• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

I teorin ja. Men det är ingen funktion och finns egentligen inget belägg för att tourbillion i en wristwatch skulle visa tiden mer korrekt.

”Toward the end of the 20th century the tourbillon starting showing up in an exposed form on watch dials, in timepieces that commanded huge prices. Why? Well because tourbillons are quite tricky to assemble, and they look stunningly beautiful in their operation. Having said that, there is no evidence that the tourbillon has any positive effect on mechanical movement accuracy whatsoever. At best they are just as accurate as a well made and regulated non-tourbillon watch.”

Beror så klart på vem du frågar och vad du jämför med & vilken typ av tourbillion du jämför med.
Det har hänt en del sen Breuget gjorde den första.

Kollar du hos t.ex AP, PP & VC så ses Tourbillion som en komplikation.

IMG_1190.JPG
Vad kallas komplikationen när sekundvisaren är separat eller vad man ska kalla det? Likt denna Heuer jag nästan slog till på i Söndags...

Min helt nya Rolex drar sig med ca (-5) till (-8) sek varje dag. Cosc tillåter max (-4).

Är detta ett lätt jobb för en urmakare hos min lokala AD att fixa? Eller är det mer avancerat än så?
Snackar vi ett 10minuters jobb eller måste den till rolex service center? :(

Min helt nya Rolex drar sig med ca (-5) till (-8) sek varje dag. Cosc tillåter max (-4).

Är detta ett lätt jobb för en urmakare hos min lokala AD att fixa? Eller är det mer avancerat än så?
Snackar vi ett 10minuters jobb eller måste den till rolex service center? :(
Är det en helt ny Rolex borde den klara deras högre standard om +/- 2 s/d. Prata med närmaste AD så borde de kunna fixa det.

Någon som vet med sig huruvida Rolex Service Center byter ut tavlor i tritium? I detta fallet syftar jag på en Tritiumtavla mot servicetavla med SL. Jag är intresserad av att klippa en 16600 men eftersom det är så många servicetavlor på marknaden så undrar jag om Rolex på eget bevåg har bytt ut den eller om det är så pass många som har lyckats skada sin tavla.

Det där ser ut som skruvar så de ska nog inte bankas :)
Gjorde lite research på engelska forum och det visar sig att skruvmejsel ska ha en diameter på 1,4mm eller mindre. Köpte några på Kjell o co och ska se om de funkar. Tänkte det var bra att nämna vilken storlek det ska vara på Aquisklockor om andra undrar.

Exakt och om man går till ordets grundmening så är det att flytta något litet så finjustera är vad man gör. I dess enklaste mening blir det då att flytta regulatorn så att balansfjädern förkortas så att klockan går fortare eller förlängs så att den går långsammare.

På äldre urverk så kan man bara justerar regulatorn med visararmen då de är en och samma men på nyare urverk så ligger den med friktion mot regulatorn och då justerar man regulatorn i första hand och låter visararmen ligga i mitten på regulatormarkeringen på balanskloven. Detta gör man när man servat urverket så man vet att nu fungerar allt perfekt men med tiden kommer klockan ofta gå fortare och fortare och då ställer man visararmen (ruckar) så att man ser att så är fallet och då vet urmakaren att urverket snart behöver en service igen.

Andra saker kan göra att man måste rucka en klocka som om man t ex flyttar till ett annat klimat eller att klockan fått sig en smäll av postens hantering...

Senast ändrad:
Exakt och om man går till ordets grundmening så är det att flytta något litet så finjustera är vad man gör. I dess enklaste mening blir det då att flytta regulatorn så att balansfjädern förkortas så att klockan går fortare eller förlängs så att den går långsammare.

På äldre urverk så kan man bara justerar regulatorn med visararmen då de är en och samma men på nyare urverk så ligger den med friktion mot regulatorn och då justerar man regulatorn i första hand och låter visararmen ligga i mitten på regulatormarkeringen på balanskloven. Detta gör man när man servat urverket så man vet att nu fungerar allt perfekt men med tiden kommer klockan ofta gå fortare och fortare och då ställer man visararmen (ruckar) så att man ser att så är fallet och då vet urmakaren att urverket snart behöver en service igen.

Andra saker kan göra att man måste rucka en klocka som om man t ex flyttar till ett annat klimat eller att klockan fått sig en smäll av postens hantering...

Tack för utförlig beskrivning! Så hur pass avancerad/lätt process är det här för en urmakare? Eller som min riktiga fråga egentligen lyder: Är detta något som är dyrt att få gjort, eller är det värt även för lite billigare klockor (t.ex. en 2000-kronors seiko) som går lite snabbt?

En del urverk har inte denna lilla visare och balansen är även gömd under vissa verk men normalt behöver urmakaren inte lägga ner mer än 5-10 minuter. Det är en av de jobb som man tar långt mer än vad som är nödvändigt för så om du har lätt för det mekaniska kan du göra detta själv med en liten skruvmejsel eller tandpetare i plast (beroende på design av visaren som man skall manipulera).

Med visare menar jag den lilla spak som sitter på de flesta balanser som man lätt trycker antingen åt höger eller vänster, man har dock designat denna spak lite olika genom åren och det har man gjort för att kunna finjustera gången mer exakt. Så det finns allt mellan små skruvar och rattar till ingen alls.

Tillbaka
Topp