• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Har en snabb fråga för alla som har fler än 1 automatisk klocka.
Hur hanterar ni exempelvis att aldrig någon av era automatiska klockor stannar(dvs eftersom ni använt en annan klocka)?
Går runt och skakar de klockor ni inte använder? Eller använder ni en sån maskin som rullar runt klockor i ett specfikt tidsintervall, eller låter ni de som inte används att stanna, så vevar ni upp dom när ni ska använda dom?

Har en snabb fråga för alla som har fler än 1 automatisk klocka.
Hur hanterar ni exempelvis att aldrig någon av era automatiska klockor stannar(dvs eftersom ni använt en annan klocka)?
Går runt och skakar de klockor ni inte använder? Eller använder ni en sån maskin som rullar runt klockor i ett specfikt tidsintervall, eller låter ni de som inte används att stanna, så vevar ni upp dom när ni ska använda dom?
Brukar inte bry mig, varför vill du att de inte ska stanna? Moderna klockor skadas inte av det.

Jag har en winder för två. I övrigt undviker jag klockor utan quickset av datum (helst inget datum alls)
Det finns ju även en del som tillämpar ett tredje alternativ, nämligen att man aldrig bryr sig om att ställa datumet... :D
Att ställa tid och datum är ganska snabbt gjort men jag tycker ändå att det är omständigt att göra (särskilt på dykare med skruvad krona) och det kräver dessutom lite planering och framförhållning ibland.

Säg att man har en beater som man använder till vardags och byter till en annan klocka på helgerna eller att man helt enkelt bara känner för att byta klocka någon kväll. Då är det inte säkert att den ens står sig över natten om man nu inte drar upp den manuellt så på så sätt kan det vara skönt att ha en winder men då måste man även vara lite selektiv med vilka klockor man vill använda då bra winders verkar ligga på runt 1500 spänn per klocka och vi kommer återigen in på planeringsaspekten.

Med dressare och vintage är det en helt annan sak då dessa varken förväntas eller behöver ha särskilt precis gång och det gör inte heller något om de måste ställas vid varje användningstillfälle då de används mer sällan.

Det finns ju även en del som tillämpar ett tredje alternativ, nämligen att man aldrig bryr sig om att ställa datumet... :D
Att ställa tid och datum är ganska snabbt gjort men jag tycker ändå att det är omständigt att göra (särskilt på dykare med skruvad krona) och det kräver dessutom lite planering och framförhållning ibland.

Säg att man har en beater som man använder till vardags och byter till en annan klocka på helgerna eller att man helt enkelt bara känner för att byta klocka någon kväll. Då är det inte säkert att den ens står sig över natten om man nu inte drar upp den manuellt så på så sätt kan det vara skönt att ha en winder men då måste man även vara lite selektiv med vilka klockor man vill använda då bra winders verkar ligga på runt 1500 spänn per klocka och vi kommer återigen in på planeringsaspekten.

Med dressare och vintage är det en helt annan sak då dessa varken förväntas eller behöver ha särskilt precis gång och det gör inte heller något om de måste ställas vid varje användningstillfälle då de används mer sällan.

Halva grejen är ju att det är lite mysigt att vrida upp verket och ställa in den, haft en klocka liggandes i ca 2 månader nu och gav mig på det till morgonkaffet idag på kontoret :) alltid en extra känsla.

Halva grejen är ju att det är lite mysigt att vrida upp verket och ställa in den, haft en klocka liggandes i ca 2 månader nu och gav mig på det till morgonkaffet idag på kontoret :) alltid en extra känsla.
Det är säkert en ganska kontroversiell fråga men det finns en del som menar att det inte är bra att dra upp dem manuellt allt för ofta då de inte är avsedda för det men det är inget jag varken kan bekräfta eller dementera.

Visserligen ett ickeproblem om det gäller en gång varannan månad som i ditt fall men att dra upp den var och varannan dag lär inte vara bra i längden och även om det inte skulle vara skadligt måste man komma ihåg att göra det om man inte vill att klockan ska stanna.

Det beror som sagt även på vad man har för typ av klockor. Är det främst dykare vilket många har så är det dels ganska bökigt att skruva ur kronan på vissa modeller och jag misstänker att det även kan äventyra vattenresistensen om man håller på och skruvar i och ur den hela tiden även om det är få som faktiskt använder sina dykare till bad och dykning.

Är det för jobbigt att dra upp och ställa tiden så finns det quartz-klockor också. HAQ är underskattat.

Är det för jobbigt att dra upp och ställa tiden så finns det quartz-klockor också. HAQ är underskattat.
Verkligen, och de blir billigare och billigare. Certina säljer en HAQ som är precis till +-10spy för runt 3,500kr med 200m vattentäthet. Alla som stör sig på mekaniska verk, varesig det gäller hur precisa de är eller det här med att de stannar borde iallafall överväga något sådant. Bra grejer.

Verkligen, och de blir billigare och billigare. Certina säljer en HAQ som är precis till +-10spy för runt 3,500kr med 200m vattentäthet. Alla som stör sig på mekaniska verk, varesig det gäller hur precisa de är eller det här med att de stannar borde iallafall överväga något sådant. Bra grejer.
Tänker mig att det är precidrive verken i action divern osv du syftar på? Är dessa perpertual med datumet också?

Ja, jag är en ivrig quartzförespråkare av flera anledningar men ville inte dra igång den eviga quartz vs automatdiskussionen igen. Rent objektivt så kan vi nog alla enas om att quartz är "bäst" i och med lägre inköpspris, lägre ägandekostnader, högre tålighet, bättre gång med vissa modeller som aldrig behöver ställas osv.

Tyvärr finns det sällan quartzversioner av de klockor man vill ha och är man lite konspiratoriskt lagd så skulle man kunna påstå att det är just p.g.a. ovanstående, att man får lägre intäkter om folk köper billigare modeller som mer eller mindre bara kräver ett batteribyte a 150kr med några års mellanrum och det var väl egentligen det som hela den s.k. quartzkrisen handlade om.

Är det 100 % att man åker på 25 % moms vid klockköp från utanför EU, eller händer det att även korrekt märkta och värderade paket slinker genom det nätet?

Är det 100 % att man åker på 25 % moms vid klockköp från utanför EU, eller händer det att även korrekt märkta och värderade paket slinker genom det nätet?
Det händer tror jag. Jag köpte från en handlare I Liechtenstein o fick ingenmoms faktura på det. Dock noterade jag inte hur paketet egentlig var märkt men den gången var det fedex som fraktade o det är nog enda gången som jag fått paket via dom så kanske har det med rutiner att göra. DHL har moms fakturerat båda gångerna jag köpt från Japan iaf. Sannolikheten att det missas är nog låg....

Dum fråga kanske men går det att återställa en sliten guldplätering genom att applicera ett nytt lager? Finns det i så fall någon som sysslar med det eller är det mer att det är möjligt på ett teoretiskt plan?

Dum fråga kanske men går det att återställa en sliten guldplätering genom att applicera ett nytt lager? Finns det i så fall någon som sysslar med det eller är det mer att det är möjligt på ett teoretiskt plan?
Ja det går att plätera om. Guldsmed, Cartier själva ska göra det på sina must tankar iirc.

• Like
Reactions: HSK
Två snabba och klockrelaterade frågor:
*Går det att köpa en OK tropic-kopia som inte drar till sig all världens damm och smuts för under 500?
*Vad brukar ett glasbyte hos en uris kosta om man själv bistår med nytt glas?

Vad innebär egentligen emalj när man talar om vridringsinlägg? Är det att likställa med keramiskt inlägg eller skiljer sig egenskaperna åt på något sätt?

B8DAE39A-0AF8-4CBB-B587-784728C21080.jpeg
Jag vet inte om detta är rätt forum men jag försöker ändå.. (ny på forumet och i klockvärlden)
Har ni något förslag på klockor vars urtavla liknar PP Nautilus eller AP Royal oak men som ligger inom en lite mer blygsam budget? Vintage som nya - alla förslag uppskattas! :)
Maurice Lacroix Aikon. Finns både som kvarts och automat. Med fokus på just urtavlan
72070482-91C4-4967-B7E5-F968085232EF.jpeg

När man ändå är här... Om man har nickelallergi, funkar det med ytbehandlade stålklockor då, typ Duratect, pvd, dlc ?

Tillbaka
Topp