• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Hej! Hur många länkbitar ska det finnas i en komplett sexsiffrig datejust (med oyster)?
Någon med DJ och ett bekräftat fullset som kan räkna, uppskattar det!

Edit: Ping @Götlaborg - vet att du har en 116200 ute till försäljning, orkar du räkna länkbitarna?

Tjena! Har problem med att få dit baksidan på min sambos klocka efter ett batteribyte. Det är en snäppboett vi pratar om. Den verkar nästan för stor och jag klarar inte att trycka dit den trots ansenligt kraftpåslag! (Ja, jag är stark, ha ha!) Har någon något bra tips att komma med?

Har en klocka från 70-talet där jag upptäckt att man ställer tiden framåt genom att skruva kronan motsols (alltså mot mig). På alla övriga klockor jag har ställer man fram tiden genom att skruva medsols. Är det helt enkelt olika för olika verk eller är min pjäs unik? Känns helt bakvänt detta. :D

Fråga. Sliter det onödigt mycket på klockan om man konstant har igång tidtagningen/kronografen?
Har en Oris och en Omega där tidtagningen sker med den stora sekundvisaren. Jag gillar när den är igång och det blir rörelse.

Fråga. Sliter det onödigt mycket på klockan om man konstant har igång tidtagningen/kronografen?
Har en Oris och en Omega där tidtagningen sker med den stora sekundvisaren. Jag gillar när den är igång och det blir rörelse.
Klart att det sliter på på de delar som hör till kronografen, men inte mer än vad övriga delar i klockan slits. Du kanske borde köpa klockor med centrumsekund istället för subsekund :)

Har en klocka från 70-talet där jag upptäckt att man ställer tiden framåt genom att skruva kronan motsols (alltså mot mig). På alla övriga klockor jag har ställer man fram tiden genom att skruva medsols. Är det helt enkelt olika för olika verk eller är min pjäs unik? Känns helt bakvänt detta. :D

Det är lite olika beroende på verket. Jag har en gammal skindiver, den är precis så som din. Men andra är tvärtom. Det är en rätt rolig övning varje gång glömmer använda den, och den har inte quickset. Så man får veva rätt länge för att få fram den. :D

Om de står 18k solid gul guld på boett material. Menas de då att hela boetten är i 18k gul guld och inte någon double?

Efter en lång joggingrunda tar jag av klockan och ser det här. Vad kan det vara? Någon slags loctite som löses upp av svetten?
IMG_20180609_203122.jpg

Kan vilken klockbutik som helst trycka en klocka med heliumventil eller ska det till en AD just på grund av det? Hade tänkt trycka den till 100m.

Okej, jo 100meter lär dom flesta kunna trycka, tänkte om det var något extra med heliumventilen, att den skulle tryckas på något visst sätt men då är det bara att gå till den lokala då :)

Nepp, det ska inte vara något speciellt. Ska du trycka den ner till 1200 M eller vad nu klockan är rated för så behöver den en speciell maskin.
Ventilen är "bakvänd" så den är menad att släppa ut gas ur boetten vid dekompression. Men den släpper inte in något :) Om den inte är gammal eller har en trasig packing då.

Normalt så testar man dem i vakum. Annars testar man dem i vatten, men då brukar man plocka ur verket.

Tillbaka
Topp