Att det är en RO kopia osv. Andra kommenterar det fantastiskt glimrande som boetten och framförallt länken utstrålar.Vilka kommentarer kan @BidragsberättigadBanan vänta sig?
Så både positiva och negativa kommentarer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Att det är en RO kopia osv. Andra kommenterar det fantastiskt glimrande som boetten och framförallt länken utstrålar.Vilka kommentarer kan @BidragsberättigadBanan vänta sig?
Då är det mitt i prick på vad han eftersökte, billigare alternativ till RO eller NautilusAtt det är en RO kopia osv. Andra kommenterar det fantastiskt glimrande som boetten och framförallt länken utstrålar.
Så både positiva och negativa kommentarer
Ja hahaDå är det mitt i prick på vad han eftersökte, billigare alternativ till RO eller Nautilus
Maurice Lacroix Aikon. Finns både som kvarts och automat. Med fokus på just urtavlan
Tack för tipset grabbar! Är inte speciellt orolig för att få kommentarer gällande kopia osv. med tanke på att de flesta fortfarande går runt med DW:s i mina kretsar :/Fantastisk klocka, men var beredd på kommentarer.
Riktigt grym finish för priset och de verkar prestera riktigt bra med.
Ja jag tycker watch geckos i NBR gummi är riktigt bra för dom 350 det kostar.Två snabba och klockrelaterade frågor:
*Går det att köpa en OK tropic-kopia som inte drar till sig all världens damm och smuts för under 500?
*Vad brukar ett glasbyte hos en uris kosta om man själv bistår med nytt glas?
Räkna med service nånstans mellan var 5:e och 10:e år och kostar just nu knappt 6k.Hur ofta bör man serva en 16014 och vad kostar en ”vanlig” service?
Att man hellre justerar en klocka att gå för fort än att gå för långsamt är ett val man gör vid ruckningen.Jag lyssnade på senaste avsnittet av TWG tidigare idag och har inte hunnit spela igenom hela avsnittet än men något som fångade min uppmärksamhet och som jag faktiskt inte har reflekterat över tidigare är hur gångavvikelser alltid har en högre plustolerans. Hur kommer det sig att det är så pass mycket vanligare att de fortar sig än att de sackar efter? Jag tyckte att det t.ex. nämndes - 1/+10 för någon klocka som togs upp vilket är en rätt markant skillnad. @yonsson
Kort sagt, vad är det egentligen som orsakar att en klocka fortar eller saktar sig? Har det uteslutande med fjädern och dess tryck att göra eller finns det även andra aspekter? Att gångavvikelsen påverkas åt olika håll beroende på hur klockan läggs talar i och för sig emot att det enbart skulle ha att göra med fjädern om det inte är så att trycket påverkas av att man har klockan i olika positioner.
Det blev en ganska lång fråga men ni får gärna komma med ett snabbt och sammanfattat svar för att kompensera
Det är bättre att vara för tidig än för sen med andra ord?Att man hellre justerar en klocka att gå för fort än att gå för långsamt är ett val man gör vid ruckningen.
Har klockan "hacking seconds" är det lättare att justera tiden när den går för fort än för långsamt också. bara dra ut kronan och vänta några sekunder så är du "back on track"Det är bättre att vara för tidig än för sen med andra ord?
Kan tyvärr inte svaret, har för mig att en 6siffrig kostar typ 16-17?Vad får man ge för en diamanttavla till en DJ36 hos AD? Ping @Hexagon
All right! Har för mig att jag sett de siffrorna förut! Skiljde sig priserna mellan DD och DJ eller hur var det?Kan tyvärr inte svaret, har för mig att en 6siffrig kostar typ 16-17?
För standardtavla i mässing borde det vara ungefär samma, kan dock inte svara på det heller. Men till båda finns ju tillsynes vanliga diamanttavlor i sjuka material som kostar 50+.All right! Har för mig att jag sett de siffrorna förut! Skiljde sig priserna mellan DD och DJ eller hur var det?
Det finns säkert olika synpunkter kring det men för egen del tycker jag att det är rätt uppenbart att det skapar onödigt slitage om man gör det för ofta. Kanske inte så att den rasar efter ett år om du drar upp den någon gång i veckan men det finns ju trots allt en anledning till att automatiska klockor har en rotor...Är det sanning eller myt att det inte är bra att manuellt skruva upp klockan ofta?
Sliter det på packningar, mekanism?
Tänker speciellt på Seiko Turtle med "screwdown crown".
Jag såg en Omega Genève Chronostop till salu på Omegaforums men förstår inte riktigt hur den är tänkt att användas. Är det bara en skojig konceptdesign eller fyller utformningen något slags syfte?
Jag tror att den ser ut så för att man lätt och snabbt skall kunna se tiden... när man bär den på insidan av handleden och pekar ett långfinger åt medtrafikanternaJag såg en Omega Genève Chronostop till salu på Omegaforums men förstår inte riktigt hur den är tänkt att användas. Är det bara en skojig konceptdesign eller fyller utformningen något slags syfte?
Tack för ditt svar. Det kanske bara är jag som är lite trögfattad så här dags men jag förstår faktiskt fortfarande inte hur det skulle underlätta. Enda gången kronografen (eller tidvisningen öht för den delen) hamnar i "rätt" läge är väl typ om man har klockan på insidan av handleden och armen rätt uppåt vilket kanske kan vara användbart om man står och håller i sig på tunnelbanan men det känns som ett extremt smalt användningsområde.Tanken med såna klockor är att du ska kunna läsa den (främst kronografen) utan att flytta armen från ratten (eller vad du nu håller i) . Dvs att du håller armen i en vinkel där klockan automagiskt hamnar i rätt vinkel för att du enkelt ska kunna utläsa tiden utan att justera armen. I vissa fall är denna typen av klockor även gjorda för att sitta på insidan/baksidan av handleden.
Jag tror att den ser ut så för att man lätt och snabbt skall kunna se tiden... när man bär den på insidan av handleden och pekar ett långfinger åt medtrafikanterna
Tanken med såna klockor är att du ska kunna läsa den (främst kronografen) utan att flytta armen från ratten (eller vad du nu håller i) . Dvs att du håller armen i en vinkel där klockan automagiskt hamnar i rätt vinkel för att du enkelt ska kunna utläsa tiden utan att justera armen. I vissa fall är denna typen av klockor även gjorda för att sitta på insidan/baksidan av handleden.
Tack för ditt svar. Det kanske bara är jag som är lite trögfattad så här dags men jag förstår faktiskt fortfarande inte hur det skulle underlätta. Enda gången kronografen (eller tidvisningen öht för den delen) hamnar i "rätt" läge är väl typ om man har klockan på insidan av handleden och armen rätt uppåt vilket kanske kan vara användbart om man står och håller i sig på tunnelbanan men det känns som ett extremt smalt användningsområde.
Bär man klockan som vanligt och har handen på ratten känns det spontant som att den är svårare att avläsa än en traditionellt utformad kronograf.
Ja, det var precis vad jag tänkte och det känns som att designen antingen inte var särskilt genomtänkt eller så får man skamset dra på sig dumstruten när någon med koll kommer in och förklarar dess uppenbara användningsområde.Har man den på handleden känns det spontant som att den inte borde vara vriden 90grader om det skall underlätta avläsandet utan betydligt mindre som Seikos motorcykelchrono.
När du nämner fjäderns tryck tror jag du menar uppdragsfjädern? Balansfjädern som sitter vid och på balansen har mer med om verket går fort eller sakta att göra. Den går då att reglera vid ruckning. Detta gäller alltså traditionella mekaniska verk, old school.Jag lyssnade på senaste avsnittet av TWG tidigare idag och har inte hunnit spela igenom hela avsnittet än men något som fångade min uppmärksamhet och som jag faktiskt inte har reflekterat över tidigare är hur gångavvikelser alltid har en högre plustolerans. Hur kommer det sig att det är så pass mycket vanligare att de fortar sig än att de sackar efter? Jag tyckte att det t.ex. nämndes - 1/+10 för någon klocka som togs upp vilket är en rätt markant skillnad. @yonsson
Kort sagt, vad är det egentligen som orsakar att en klocka fortar eller saktar sig? Har det uteslutande med fjädern och dess tryck att göra eller finns det även andra aspekter? Att gångavvikelsen påverkas åt olika håll beroende på hur klockan läggs talar i och för sig emot att det enbart skulle ha att göra med fjädern om det inte är så att trycket påverkas av att man har klockan i olika positioner.
Det blev en ganska lång fråga men ni får gärna komma med ett snabbt och sammanfattat svar för att kompensera
Underligare saker än så har utforskats här på forumet efter vad jag minns, jag säger kbk !Har tänkt på det här ett tag nu, kanske ett framtida projekt. Ville fråga andra vad ni tror innan jag gör något "dumt" hähä!
Damklockor är mindre än herrklockor, och kan ofta även vara väldigt rektangulära. Så min lite galna idée är om det skulle gå att köpa en väldigt neurtal, rektangulär damklocka för att sedan försöka matcha den med länkar eller något mer "manligt" band för att göra det potentiellt till en "fungerande" (i som att det skulle kunna vara ett herrur) tank. Förstår ni tanken? Vad tror ni?
När man ändå är här... Om man har nickelallergi, funkar det med ytbehandlade stålklockor då, typ Duratect, pvd, dlc ?
Jag förstår ”tanken” Min personliga reflektion är dock inte att det är länken eller bandet som oftast avgör om det är en dam eller herrklocka, utan urtavlan eller dekorationer på boetten. Men visst borde det finnas många lämpliga kandidater.Har tänkt på det här ett tag nu, kanske ett framtida projekt. Ville fråga andra vad ni tror innan jag gör något "dumt" hähä!
Damklockor är mindre än herrklockor, och kan ofta även vara väldigt rektangulära. Så min lite galna idée är om det skulle gå att köpa en väldigt neurtal, rektangulär damklocka för att sedan försöka matcha den med länkar eller något mer "manligt" band för att göra det potentiellt till en "fungerande" (i som att det skulle kunna vara ett herrur) tank. Förstår ni tanken? Vad tror ni?
Jag kanske tänker fel, men om jag hade händerna på styret och tittade ner på klockan så känns det som den är gjord för att bäras på höger sida? Även om handen har en vinkel så är ju armbågarna vinklade utåt (mer eller mindre)... Någon som provat en sån i praktiken?Som sagt, jag har ingen aning, men det kan ju vara en trolig förklaring. Jag har dock något svagt minne, eller så har jag drömt det, att de ser ut så för att man skall spänna fast dem någon annanstans än på armen, t.ex. på mittekern på en treekrad ratt när man är ute och tävlar racerbil.
Har man den på handleden känns det spontant som att den inte borde vara vriden 90grader om det skall underlätta avläsandet utan betydligt mindre som Seikos motorcykelchrono.