• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Min Pelagos har samma springbars oavsett gummi, nato eller länk. Har svårt att se att det skulle vara annorlunda på BB (eller någon annan klocka för den delen), men tar inte gift på det :)
Till Speedy får man med olika spring bars. Som jag förstod det var dessa av olika längd varav en uppsättning var till länken och de andra till nato/velcroband.
 

Helge

Breitling
Jag har två klockor där bara sekundvisaren går, en är automat och den andra manuell.
Bägge går att ställa tiden på och tickar igång direkt vid uppdrag/rotation men det är då bara sekundvisaren som snurrar!
Är det värt att fixa? Och vad tror panelen om kostnaden för ingreppet?

IMG_2585.jpg
IMG_2621.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag har två klockor där bara sekundvisaren går, en är automat och den andra manuell.
Bägge går att ställa tiden på och tickar igång direkt vid uppdrag/rotation men det är då bara sekundvisaren som snurrar!
Är det värt att fixa? Och vad tror panelen om kostnaden för ingreppet?

IMG_2585.jpg
IMG_2621.jpg
Kostnaden har jag ingen aning om men om det är värt det beror ju helt på dig
 

givetvis

Omega
Har en Casio Mdv 106, köpte nyligen länk till den, men saknar kurvade ändlänkar till den. Så undrar om någon av har tips på någon sida som säljer endast enklare kurvade ändlänkar på 22mm?
Sökte både på ebay/alibaba, men lyckades ej hitta något.
 

Magistern

Cartier
Har en stowa flieger från -14 med eta-verk. I maj mätte jag upp tidsavvikelsen till 1-2 minuter off (minns ej om den snabbade sig eller sackade). Den hade då legat oanvänd ett bra tag. Nu har jag börjat använda den igen och tidsavvikelsen har förbättras stegvis. Nu visar några mätningar i följd +/-0 spd. Någon gång var det -2spd.

Kan detta förklaras på något sätt, tex att klockor inte mår bra av att ligga och kommer in i matchen igen lite pö om pö när man håller igång dem, eller är det helt enkelt service som gäller?
 

Fadershan

Patek
Har en stowa flieger från -14 med eta-verk. I maj mätte jag upp tidsavvikelsen till 1-2 minuter off (minns ej om den snabbade sig eller sackade). Den hade då legat oanvänd ett bra tag. Nu har jag börjat använda den igen och tidsavvikelsen har förbättras stegvis. Nu visar några mätningar i följd +/-0 spd. Någon gång var det -2spd.

Kan detta förklaras på något sätt, tex att klockor inte mår bra av att ligga och kommer in i matchen igen lite pö om pö när man håller igång dem, eller är det helt enkelt service som gäller?
Nämen absolut ifall den ligger så kan det ju ta ett tag innan den kommer upp i amp t.ex. Är den automatisk kanske du inte drog upp den fullt heller i första mätning? Skulle nog inte oroa mig :)
 

Magistern

Cartier
Nämen absolut ifall den ligger så kan det ju ta ett tag innan den kommer upp i amp t.ex. Är den automatisk kanske du inte drog upp den fullt heller i första mätning? Skulle nog inte oroa mig :)

Tack för lugnande input! Den är automatisk. Kanske var det så som du säger att jag inte drog upp den ordentligt den där första gången. Vet inte om jag tänkte på det faktiskt.

Den verkar ju gå hur bra som helst nu så då slutar jag oroa mig helt enkelt!
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Hur mycket tror ni en klocka med automatverk slits när den används lite då och då. För när den till sist stannar måste man i så fall dra upp den igen och ställa om den osv.
Tänker framför allt på kronans gängor och själva verket?
Tack på förhand :)
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur mycket tror ni en klocka med automatverk slits när den används lite då och då. För när den till sist stannar måste man i så fall dra upp den igen och ställa om den osv.
Tänker framför allt på kronans gängor och själva verket?
Tack på förhand :)
Ska nog krävas mycket för gängpaj sen tror jag att det är nyttigt att dra upp verket från scratch någon gång då och då.
 

ursula

Omega
Varför heter det krona? En dum idé jag fick var att det kallas så för att det var där Rolex satte sin logga, d.v.s. en krona.
 

ursula

Omega
Fast det måste det väl ha hetat tidigare också? Rolex är ju ändå ganska nya i branschen..
Jag har ingen aning och hittade ingen info på det. Men jag tror också att det är lite långsökt, därav att jag sade att det var en dum idé. Eventuellt kanske det är tvärtom? Nu måste jag kolla upp varför Rolex valde sin logotyp...

Helt vilt spekulerat så är det från tiden av fickur där kronan satt klockan 12. Likt en krona på en kung eller annan adel så 'satt den ovanpå klockan'.
Juste, det låter som en vettig förklaring.
 
Dum fråga som jag kommer få ångra att jag frågat... ;)
Varför klassas inte t.e.x GMT eller Tachymeter som en komplikation?
Är det bara funktioner i urverket som anses vara komplikationer?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Dum fråga som jag kommer få ångra att jag frågat... ;)
Varför klassas inte t.e.x GMT eller Tachymeter som en komplikation?
Är det bara funktioner i urverket som anses vara komplikationer?
Bra fråga. Jag trodde komplikation var detsamma som funktion. Var ser du att gmt och tachymeter inte definieras som komplikation? Gäller det bara urverkens funktioner borde väl gmt höra dit? Jag vet inte hur gmt fungerar exakt, men det borde väl vara på en egen axel eftersom den justeras oberoende av de andra visarna. Snart kommer det någon som kan detta så vi får klarhet.
 
Senast ändrad:
H

Hysteria

Guest
Mig veterligen så är GMT och tachymeter två funktioner och kan räknas som complication. Det som ibland ifrågasätts är ju tourbillion då det (utöver att vara riktigt vacker) är helt värdelöst och gör ingenting rent funktionsmässigt användbart på klockan.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Bra fråga. Jag trodde komplikation var detsamma som funktion. Var ser du att gmt och tachymeter inte definieras som komplikation? Gäller det bara urverkens funktioner borde väl gmt höra dit? Jag vet inte hur gmt fungerar exakt, men det borde väl vara på en egen axel eftersom den justeras oberoende av de andra visarna. Snart kommer det någon som ksn detta så vi får klarhet.

Korrekt.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Mig veterligen så är GMT och tachymeter två funktioner och kan räknas som complication. Det som ibland ifrågasätts är ju tourbillion då det (utöver att vara riktigt vacker) är helt värdelöst och gör ingenting rent funktionsmässigt användbart på klockan.

Helt värdelöst är det inte, då klockans gång inte påverkas på samma sätt av klockans placering med t.ex kronan ner som med en fast balans.
 
H

Hysteria

Guest
Helt värdelöst är det inte, då klockans gång inte påverkas på samma sätt av klockans placering med t.ex kronan ner som med en fast balans.
I teorin ja. Men det är ingen funktion och finns egentligen inget belägg för att tourbillion i en wristwatch skulle visa tiden mer korrekt.

”Toward the end of the 20th century the tourbillon starting showing up in an exposed form on watch dials, in timepieces that commanded huge prices. Why? Well because tourbillons are quite tricky to assemble, and they look stunningly beautiful in their operation. Having said that, there is no evidence that the tourbillon has any positive effect on mechanical movement accuracy whatsoever. At best they are just as accurate as a well made and regulated non-tourbillon watch.”
 
Topp