• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Jag kanske tänker fel, men om jag hade händerna på styret och tittade ner på klockan så känns det som den är gjord för att bäras på höger sida? Även om handen har en vinkel så är ju armbågarna vinklade utåt (mer eller mindre)... Någon som provat en sån i praktiken?
Bra fråga. Undras om det fanns två versioner utav dem modellerna beroende på om man var höger- eller vänsterhänt :)

Jag förstår ”tanken” ;) Min personliga reflektion är dock inte att det är länken eller bandet som oftast avgör om det är en dam eller herrklocka, utan urtavlan eller dekorationer på boetten. Men visst borde det finnas många lämpliga kandidater.
Jo, haha jag håller med! Men det förutsätter att det är en relativt neurtalt bo. Det finns ju damklockor som är väldigt clean, självaste tanken växte fram när jag såg den här omegan på tradera.
310250291_db98d4e4-916d-4a31-bc2e-24996ab6b979.jpg

Och jag vet inte om just DEN HÄR skulle funka, eller om det passar den här eller något så. Men det fick tanken att växa fram.

Hej

Har ett 20-tal quartsklockor. Börjar bli tjatigt att byta batterier...
Kan man spara batteri genom att dra ut kronan så att klockan stannar - eller drar den ström ändå?

Vänligen

Henrik

Vad tycker ni om 3135-verkets hälsa på denna 16233 från 99 och borde en riktig/klassisk timegrapher vara på sin plats vid mätning?
Som ni ser är en mic direkt uppkopplad till en ipado_O
Amplitud för urtavlan upp och ner är ok men beat error desto värre(0,6-0,9ms). Inte oväntat lägre amplitud på ena sidan. Tacksam för svar!

IMG_0719.JPG

IMG_0727.JPG

IMG_0725.JPG

Senast ändrad:
Whats the deal med såna där klockor med Saddam Hussein på man ser lite då och då, främst på facebook marketplace. Rafedain eller vad de heter. Någon som har nån info om dom?

Hej!

Har nollat min klocka efter iPhone klockan ett pr gånger och märker att sekundvisaren diffar med ca 5 sekunder efter ett dygn.
Den verkar gå lite för fort...
Den är inköpt 2016-06. Kan jag lämna in den för ett garantiärende eller hur skall jag gå tillväga?
Den är en Seamaster Aqua Terra Master Co-axial 8500 38,5mm.

Tacksam för hjälp.

Välkommen till forumet!
Nu vet jag inte exakt vilka specs som gäller för 8500 men 5 s/dygn är troligtvis inom toleranserna. Fullt normalt på en mekanisk klocka så du kan vara lugn. :)

Tillägg: Med det sagt går det säkert att få den ännu mer exakt via ruckning. Ta den i så fall till en Omega-certad urmakare så kan de nog hjälpa dig.

Hej!

Ursäkta dum fråga, jag undrar om någon kan hjälpa mig med instruktion till hur man ändrar status på en inlagd annons, t ex från Säljes till Avslutad? Har läst riktlinjer och testat runt i gränssnittet både mobilt och på desktop. Säkert busenkelt... om man kan :)

Ville heller inte lägga in detta inlägg som en annons under Köp och Sälj. När jag fått svar så får ni gärna radera tråden efter några dagar. Kanske uppdatera riktlinjer/tips med detta, eller så är det bara jag som inte fattar :(

Tack på förhand!

Det urverket ska gå mellan minus 1 sek och plus 6 sekunder så det är helt enkelt inom tolleranserna. När man mäter i fabrik så är det också mängder av förbehåll vilket inte alltid är fallet på armen så på armen kan det diffa ngt mer än ovan angivet. Du kan prova att lägga den i olika positioner under natten, krona upp, krona ned osv och se vilken position som gör att den avviker minst. Hur som helst helt ua och inget som behöver eller ska lämnas in.

Hejsan,

Jag läste i någon tråd (kommer inte ihåg, och kan inte hitta igen) om någon som hade kollat sin klockas +/- med hjälp av någon app.
Är det någon som känner till den här appen, namn??

Tack!

Jag har inte brytt mig om att registrera ett konto men måste kontrollen ske vid samma tidpunkt varje dygn eller kan det göras när som helst?
Appen sa att jag kunde checka tillbaka på appen efter tolv timmar. :) Tror att du kan komma tillbaka lite när du vill efter dom där tolv timmarna, men det får jag återkomma om.

Min sa att jag kunde checka tillbaka på appen efter tolv timmar. :) Tror att du kan komma tillbaka lite när du vill efter dom där tolv timmarna, men det får jag återkomma om.
Ja, det verkar krångligt om man skulle behöva tajma in exakt rätt tid varje dag men jag hittar inte så mycket information om hur det fungerar och tycker att det är lite drygt att man måste registrera ett konto för att kunna använda appen så jag har inte orkat sätta mig in i det.

Ja, det verkar krångligt om man skulle behöva tajma in exakt rätt tid varje dag men jag hittar inte så mycket information om hur det fungerar och tycker att det är lite drygt att man måste registrera ett konto för att kunna använda appen så jag har inte orkat sätta mig in i det.
Jag återkommer lite innan elva imorgon förmiddag med svar! ;)

Hej KS! Tänkte bli av med min inläggsoskuld här. Är det någon av alla duktiga som är kunnig inom Certinas modellprogram och kan datera dessa två DS Action? Tack för ett bra forum!
3EB5EC3D-A04C-4128-8E98-D20B1A842E07.jpeg

Jag återkommer lite innan elva imorgon förmiddag med svar! ;)

Jag använder WatchCheck. Finns betydligt fler alternativ än i Toolwatch för position osv.

• Like
Reactions: HSK
Tillbaka
Topp