• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Okej. Tack för svar. Är bl.a. en Tissot jag tänker på. Men oavsett verk är det inget dåligt iaf. att dra ut kronan? (förutom att det kan komma in fukt antar jag)

Kom på en till förutom de två som jag har kvar: Hur mycket prutmån finns det på klockmaster exempelvis? Skulle vara skönt att köpa från en sån butik men är ju oftast många många procent dyrare än online :( Är ofta en tusenlapp dyrare på klockor under 10.000kr.

Trots att jag varit intresserad rätt länge nu och ägnat mycket tid är det sjukt vad mycket man inte vet.


Så jag har tänkt också. Jag har ingen winder och känner inget behov riktigt heller trots 4 automatiska som behöver ställas om ofta.
Packningen som ligger mellan boett och kronbom ligger tätt även vid utdragen. problemet med fukt kommer enbart om man snurrar på kronan.

exempel på vad "kines" klockor brukar göra
CrownNonscrewDownSeiko.jpg

källa https://forums.watchuseek.com/f2/watch-engineering-how-does-water-resistance-work-614401.html
 
Hur kommer det sig att standarden för gångreserv är runt 40h på i stort sett alla klockor på marknaden? På billigare ur är det så klart en kostnadsfråga men det är förvånansvärt få dyrare klockor som har längre gångreserv än så. Jag vet att bl.a. Tudor och Rolex har 70h på många modeller, Tissot har en produktserie med 80h och att Panerai har vissa modeller med närmare 200h så det finns uppenbarligen inga fysiska eller tekniska hinder från att erbjuda längre gångreserv.

En annan halvrelaterad sak som jag funderat lite på är hur det kommer sig att 28.800 bph är mer eller mindre standard? Som jag har förstått det finns det inga hinder för flytande visare på quartzverk (som bl.a. Bulova använder sig av) men att det inte används särskilt ofta då det påverkar batteritiden negativt men samma sak borde väl även gälla automater, dvs. att man åtminstone teoretiskt sett borde kunna förlänga gångreserven rätt rejält genom att dra ner på frekvensen? Jag har för mig att det är så som Tissot har lyckats utöka gångreserven (powermaticserien går i 21.600 bph) men varför går ingen lägre än så? Min spontana gissning är att det helt enkelt är en fråga om design och utseende, att man inte vill gå ifrån de (någorlunda) flytande visarna men det kanske finns en annan förklaring?

På tvåhandare borde det inte finnas några som helst problem med detta då skillnaden inte skulle märkas utåt så det måste ju finnas någon anledning till att tillverkarna inte gör på detta vis.
 
Hur kommer det sig att standarden för gångreserv är runt 40h på i stort sett alla klockor på marknaden? På billigare ur är det så klart en kostnadsfråga men det är förvånansvärt få dyrare klockor som har längre gångreserv än så. Jag vet att bl.a. Tudor och Rolex har 70h på många modeller, Tissot har en produktserie med 80h och att Panerai har vissa modeller med närmare 200h så det finns uppenbarligen inga fysiska eller tekniska hinder från att erbjuda längre gångreserv.

En annan halvrelaterad sak som jag funderat lite på är hur det kommer sig att 28.800 bph är mer eller mindre standard? Som jag har förstått det finns det inga hinder för flytande visare på quartzverk (som bl.a. Bulova använder sig av) men att det inte används särskilt ofta då det påverkar batteritiden negativt men samma sak borde väl även gälla automater, dvs. att man åtminstone teoretiskt sett borde kunna förlänga gångreserven rätt rejält genom att dra ner på frekvensen? Jag har för mig att det är så som Tissot har lyckats utöka gångreserven (powermaticserien går i 21.600 bph) men varför går ingen lägre än så? Min spontana gissning är att det helt enkelt är en fråga om design och utseende, att man inte vill gå ifrån de (någorlunda) flytande visarna men det kanske finns en annan förklaring?

På tvåhandare borde det inte finnas några som helst problem med detta då skillnaden inte skulle märkas utåt så det måste ju finnas någon anledning till att tillverkarna inte gör på detta vis.
Det är svårt att göra ett urverk med lång gångreserv och samtidigt hög gångprecision (tidsavvikelse). Fråga de med 8-dagarsverk vilken gångprecision de har efter några dagar..

Samma med frekvensen. Generellt sett så gäller: högre frekvens, högre gångprecision. Att det just är 28800 beror säkert på utvecklingen av gammal kunskap och erfarenhet. Skulle klockan hittas på idag så skulle det säkert vara en annan frekvens.
 
  • Like
Reactions: HSK
Det är svårt att göra ett urverk med lång gångreserv och samtidigt hög gångprecision (tidsavvikelse). Fråga de med 8-dagarsverk vilken gångprecision de har efter några dagar..

Samma med frekvensen. Generellt sett så gäller: högre frekvens, högre gångprecision. Att det just är 28800 beror säkert på utvecklingen av gammal kunskap och erfarenhet. Skulle klockan hittas på idag så skulle det säkert vara en annan frekvens.
Tack för ditt utförliga svar! Jag menade naturligtvis Certina och inte Tissot gällande powermaticserien men det förstod du säkert.

Det finns kanske inget tydligt svar men vilken variation i gångavvikelse talar vi om? Certina har som sagt valt att dra ner till 21.600 för att kunna uppnå 80h men det kanske är där någonstans den praktiska gränsen går innan det börjar gå utför rejält.
 
Det är svårt att göra ett urverk med lång gångreserv och samtidigt hög gångprecision (tidsavvikelse). Fråga de med 8-dagarsverk vilken gångprecision de har efter några dagar..

Samma med frekvensen. Generellt sett så gäller: högre frekvens, högre gångprecision. Att det just är 28800 beror säkert på utvecklingen av gammal kunskap och erfarenhet. Skulle klockan hittas på idag så skulle det säkert vara en annan frekvens.
Tack för ditt utförliga svar! Jag menade naturligtvis Certina och inte Tissot gällande powermaticserien men det förstod du säkert.

Det finns kanske inget tydligt svar men vilken variation i gångavvikelse talar vi om? Certina har som sagt valt att dra ner till 21.600 för att kunna uppnå 80h men det kanske är där någonstans den praktiska gränsen går innan det börjar gå utför rejält.
Det beror nog en del på urverket. Co-axialverk är tydligen inte alls lika beroende av hög frekvens för att upprätthålla precision i tidshållningen. Omega har dock valt 25200 vph för sina urverk, trots att vissa uppgifter gör gällande att tom lägre frekvens vore optimal.
 
  • Like
Reactions: HSK
Det är svårt att göra ett urverk med lång gångreserv och samtidigt hög gångprecision (tidsavvikelse). Fråga de med 8-dagarsverk vilken gångprecision de har efter några dagar..

Samma med frekvensen. Generellt sett så gäller: högre frekvens, högre gångprecision. Att det just är 28800 beror säkert på utvecklingen av gammal kunskap och erfarenhet. Skulle klockan hittas på idag så skulle det säkert vara en annan frekvens.
Jag kan svara på 8 miljoners...jag menar 8-dagarsfrågan. Bättre efter några dagar jämfört med fullt uppdrag.Den fortar sig en del i början men det tas igen vartefter veckan går. Men du har rätt i stort, ingen 3 sek/dag i precision direkt.
 
Jag har länge velat ha en 7750-kronograf, tycker ofta om taveldesignen på dem. Dessvärre har jag klena handleder så kunde aldrig riktigt bära en jag hade och sålde den här på forumet. Har nu nosat upp en Fortis med samma urverk i en modell som bara är ~34 mm stor. Min fråga är nu: har någon sett en sån här live? Vill veta om den är oproportionerig (liten och tjock) eller om den känns genomtänkt i designen och inte bara är en förkrympt större klocka. Kanske nån här som ägt en?
Screenshot_20190408-233734.jpg Screenshot_20190408-233728.jpg Screenshot_20190408-233722.jpg
 
Jag har länge velat ha en 7750-kronograf, tycker ofta om taveldesignen på dem. Dessvärre har jag klena handleder så kunde aldrig riktigt bära en jag hade och sålde den här på forumet. Har nu nosat upp en Fortis med samma urverk i en modell som bara är ~34 mm stor. Min fråga är nu: har någon sett en sån här live? Vill veta om den är oproportionerig (liten och tjock) eller om den känns genomtänkt i designen och inte bara är en förkrympt större klocka. Kanske nån här som ägt en?
Screenshot_20190408-233734.jpg Screenshot_20190408-233728.jpg Screenshot_20190408-233722.jpg
Den där kommer du med all sannolikhet uppleva som en puck.

Jag själv har klena handleder och stirrade mig i början blind på att klockan skulle vara under 40mm, men jag upplever höjden som större problem än bredden på klockan. Pröva runt lite!
 
Kanske en dum fråga men finns det något slags standardmått för djupet på bandhorn på band? Jag tänkte köpa ett gummiband som är 22mm men 20mm mellan bandhornen och funderar på vad som skulle passa. Crafter Blue och vissa andra tillverkare anger specifika modeller som passar men de flesta lämnar inte ut någon information öht.

Jag bifogar en lite slarvigt ritad bild som förhoppningsvis förtydligar vilket mått jag syftar på.

20190413_162058.jpg
 
Klockauktion, kanske är rimlig tråd att fråga i :D
Men kaplans har en klocka ute på auktion nu där bedömning ser ut så här.
upload_2019-4-17_8-33-53.png

Är det någon som kan förklara hur det blir 9/10 om inget är bättre än 8/10 i del bedömningen?
Förstår att helheten skiljer sig från delmomenten och att en bra länk + klocka höjer helheten men vad har det med skicket och göra?
 
Det här med Perpetual calendar... Jag har ett antal kvartsklockor med evighetskalender, ofta angivet med ett "fram till år 2100" eller liknande. Hur faen funkar det egentligen? När det är dags för batteribyte efter 3-5 år måste jag ju ställa om kalendern ändå... På exempelvis Citizen Chronomaster måste man ange vilket kvartal i skottårscirkeln man är, vilken månad och vilken dag, men inget år. Ungefär samma förfarande på de andra (förutom Longinet VHP). Om det ändå bara är i 4 års cykler man ställer kalendern, vad anses hända år 2100?
 
Det här med Perpetual calendar... Jag har ett antal kvartsklockor med evighetskalender, ofta angivet med ett "fram till år 2100" eller liknande. Hur faen funkar det egentligen? När det är dags för batteribyte efter 3-5 år måste jag ju ställa om kalendern ändå... På exempelvis Citizen Chronomaster måste man ange vilket kvartal i skottårscirkeln man är, vilken månad och vilken dag, men inget år. Ungefär samma förfarande på de andra (förutom Longinet VHP). Om det ändå bara är i 4 års cykler man ställer kalendern, vad anses hända år 2100?

DevotedElectricGypsymoth-size_restricted.gif
 
Det här med Perpetual calendar... Jag har ett antal kvartsklockor med evighetskalender, ofta angivet med ett "fram till år 2100" eller liknande. Hur faen funkar det egentligen? När det är dags för batteribyte efter 3-5 år måste jag ju ställa om kalendern ändå... På exempelvis Citizen Chronomaster måste man ange vilket kvartal i skottårscirkeln man är, vilken månad och vilken dag, men inget år. Ungefär samma förfarande på de andra (förutom Longinet VHP). Om det ändå bara är i 4 års cykler man ställer kalendern, vad anses hända år 2100?
Det är tydligen ett avsteg från systemet med skottår där årtal som slutar på 00 enbart är skottår om det är jämnt delbart med 400. Således är nästa 00-årtal (efter år 2000) som passar in i systemet år 2400 så det kan vara skönt att veta att man bara behöver ställa den manuellt tre gånger de närmaste 400 åren. :D
Leap years occur in years exactly divisible by four, except that years ending in 00 are leap years only if they are divisible by 400. So, 1700, 1800, 1900, 2100, and 2200 are not leap years. But 1600, 2000, and 2400 are leap years. The calendar in this watch leaves out the 400 year part of the rule, so the owner of the watch must correct the date on 1 March 2100, as it will display 29 February 2100. They will have to do this again on 1 March 2200 and 1 March 2300.
https://forums.watchuseek.com/f2/doubt-about-perpetual-calendar-187274.html#/topics/187274?page=1

Men det blir som sagt lite av ett icke-problem när varken batteriet, vi själva eller ens klockan fortfarande lever då.
 
Senast ändrad:
Det är tydligen ett avsteg från systemet med skottår där årtal som slutar på 00 enbart är skottår om det är jämnt delbart med 400. Således är nästa 00-årtal (efter år 2000) som passar in i systemet år 2400 så det kan vara skönt att veta att man bara behöver ställa den manuellt tre gånger de närmaste 400 åren. :D
https://forums.watchuseek.com/f2/doubt-about-perpetual-calendar-187274.html#/topics/187274?page=1

Men det blir som sagt lite av ett icke-problem när varken batteriet, vi själva eller ens klockan fortfarande lever då.
Tack för svaret :) Så när tillverkarna skryter med årtal långt bortom vår livstid är det precis så meningslöst som jag misstänkte... Men det är fortfarande bekvämt mellan batteribytena :rolleyes:
 
Finns det någon radiosignal som går att ta emot här i Sverige? Jag har för mig att @BarbaBaba skrev att han synkade sin tyska Junghans via mobilen och vet att många gör det med sina G-shocks då dessa tydligen är anpassade efter och/eller knutna till japanska signaler vad jag förstår.

Det finns alltså inget sätt att automatiskt synka tiden, eller finns det t.ex. G-shocks anpassade för den europeiska marknaden? Det verkar i och för sig märkligt om en tysk Junghans inte skulle kunna ta emot samma signaler.
 
Finns det någon radiosignal som går att ta emot här i Sverige? Jag har för mig att @BarbaBaba skrev att han synkade sin tyska Junghans via mobilen och vet att många gör det med sina G-shocks då dessa tydligen är anpassade efter och/eller knutna till japanska signaler vad jag förstår.

Det finns alltså inget sätt att automatiskt synka tiden, eller finns det t.ex. G-shocks anpassade för den europeiska marknaden? Det verkar i och för sig märkligt om en tysk Junghans inte skulle kunna ta emot samma signaler.
Jag har lyckats synka g-shocks här med radion. Har en radiokontrollerad väckarklocka jag fått av Secret santa här med som syncar varje natt utan problem :)
 
  • Like
Reactions: HSK
Finns det någon radiosignal som går att ta emot här i Sverige? Jag har för mig att @BarbaBaba skrev att han synkade sin tyska Junghans via mobilen och vet att många gör det med sina G-shocks då dessa tydligen är anpassade efter och/eller knutna till japanska signaler vad jag förstår.
Det finns alltså inget sätt att automatiskt synka tiden, eller finns det t.ex. G-shocks anpassade för den europeiska marknaden? Det verkar i och för sig märkligt om en tysk Junghans inte skulle kunna ta emot samma signaler.

Jo, den Tyska sändaren DCF77 brukar gå att snappa upp i Sverige om klockan har stark mottagare och man befinner sig på en gynnsam plats. Bor man i Norge tror jag den Brittiska MSF gäller. Casio har på sina G-Shocks med "multiband 6" möjlighet att ta emot alla 6 torn runt världen beroende på var man befinner sig och vilket som är närmast, men det gäller att ställa in sin plats info korrekt. Min Junghans är antagligen lite klen i mottagaren då klockan både är ganska liten och tunn. Radiosignaler störs tydligen av UV och klart väder, därav automatisk synkning på natten på de flesta. Klockor som endast stödjer Japan måste man dock lura med en app ;) (men det är ju inte värre än att synka med blåtand :))
 
  • Like
Reactions: HSK
Jag vet inte om detta är rätt forum men jag försöker ändå.. (ny på forumet och i klockvärlden)
Har ni något förslag på klockor vars urtavla liknar PP Nautilus eller AP Royal oak men som ligger inom en lite mer blygsam budget? Vintage som nya - alla förslag uppskattas! :)
 
Jag vet inte om detta är rätt forum men jag försöker ändå.. (ny på forumet och i klockvärlden)
Har ni något förslag på klockor vars urtavla liknar PP Nautilus eller AP Royal oak men som ligger inom en lite mer blygsam budget? Vintage som nya - alla förslag uppskattas! :)
99D1D72A-7555-48AE-A647-602DE642F812.jpeg

Seiko SNKK45. Lite klurig att få tag på, men likväl ett trevligt alternativ till Nautilus.
 
Jag vet inte om detta är rätt forum men jag försöker ändå.. (ny på forumet och i klockvärlden)
Har ni något förslag på klockor vars urtavla liknar PP Nautilus eller AP Royal oak men som ligger inom en lite mer blygsam budget? Vintage som nya - alla förslag uppskattas! :)
Det finns ett mikromärke vid namn Manchester Watch Works som har en (visserligen utgången) modell som kallas Iconik 4. Den ingår i en serie av homager (därav namnet) som faktiskt både är rätt lika originalen men ändå lyckas stå på egna ben och ha egen identitet.

serveimage(3).jpg
 
Gummit till min Luminox gick trasig, sprack vid bandstiften. Var väl gammalt o lite små sprickor. men men.. Är gummi en färskvara eller kan det hålla livet ut? Tänker på mitt oris gummi, det är väl en helt annan sak med den typ av gummi?
 
Gummit till min Luminox gick trasig, sprack vid bandstiften. Var väl gammalt o lite små sprickor. men men.. Är gummi en färskvara eller kan det hålla livet ut? Tänker på mitt oris gummi, det är väl en helt annan sak med den typ av gummi?
Det är mer av en färskvara, förr eller senare lär det tyvärr gå sönder.. Ibland har man sett någon ha samma gummi 30 år senare men det hör nog inte till vanligheten
 
Tillbaka
Topp