• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Jag ska inte alls utgöra mig för att vara någon expert. Du får gärna utveckla :)

Den "manualen" baserar sig på att olika lägen/positioner av klockan går olika. Detta är enkelt åtgärdat med en väl avvägd balans och striktare toleranser kring höjdlufter, sidspel och mycket annat. Har du, som Rolex t ex; +/-2 sekunder per dygn så kommer det i princip inte att göra skillnad alls vilket håll du lägger den på bordet.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Min vän lyckades med detta när han skulle bära en soffa, någon som vet vad det kostar att byta glas på en milgauss?
received_1554690597894926.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Min vän lyckades med detta när han skulle bära en soffa, någon som vet vad det kostar att byta glas på en milgauss?
received_1554690597894926.jpeg
Ouch, ofta rekommenderas helservice när något sådant hänt då det ligger lösa glasbitar innanför glaset/på tavlan. Risk finns att glas även letat sig in i verket som kan sätta sig på något felaktigt ställe och förstöra. Rekommendationen är för ägaren att prata med sitt försäkringsbolag, om hen har tur går både service och glasbyte på hemförsäkringen.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Ouch, ofta rekommenderas helservice när något sådant hänt då det ligger lösa glasbitar innanför glaset/på tavlan. Risk finns att glas även letat sig in i verket som kan sätta sig på något felaktigt ställe och förstöra. Rekommendationen är för ägaren att prata med sitt försäkringsbolag, om hen har tur går både service och glasbyte på hemförsäkringen.
Tack för svar, ska meddela honom detta.
 

Birka77

Omega
En lite noobig fråga, men är inte 5 atm för lite vattentäthet för en militärklocka. Är inne på CWC g10, tänker att en militärklocka ska klara mer än diskning och regn. Eller har militären en annan standard för vattentäthet än vanliga klockor?
 
Antagligen en dum fråga, men here we go...
Om man går till en AD för att få ett värderingsintyg på en begagnad klocka, öppnar de den och ser över urverket också?

Har en klocka på ingång som ska vara nyservad, vore ju smidigt om AD:n kan bekräfta att det inte finns något servicebehov.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Antagligen en dum fråga, men here we go...
Om man går till en AD för att få ett värderingsintyg på en begagnad klocka, öppnar de den och ser över urverket också?

Har en klocka på ingång som ska vara nyservad, vore ju smidigt om AD:n kan bekräfta att det inte finns något servicebehov.
Dom öppnar klockan för att verifiera att verket är korrekt. Vill du ha service eller annat får du nog betala extra för det.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
En lite noobig fråga, men är inte 5 atm för lite vattentäthet för en militärklocka. Är inne på CWC g10, tänker att en militärklocka ska klara mer än diskning och regn. Eller har militären en annan standard för vattentäthet än vanliga klockor?
5 räcker bra för att ligga i vattnet och plaska runt
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Om du lägger ditt automatiska ur åt sidan över natten, åt vilket håll låter du den då ligga för att den ska må som bäst?
 

Como

Cartier
Är det olika spring bars till Black Bay beroende på om man köper med länk eller läderstrap?
Jag köpte min på länk men vill byta till läderstrap ibland och tänker då att det vore bra med tjockare spring bars som håller lädret "på plats" bättre.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Funderar på att köpa en 90-tals Breitling med utc. Om man vill köra med läderrem är det något extra kort specialband som gäller eller funkar det att köpa ett vanligt 20 millimeter- och ett 18 millimetersband och montera det smalare på utcdelen? Misstänker att det blir för långt.
 

Sputniq

Panerai
Är det olika spring bars till Black Bay beroende på om man köper med länk eller läderstrap?
Jag köpte min på länk men vill byta till läderstrap ibland och tänker då att det vore bra med tjockare spring bars som håller lädret "på plats" bättre.

Min Pelagos har samma springbars oavsett gummi, nato eller länk. Har svårt att se att det skulle vara annorlunda på BB (eller någon annan klocka för den delen), men tar inte gift på det :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har köpt en begagnad klocka från chrono24 från en stor återförsäljare har cert och den skall vara servad.
Är det värt att gå till urmakare för att kolla upp så allt stämmer, tex att den är äkta, den går som den ska, få den trycktestad etc?

Vart gör man isåfall det bäst i Stockholm? Hur lång tid tar det och vad kostar det? :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har köpt en begagnad klocka från chrono24 från en stor återförsäljare har cert och den skall vara servad.
Är det värt att gå till urmakare för att kolla upp så allt stämmer, tex att den är äkta, den går som den ska, få den trycktestad etc?

Vart gör man isåfall det bäst i Stockholm? Hur lång tid tar det och vad kostar det? :)
Beror på vad det är för märke :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har köpt en begagnad klocka från chrono24 från en stor återförsäljare har cert och den skall vara servad.
Är det värt att gå till urmakare för att kolla upp så allt stämmer, tex att den är äkta, den går som den ska, få den trycktestad etc?

Vart gör man isåfall det bäst i Stockholm? Hur lång tid tar det och vad kostar det? :)
Absolut! Vad som räknas som nyservat verkar skifta en hel del med korrelation till ärligheten hos nasarna...
 
Topp