• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Min SMPc som jag fick hem förra veckan går enligt Toolwatch appen +6,4 sekunder per dag. Det är jag inte särskilt glad över, eftersom att det är över COSC. Vad borde jag göra?
Screenshot_20180306-073057.png

Någon som vet var man kan få tag i bra band för 20mm luggar och 16mm spänne? Googling ger några träffar, men svårt att bedöma hur bra de är. Några stalltips?

Vart beställer man bonetto gummin enklast? Modell 300 med viklås. Har inte hittat någon svensk butik som har den varianten.

När anses en klocka vara vintage?
Gäller samma för alla sorters klockor?

Vet inte om det finns ett "korrekt" svar på den frågan.. Vissa hävdar klockor som inte längre är i produktion, andra hävdar minst 20-30 år gamla, och att modeller med safirglas inte räknas in som vintage.
Finns någon gammal tråd där det diskuterats!

IMG_0528.jpg

Vad säger ni om denna bild på min klocka som jag tror skulle behöva service. Har ni vart med om liknande? Alltså timvisaren släpar och verkar göra så konstant. Annars funkar klockan fint. Kan tillägga att den vart liggande någon månad och när jag tog fram den så märkte jag detta. Prisuppgift får jag det lättas av någon urmakare eller har ni något annans tips? Tack på förhand
C:\Users\samarwuo\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image003.png

IMG_0528.jpg

Vad säger ni om denna bild på min klocka som jag tror skulle behöva service. Har ni vart med om liknande? Alltså timvisaren släpar och verkar göra så konstant. Annars funkar klockan fint. Kan tillägga att den vart liggande någon månad och när jag tog fram den så märkte jag detta. Prisuppgift får jag det lättas av någon urmakare eller har ni något annans tips? Tack på förhand
C:\Users\samarwuo\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image003.png
Tror inte en hel service är nödvändig. Du nämner ju att den går som den ska annars. Ta den till en urmakare och be denne titta på timvisarens mekanism, kan vara något som behöver justeras/fixas.

Har en fråga gällande min Submariner 116610 jag hoppas få svar på:

Klockan stannade i måndags morse då jag lät den ligga nästan hela helgen. Jag bar den under måndagen, men ställde tiden rätt på måndag kväll.

När jag gjorde det så märkte jag att klockan inte hoppade igång igen när jag ställt in rätt tid. Jag rörde då klockan i ett par lugna cirkelrörelser så att den tickade igång igen. Ställde därefter in tiden igen samt tryckte ned kronan. Klockan startade då som den skulle.

Vad kan det bero på att den inte startade första gången jag ställde tiden och tryckte ned kronan? Tacksam för svar!

Nån som vet vad detta är för speedy som Robert Downey visar upp i sin samling? Känner inte igen tavlan (typsnittet på "Speedmaster" samt logotypen?) Har aldrig sett "professional" i lower case innan heller.

Dessutom känns minutvisaren lite väl kort?

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 18.14.07.png

Senast ändrad:
Nån som vet vad detta är för speedy som Robert Downey visar upp i sin samling? Känner inte igen tavlan (typsnittet på "Speedmaster" samt logotypen?) Har aldrig sett "professional" i lower case innan heller.

Dessutom känns minutvisaren lite väl kort?

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 18.14.07.png

Har diskuterats lite fram och tillbaka. T.ex här
http://forums.watchuseek.com/f20/rdj-speedy-prop-bad-redial-3197130.html

Men antingen är den en rekvisit-klocka från nån film eller så är det en dålig ommålning av tavlan.

Om en klocka är relativt ny(köpt juli 2017, gjordes maj 2009) och tappar lite drygt 60-90 sek/dag. Kan det vara så att urverket behöver ”brytas/vänjas in” innan det ”sätter sig” till en bättre tidsgång?
Eller är det något som borde kollas upp direkt?

Om en klocka är relativt ny(köpt juli 2017, gjordes maj 2009) och tappar lite drygt 60-90 sek/dag. Kan det vara så att urverket behöver ”brytas/vänjas in” innan det ”sätter sig” till en bättre tidsgång?
Eller är det något som borde kollas upp direkt?

Du menar att du köpte den 2017, men den är uttagen 2009. Och det finns ingen service mellan? Då är det dags för en service.

@Holtqvist
Den behöver servas, vänjas in gör klockan när den är ny, din är ju från 2009 så den perioden är ju definitivt över. Gå till närmaste AD för märket och be de titta på/serva klockan.

Du menar att du köpte den 2017, men den är uttagen 2009. Och det finns ingen service mellan? Då är det dags för en service.
@Holtqvist
Den behöver servas, vänjas in gör klockan när den är ny, din är ju från 2009 så den perioden är ju definitivt över. Gå till närmaste AD för märket och be de titta på/serva klockan.

Kanske uttryckte mig slarvigt. Den köptes ny från AD 2017. Alltså oanvänd sedan den gjordes 2009.

Tillbaka
Topp