• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Har aldrig blivit tillfrågad om att få namnet skrivet i certet. Har köpt på både rob och nymans

Vad tycker folket om denna ?
image.jpeg

Jo, om du ber om det, annars frågar dom om det?

Du kan såklart neka.
Det hörde jag dock häromdagen att man inte kan göra längre hos iallafall en viss stor AD. De skriver in namn i certet på plats och plastar av klockan åt dig innan du går. Varesig du vill eller inte, lät det som.

Finns det någon svensk webshop/affär i Sthlm som säljer lås till gummiband på bilden? Någon speciell låstyp som fungerar bäst för just gummi? 20mm.

Bilagor

• Gummiband.PNG
    Gummiband.PNG
    38.6 KB · Visningar: 2
Har en bekant som letar efter blåt gummi till sin victorinox inox 37mm
Tror det är 18mm band man ska leta efter? Någon som har tips på någon sida som har snygga band, hittar mest bara 20mm och uppåt

Har en snabb och kanske lite dum fråga men hur mycket vatten/fukt dål en klocka med 3atm/ 30m vatten resistens?
Ska man ta av den när man tex diskar?

Beställt ny del till min 93160-länk, 592B heter ju den ena ändlänken med följe, den andra som jag fick från AD.n heter 93160A och ser ju ut att vara till en ref utan lugholes i och med att den ser ut som den gör. Har jag fått fel eller är det så när det inte går att få tag på "vintage" längre?

Svaret på frågan: nu för tiden produceras bara 93160A till 16600 enligt AD. Den sitter som gjutet så inga problem.

IMG_20180628_153921.jpg

IMG_20180628_154000.jpg

Senast ändrad:
Behöver man trycktesta dykarur inför varje badsemester , hur länge "håller" ett trycktest?
Ett trycktest ”håller” inte längre än under själva testet. Trycktestet visare endast att klockan klarar det trycket vid den givna tidpunkten. Därför lämnar inte, vad jag förstått, AD inga garantier på att klockan är tätt efter testet.

Vill man vara 100% bör en tätthetservice genomföras.

Edit. Givetvis tar jag för givet att klockan är tätt efter ett trycktest och gör allt annat än ligga på torra land.

Senast ändrad:
Hej,

Jag har en fråga angående bezeln. Om jag inte vridit på den så blir den otroligt trög.
Då får jag vrida och vrida tills det släpper. Sen är det dagen efter problem igen att den är trög.
Är detta något jag kan göra något åt? Smörja eller liknande? Vad är det som trögar ner den så?

Klockan är den på bilden, minns inte vilken modell det är.

asd.jpg

Hej,

Jag har en fråga angående bezeln. Om jag inte vridit på den så blir den otroligt trög.
Då får jag vrida och vrida tills det släpper. Sen är det dagen efter problem igen att den är trög.
Är detta något jag kan göra något åt? Smörja eller liknande? Vad är det som trögar ner den så?

Klockan är den på bilden, minns inte vilken modell det är.

asd.jpg
Hsr dessvärre ingen erfarenhet av modellen men kan det vara så att du måste placera ett litet tryck på bezeln samtidigt som du vrider?

En annan möjlig orsak kan vara att det kommit in smuts/grus/sand vilket enkelt rengörs genom att plocka bort vridringen.

Hsr dessvärre ingen erfarenhet av modellen men kan det vara så att du måste placera ett litet tryck på bezeln samtidigt som du vrider?

En annan möjlig orsak kan vara att det kommit in smuts/grus/sand vilket enkelt rengörs genom att plocka bort vridringen.

Hmm, den går alltså att plocka bort enkelt och sätta dit igen menar du? Är detta något jag skulle kunna göra själv?
Den har ju gått smidigt att snurra på innan, så det med tryck är inget jag gjort skillnad på när jag manövrerar ringen.
Tack för svar!

Hmm, den går alltså att plocka bort enkelt och sätta dit igen menar du? Är detta något jag skulle kunna göra själv?
Den har ju gått smidigt att snurra på innan, så det med tryck är inget jag gjort skillnad på när jag manövrerar ringen.
Tack för svar!
Som jag nämnde tidigare har jag ingen koll på din modell. På en Sub räcker det med ett lätt tryck med t.ex. en kniv så ploppar ringen loss.

Har en rolex 116710LN och tänkte trycktesta den inför sommaren. Är det någon skillnad om man gör testet hos en AD typ Nymans eller på klockmaster, förutom priset.

Cosc limits. Har dom alltid varit samma (-4 till +6) eller har det förändrats? I mitt fall omegas 1120 verk i klocka från 2006. Verkar inte stå i manualen vad jag ska förvänta mig

Jag köpte en Tag Heuer från urverket.nu, jättesmidig affär och bra service. Klockan var helt ny och allt som jag förväntade medföljde. Men garantikortet är inte ifyllt, vad menas med detta? Jag har alltså garantkortet från Tag Heuer men tomt med signaturer.
Är garantikortet helt obrukbart eller vad gäller?

Tillbaka
Topp