• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

När ska minutvisaren centrera med minutindex? Ex. Om klockan är 08:19:50, när ska minutvisare peka exakt på 20-minutindex? Prick 08:20:00? Eller före, efter?

Kom på en fråga på detta ämne som jag tänkt på ett tag men aldrig kommit mig för att ställa. Vilka urmakare kan trycka till mer än 100 meter? Tycker det vanligaste man läser är att en klocka i samband med service är tryckt till 100 meter. Måste klockan skickas till t.ex. fabrik för djupare tryckning? Tacksam för svar till en novis :)
Inte helt säker, men vissa Rolexhandlare borde kunna trycka för sea dweller.

Tack för svar! Exakt hur det ligger till lär väl ge sig den dagen man eventuellt är i behov av att trycka en klocka mer än 100 meter :)
Absolut, jag har mest vintageklockor och då kan man ju inte riktigt ställa de krav som fanns när klockan var ny, men om jag köpte en nyare dykare med djup spec så hade jag önskat att den blev tryckt till rätt djup.

Hoppas jag har valt rätt tråd, hittade ingen dedikerad tråd för band-tips.

Någon som har förslag på vad för band man skulle kunna köpa till:

26179296_10155135533476778_1508631403_o.jpg

Tjejen tycker mockabandet är både för brett, tjockt och stelt. Finns det band som är bredare vid luggarna som sedan smalnar av? Kanske ser fruktansvärt ut iofs...

Kort och gott söker jag något band som är generellt nättare och mer följsamt, även en tunn länk skulle vara intressant. Visade ett natoband för henne men där blev det tvärnej. 18mm mellan luggarna.

Tack och bock & god fortsättning :)

Tjejen tycker mockabandet är både för brett, tjockt och stelt. Finns det band som är bredare vid luggarna som sedan smalnar av? Kanske ser fruktansvärt ut iofs...

Kort och gott söker jag något band som är generellt nättare och mer följsamt, även en tunn länk skulle vara intressant. Visade ett natoband för henne men där blev det tvärnej. 18mm mellan luggarna.

Först och främst, det var en väldigt fin klocka. Hade det varit min så hade jag köpt ett gäng olika perlonband i diverse färger, kolla bilden för att få lite perspektiv
47C8DED4-5F15-4690-A388-26B2FE49D2F0.jpeg

Har lagt märke till att på vissa hulkar så är det ett litet mellanrum mellan 300 och m, medans vissa har m intill siffran 300. Är det bilderna som lurar mig eller är det något som har ändrats efter en viss årsmodell?
Olika tavelmodeller. Finns ingen uttalad årsgräns eller anledning, mig veterligen kommer nya subar med båda varianterna. Det bara är så

Kom på en fråga på detta ämne som jag tänkt på ett tag men aldrig kommit mig för att ställa. Vilka urmakare kan trycka till mer än 100 meter? Tycker det vanligaste man läser är att en klocka i samband med service är tryckt till 100 meter. Måste klockan skickas till t.ex. fabrik för djupare tryckning? Tacksam för svar till en novis :)

Nymans har utrustning att trycktesta klockor för mer än 100m!
Kan trycktesta en Deep Sea på 3900m :)

Jag köpte i veckan detta bandet till min vintage Seiko:
https://www.cheapestnatostraps.com/...products/classic-chestnut?variant=36178919696

18 mm smalnar av till 16 mm vid spännet. Ganska tunt och mjukt så funkar bra tycker jag.

Jag ställde nyss om tiden på min 116610 då jag befinner mig utomlands. En timme bak jämfört med svensk tid. Kollade Rolex användarmanual som meddelar att man kan turn the crown in either direction. Drog därför helt enkelt bak timvisaren en timme istället för att dra fram ett dygn.

Jag märkte att när jag skulle ställa in minutvisaren så rörde den sig när jag släppte kronan. Fick dra den långsamt samt igen för att den skulle hamna på rätt minut. Vad handlar detta om? På mina andra automatiska klockor har jag inte upplevt att minutvisare rört sig efter jag släppt kronan samt varit allmänt svårnavigerad.

Hoppas på svar // En nojig nybliven Subägare.

Jag har en Explorer II (16570), när den stannat helt måste jag skaka igång den. Den tickar alltså inte igång om jag vrider upp den manuellt.
Vad innebär detta, varför blir det så och är det något man ska oroa sig över? :)

Har en Tissot som går fint när kronan inte är inskruvad. Så fort jag skruvar in kronan igen slutar klockan att ticka efter tag. Någon som vet vad det kan bero på?

Jag har en Explorer II (16570), när den stannat helt måste jag skaka igång den. Den tickar alltså inte igång om jag vrider upp den manuellt.
Vad innebär detta, varför blir det så och är det något man ska oroa sig över? :)
Testat vrida typ 30-40 varv?
Har haft samma sak med Rolexar, även relativt nyservade. Verkar med andra ord inte vara något att oroa sig över.

Möjligtvis fel tråd men testar ändå. Någon som har koll på vad en service på ett ETA 2894-2 kronograf kan tänkas kosta?

Tillbaka
Topp