider du tills den slår om på datumet, då är det mitt i natten. Sen utgår du därifrån och ställer den :)
Konstigt förklarat kanske men hoppas du förstår hur jag tänker.

Låt klockan stanna och vila lite i 12 tim :cool: hehe eller vadå förstår inte riktigt :D

Haha, ja jag funderar på om det bara är att skruva tillbaka 12 timmar eller hur det funkar. Är helt slut i huvudet idag så logiken känns inte på topp xD
 
Haha, ja jag funderar på om det bara är att skruva tillbaka 12 timmar eller hur det funkar. Är helt slut i huvudet idag så logiken känns inte på topp xD
Om den nyss bytte datumet, eller rättare sagt för 6 timmar sen så tror din klocka att det är natt, då bör du ju kunna vrida den framåt till den tiden som är nu. Då ska det vara rätt sen.
 
Du bestämmer tiden! Låt inte klockans vilja diktera er relation. You the man! Skruva dinkan på sin plats och acceptera inte ett nej till svars :D hehe nej men de är nog en simpel lösning som tissoter säger.
 
Var ju någon här som fick det för 100! Har även för mig att mitt kostade runt där när jag besökte Becks UR i Norrköping. Du kanske kan ringa och fråga dem om du har vägarna förbi.
Tack men fel stad tyvärr. Kollat med medlem som jag tror att du syftar på, fel stad där också tyvärr. Var Stjärnurmakarna i Karlskrona för den intresserade.

Någon annan som vet? Trycktest av Seiko Skx i Sthlm för en bra peng?
 
Tack men fel stad tyvärr. Kollat med medlem som jag tror att du syftar på, fel stad där också tyvärr. Var Stjärnurmakarna i Karlskrona för den intresserade.

Någon annan som vet? Trycktest av Seiko Skx i Sthlm för en bra peng?

Du har fått svaret, men i en annan tråd ;) Och för alla andra så är svaret Klockmaster i Globen :) Pris, ca 125 sek. Tog ca 30 minuter.
 
Tack men fel stad tyvärr. Kollat med medlem som jag tror att du syftar på, fel stad där också tyvärr. Var Stjärnurmakarna i Karlskrona för den intresserade.

Någon annan som vet? Trycktest av Seiko Skx i Sthlm för en bra peng?
En tanke bara, om man glider in på en pantbank och de öppnar för äkthet har inte de då maskiner för att göra ett trycktest när de sätter tillbaka locket :) Då kanske man kunde "låtsas" göra en värdering....
 
Om den nyss bytte datumet, eller rättare sagt för 6 timmar sen så tror din klocka att det är natt, då bör du ju kunna vrida den framåt till den tiden som är nu. Då ska det vara rätt sen.

Du bestämmer tiden! Låt inte klockans vilja diktera er relation. You the man! Skruva dinkan på sin plats och acceptera inte ett nej till svars :D hehe nej men de är nog en simpel lösning som tissoter säger.

Tackar för hjälpen! Återkommer imorgon om problemet kvarstår men känns rimligt att denna lösning råder bukt på det :)
 
Tillbaka
Topp