Du har en poängRolex Dejtjust, inget annat!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du har en poängRolex Dejtjust, inget annat!
Så halar du fram serti nästa gång@Widowmaker kör mellanmjölk
Så halar du fram serti nästa gång![]()
Jag skulle rekommendera att köpa nya. Är det original bandstiften som spökar eller är det extra bandstift man får man när man köper nya band?Har en snabb fråga ang bandstift och band.
Min skx007 släpper ibland helt när det kommer lite kraft och ryck på bandet, typ om jag har ett gummiband monterat på kan den "slitas" av ganska lätt. Kör endast nato på klockan nu då den inte har samma kraft på bandstiftet.
Vad är felet? För svaga bandstift? Defekta? Kom gärna med svar/tipsköpa nya så löses problemet kanske?
Jag skulle rekommendera att köpa nya. Är det original bandstiften som spökar eller är det extra bandstift man får man när man köper nya band?
Vadå "VET"?Blir inte klock på varianterna (verk, länk, tavellume) av explorer 16570.
Vissa menar att ex 1998 mer eftertraktad pga tritium och vissa år är bättre pga annat verk, solidare länk etc.
Kan någon kunnig som VET reda ut detta tack.
tack, med "vet" avsåg jag att undvika kommentarer från folk som tror sig veta.Vadå "VET"?
Det är ju helt upp till personligt tycke. Vill du ha tritium och lugghål med icke solida ändlänkar får du gå på en tidigare (typ 1998),
vill du ha superluminova, SEL, rehaut och 3186 får du gå på typ 2006+, vill du ha SEL+lugholes får du gå på 2000-2003 osv.
Om du säger vad du vill ha för "kombo" så kan vi hjälpa dig mer med vilken serie du ska leta efter.
Du kan ju alltid knata in till Klockmaster Globen, de borde kunna hjälpa dig.Tjena! Det är originalbandstift, vilket gör mig också extra arg hehe... Var köper jag då bra stift?![]()
Sant, får gå in o kolla med någonDu kan ju alltid knata in till Klockmaster Globen, de borde kunna hjälpa dig.![]()
Blir inte klock på varianterna (verk, länk, tavellume) av explorer 16570.
Vissa menar att ex 1998 mer eftertraktad pga tritium och vissa år är bättre pga annat verk, solidare länk etc.
Kan någon kunnig som VET reda ut detta tack.
perfekt, stort tack för info @Affe , precis den info jag var var ute efter. Känns som min preferens är SEL och 3186. Från vilket år ska jag kolla då?Precis som @Fixxxer säger så är det bara tycke och smak när det kommer till reffen du frågar om.
Personligen gillar jag tritium tavlor/visare, pga att dom kan åldras iom vissa får gulnade/gräddfärgade index.
När det kommer till luggholes så är väl även det lite berondebpå tycke och smak. Fördelen är att det är lättare när man byter mellan länk och andra kombos!
När vi kommer till länken så är det också tycke och smak! Vill man ha den tidiga med lösa ändläkar eller den med SEL. Personligen gillar jag den tidiga då man kan byta till vilka endlänkar man vill! Gillar även raslet i dom. Fördelen med solida är väl att dom sitter något tajtare mot boetten!
När det kommer till urverken så är det ju antingen 3185 eller 3186. För en del så är ju den nyare 3186 verket lite premium!
Ska vi snacka en snarlik klocka men ändå inte, så är det Explorer 16550 som är lite premium! Dels för att det sitter ett annat urverk ( 3085 ) och sen för att dom flesta får creamfärgade tavlor! Dom tillverkades väl även under fyra år bara!
perfekt, stort tack för info @Affe , precis den info jag var var ute efter. Känns som min preferens är SEL och 3186. Från vilket år ska jag kolla då?
Tror detta kan vara till hjälp i rätt riktning?Vilken modell tillhör denna box?
![]()
![]()
![]()
Hej,
Vad betyder
ORIENT Cal. 40N5A Automatic, Hand-winding and Hacking Mov't
Betyder det att man måste dra upp den för hand eller eller är den automatisk men går att dra upp för hand.
Måste man dra upp den för hand är den manuell, men en automatisk behövs dra upp om till exempel power reserv är slut.
Det betyder att den är automatisk men även går att dra upp för hand.Hej,
Vad betyder
Betyder det att man måste dra upp den för hand eller eller är den automatisk men går att dra upp för hand.
Som de andra sagt: den är automatisk, men man kan också vrida upp den (vilket inte är en självklarhet på många billigare automatiska urverk).Hej,
Vad betyder
Du är rätt ute!Inte hundra när det kommer till just 16570, men på GMT 16710 kom det väl 2007/2008, så mellan 2008/2010 är min gissning!
Som sagts tidigare, vanlig automat som också går att dra upp manuellt. Kan vara bra om den legat still och du ska ställa tiden men inte röra så mycket på dig närmaste tiden. Den har dessutom hack, du kan alltså stanna sekundvisaren när du ställer tiden.Hej,
Vad betyder
Tvärt om, googla 4r36 manualHar en fråga ang specifikationerna gällande 4R36. alltså som sitter i tex i Seiko srp. Hittar att gångreserv skall vara ca 40 Tim. Hittar dock inte tidshållning....någon som vet?
@Seikosthlm @Molle @yonsson ?
Hittade info från någon sida på -45/+35...kan det stämma?
Ok tack. Alltså ca +/- 30-40 sek/dygn.Tvärt om, googla 4r36 manual
Om man kan simma eller ej beror inte på bandet ....Tål sådana här band som liknar väven på bilbälten vatten? Kan man simma osv?
![]()
Inget man använder vid rymdfärder direkt.Ok tack. Alltså ca +/- 30-40 sek/dygn.