• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Varför varierar listpriset på tex breitling? När man söker upp en AD tex krons så står det på breitlings hemsida att en viss modell listar 39300kr medans väl i butik och på butikens hemsida står det 41800kr?

Det skall kosta att shoppa i butik. :)

Kan vara att de vill ha en lite marginal för när det kommer köpare som vill pruta då det är väldigt vanligt i många länder. I vissa kulturer är det bara idioter som inte prutar så man skall aldrig betaal vad som står på prislappen.

Varför varierar listpriset på tex breitling? När man söker upp en AD tex krons så står det på breitlings hemsida att en viss modell listar 39300kr medans väl i butik och på butikens hemsida står det 41800kr?
Tror att dom ej uppdaterat priserna då jag fått listpriset på en Avenger via mail från Krons. :)

Valutakurseffekt och eftersläpande prisuppdatering skulle kunna förklara skillnader i listpris från centralt håll och faktiskt pris hos AD? Och det där med "faktiskt pris" kan nog förhandlas.

B11C565C-E1E7-4614-93C8-17CE3A271517.jpeg
Stod i beskrivningen av min klocka i annonsen att den har ”Stållänk med förlängning i låset”. Stämmer det eller har jag blivit ”lurad”? Har försökt pilla lite men vågar inte bruka våld ännu. Det är en Planet ocean XL från 2006.

20 år kanske är att ta i, tänkte typ 2-5 år.
Oljorna blir inte sämre av att klockan ligger still istället för att vara igång. Det är tidens tand som gör jobbet. 2år skulle väl inte vara några problem, 5år kanske närmar sig en service, men det gör det ju oavsett i så fall. Låt den ligga ock kolla hur den går när tiden gått. Det är ju trots allt en klocka och inte en grönsak, är den vattentät håller säkert oljan ännu längre ;)

Japp, klockan bör minst trycktestas men packningarna ska helst bytas efter varje öppnat tillfälle för att säkerställa att klockan ska fortsätta vara tät.
Okej, jag tänkte öppna en klocka för att filma urverket, tar den sedan till en urmakare för trycktest och byte av packningar ifall det behövs. Låter det bra? Inget jag missat?

Ja det skulle väl funka.
Vad är anledningen till att du vill filma urverket?
Jag recenserar en CW med in house SH21 verk, urverket är definitivt klockans största punkt och jag vill kunna visa det i verkligheten. Har öppnat klockor innan utan problem men den här har ju 60ATM och vill inte sabba packningarna. Så jag går till urmakarn efter jag filmat.

Jag recenserar en CW med in house SH21 verk, urverket är definitivt klockans största punkt och jag vill kunna visa det i verkligheten. Har öppnat klockor innan utan problem men den här har ju 60ATM och vill inte sabba packningarna. Så jag går till urmakarn efter jag filmat.
Kul då förstår jag, se till att öppna den i en dammfri miljö bara så ska det nog gå bra. Tänk också på att inte alla urmakare kan trycka till det djupet. Lite tråkigt att ha en klocka som är specad till 600 men bara är tryckt till 100. :)

Kul då förstår jag, se till att öppna den i en dammfri miljö bara så ska det nog gå bra. Tänk också på att inte alla urmakare kan trycka till det djupet. Lite tråkigt att ha en klocka som är specad till 600 men bara är tryckt till 100. :)
I verkliga riktiga livet fungererar säkert 100 m trycktest till det mesta. Det är få av oss som dyker nedåt 600 m nivån.

I verkliga riktiga livet fungererar säkert 100 m trycktest till det mesta. Det är få av oss som dyker nedåt 600 m nivån.
Absolut, och de flesta behöver inte en klocka som går att dyka med till 600m öht, det hindrar ju dock inte oss klocknördar att köpa sådana klockor. ;)
Lite samma sak, är klockan specad till 600m så ger det ett mervärde av att veta att den är tryckt till 600m.

Har lagt märke till att på vissa hulkar så är det ett litet mellanrum mellan 300 och m, medans vissa har m intill siffran 300. Är det bilderna som lurar mig eller är det något som har ändrats efter en viss årsmodell?

Hej! Någon som vet något kort om denna och värdet på något sådanthär??

Mvh

Bilagor

• IMG_0182.JPG
    IMG_0182.JPG
    134.7 KB · Visningar: 67
  • IMG_0184.JPG
    IMG_0184.JPG
    49.4 KB · Visningar: 62

Kom på en fråga på detta ämne som jag tänkt på ett tag men aldrig kommit mig för att ställa. Vilka urmakare kan trycka till mer än 100 meter? Tycker det vanligaste man läser är att en klocka i samband med service är tryckt till 100 meter. Måste klockan skickas till t.ex. fabrik för djupare tryckning? Tacksam för svar till en novis :)

Tillbaka
Topp