• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Jag ställde nyss om tiden på min 116610 då jag befinner mig utomlands. En timme bak jämfört med svensk tid. Kollade Rolex användarmanual som meddelar att man kan turn the crown in either direction. Drog därför helt enkelt bak timvisaren en timme istället för att dra fram ett dygn.

Jag märkte att när jag skulle ställa in minutvisaren så rörde den sig när jag släppte kronan. Fick dra den långsamt samt igen för att den skulle hamna på rätt minut. Vad handlar detta om? På mina andra automatiska klockor har jag inte upplevt att minutvisare rört sig efter jag släppt kronan samt varit allmänt svårnavigerad.

Hoppas på svar // En nojig nybliven Subägare.

Om jag får killgissa har det att göra med sekundvisarens position.
Minuten korrigerar så den hamnar i fas mot hur långt gången minuten är där balansen är hackad.

Jag har en Explorer II som fortar sig 15-20 sek per dygn. Är det läge för service eller kan det vara så att det räcker med en ruckning av urverket?
Har du klockan på dig hela dygnet eller tar du av den på natten? Ibland jämnar avvikelsen ut sig beroende på hur den ligger. 20 sek låter lite lite för att servas för men kanske tillräckligt för att det ska räcka med en ruckning. Hur länge sedan var det den servades?

Har du klockan på dig hela dygnet eller tar du av den på natten? Ibland jämnar avvikelsen ut sig beroende på hur den ligger. 20 sek låter lite lite för att servas för men kanske tillräckligt för att det ska räcka med en ruckning. Hur länge sedan var det den servades?
Ja låter den ligger på sängbordet nattetid. Servicehistoriken är okänd, köpte den förra året, men den trycktestades och fick äkthetsbevis utfärdat i slutet av 2015 på Bergströms ur. Jag tar med klockan in hos Bergströms igen så får de öppna den och titta.

Tack för svaret!

Funderar på det här med Dagvisning... Day-Daten är ju en riktig läckerbit i mina ögon, finns det fler klockor med dagvisning vid 12 och med fullångt namn på dagen?
Dom som jag hittat är ju rena kopior på Daydaten och det känns ju tråkigt...

Funderar på det här med Dagvisning... Day-Daten är ju en riktig läckerbit i mina ögon, finns det fler klockor med dagvisning vid 12 och med fullångt namn på dagen?

Certina DS1, Hamilton Jazzmaster tycker i alla fall jag är fina till billigare peng...
certina-ds-1-automatic-day-date-black-dial-ladies-watch-c0064301105100_1.jpg

hamilton-jazzmaster-day-date-automatic-40-silver-dial-h32505751-4810-2.jpg

Spontant tänker jag även Omega Aqua Terra och Breitling Transocean av lite dyrare... Lärt ju finnas fler dock.
16756-0e3be86bd2659df7055e2ec1e283e290-min-1024x700.jpg
transocean-daydate-techdata.jpg

Certina DS1, Hamilton Jazzmaster tycker i alla fall jag är fina till billigare peng...
certina-ds-1-automatic-day-date-black-dial-ladies-watch-c0064301105100_1.jpg

hamilton-jazzmaster-day-date-automatic-40-silver-dial-h32505751-4810-2.jpg

Spontant tänker jag även Omega Aqua Terra och Breitling Transocean av lite dyrare... Lärt ju finnas fler dock.
16756-0e3be86bd2659df7055e2ec1e283e290-min-1024x700.jpg
transocean-daydate-techdata.jpg

Omegan är riktigt schysst!

Tycker också det borde finnas fler, men det kanske inte är så stor efterfrågan på fullång dagvisning så det kanske inte görs så många olika modeller?

Edit: finns ju såklart Tudor Date Day samt en Orient Day-day, men den är lite väl mycket plagiat på Rolex DD......
grid-m56003-0040.png

499358d1299500473-nach-der-arbeit-zigarre-ne-day-date-braucht-man-mehr-orient-ref-2ev03002dy-orient-day-date-02.jpg

Senast ändrad:
aec38808e3bc2cf89fa46ece711ec6bf--ducati-watch-video.jpg

Någon som har tips på vart jag kan köpa ett band som ser ut som det där?
Letar alltså inte efter original-tudor men är sugen att slänga på något liknande på en Certina dykare

Först beskriver du att du eftersöker samma typ av dagvisning som DD och sedan säger du att dom som har det är tråkiga kopior? Vad missar jag i frågeställningen?

Först beskriver du att du eftersöker samma typ av dagvisning som DD och sedan säger du att dom som har det är tråkiga kopior? Vad missar jag i frågeställningen?

Jag du jämför ex den orientklockan som jag bifogade bild på tidigare så skulle jag säga att den är mer en ren DD kopia än den Hamilton Jazzmaster eller Brietling Transocean som någon annan delade bild på. Dessa klockor har ju dagvisning likt DDD med en egen twist till skillnad från Orientklockan. Hoppas det förtydligade

Jag du jämför ex den orientklockan som jag bifogade bild på tidigare så skulle jag säga att den är mer en ren DD kopia än den Hamilton Jazzmaster eller Brietling Transocean som någon annan delade bild på. Dessa klockor har ju dagvisning likt DDD med en egen twist till skillnad från Orientklockan. Hoppas det förtydligade
Såg att du fick tips/svar :) Google hittade även denna länk http://timetransformed.com/2014/11/26/top-ten-day-date-watches/

Det här med att vrida upp sin automatiska klocka... Man vrider 40-50 varv och vet att den är i princip full, sedan bär man den hela dagarna. Ibland sitter den på över natten och ibland ligger den på sängbordet till det är morgon och dax att sätta på den igen. Ibland får den vila ett par dagar och man tar på den om den fortfarande tickar, annars drar man upp den igen. Nu till min fråga. Dras klockan upp mer av att bära den på armen än vad en manuell uppvridning gör? Hur många varv på kronan motsvarar ett varv med rotorn? Och slutligen, finns det något sätt att avgöra om klockan är fullt uppvriden?

Två olika handlare på C24 (en tysk och en i Monaco) säljer samma klocka för samma pris. Är det som jag misstänker ett samarbete eller ska man ana något lurt?

Tillbaka
Topp