• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Du behöver ladda upp det på t.ex imgur.com
Ja, men det är faktisk rätt märkligt då PM-funktionen är uppbyggd så att det fungerar som en slags privat forumtråd där man kan redigera sina inlägg, avfölja konversationen m.m.
Skulle det inte gå att öppna för möjligheten att bifoga bilder även i PM? Funktionen verkar finns där men att den bara är inaktiverad av någon anledning. @hook

Ja, men det är faktisk rätt märkligt då PM-funktionen är uppbyggd så att det fungerar som en slags privat forumtråd där man kan redigera sina inlägg, avfölja konversationen m.m.
Skulle det inte gå att öppna för möjligheten att bifoga bilder även i PM? Funktionen verkar finns där men att den bara är inaktiverad av någon anledning. @hook
Det går att bifoga bilder så länge man kopierar från en källa och in konversationen.

Det går att bifoga bilder så länge man kopierar från en källa och in konversationen.
Jo, men det kräver att man använder en extern tjänst för att ladda upp bilderna trots att funktionen redan finns inbyggd i PM-systemet eftersom det är uppbyggt på samma sätt som övriga forumet. Eller missförstod jag dig? o_O

För ett tag sen frågade jag varför inte fler tillverkare anammar verk med lång gångreserv och svaret var att tidshållningen påverkas negativt ju längre gångreserven är men nu tänkte jag vända på frågan och se om även det motsatta är aktuellt, dvs. att kortare gångreserv ger bättre tidshållning?

De allra flesta verk har runt 40h gångreserv men är detta av praktiska skäl eller börjar vi där någonstans närma oss gränsen för hur lågt man kan gå utan att det ger några fler fördelar rent tidshållningsmässigt?

Jo, men det kräver att man använder en extern tjänst för att ladda upp bilderna trots att funktionen redan finns inbyggd i PM-systemet eftersom det är uppbyggt på samma sätt som övriga forumet. Eller missförstod jag dig? o_O
Om det skulle gå att ladda upp bilder i PM såsom i en vanlig tråd då finns risken att det skickas bilder mellan användare som inte skulle passera lagens nålöga, tex barnporr.

Någon som vet vad careofcarl tänker presentera snart? Svepande sekund och sandwich tavla...
7A9599ED-9344-49ED-AC6E-069517AA32F8.png

Om man vill lägga upp en annons där man vill byta icke-klockrelaterade saker mot klockor; bör man lägga upp den i lifestyle eller i köp&sälj?

Om man vill lägga upp en annons där man vill byta icke-klockrelaterade saker mot klockor; bör man lägga upp den i lifestyle eller i köp&sälj?

Då du inte taggat admin tar jag mig friheten att lämna min åsikt :)

Definitivt Lifestyle. Jag tror ingen blir glad av att se söndernötta kläder eller halvt fungerande hifi-anläggningar som man vill byta mot en Seiko-beater.

Pingar in @hook och @yonsson

Då du inte taggat admin tar jag mig friheten att lämna min åsikt :)

Definitivt Lifestyle. Jag tror ingen blir glad av att se söndernötta kläder eller halvt fungerande hifi-anläggningar som man vill byta mot en Seiko-beater.

Pingar in @hook och @yonsson
Nej det var inget halvdant som jag tänkte byta. Men jag kan förstå din "take" även om jag tycker det var en extrem ;)

Sedan, jag pingade ingen...för jag visste inte helt ärligt vem jag skulle pinga haha!

Nej det var inget halvdant som jag tänkte byta. Men jag kan förstå din "take" även om jag tycker det var en extrem ;)

Sedan, jag pingade ingen...för jag visste inte helt ärligt vem jag skulle pinga haha!

Tog exemplen baserat på vad som ibland dyker upp på Lifestyle och jag tror att om man öppnar upp för den typen av bytesaffärer i stora köp&sälj är det bara en tidsfråga innan liknande annonser dyker upp :)

Ni som har både G-shock och Luminox. Hur skulle ni jämföra de två? Har en Luminox och är grymt nöjd med den. Trots att jag fick byta band efter något år. Den självlysande blippen vid kl 12, trillade bort när jag spelade golf redan efter ett år, och det kommer & går kondens på insidan av glaset. Nu när den var inne på batteribyte, drog urmakaren fast skruvarna så hårt så att den sprack, det blev kondens och till slut stannade klockan. Nu funderar jag på att köpa en till likadan igen, eller byta märke och gå in på en G-shock i stället. Men har tidigare tyckt att de är för grova.

Ni som har både G-shock och Luminox. Hur skulle ni jämföra de två? Har en Luminox och är grymt nöjd med den. Trots att jag fick byta band efter något år. Den självlysande blippen vid kl 12, trillade bort när jag spelade golf redan efter ett år, och det kommer & går kondens på insidan av glaset. Nu när den var inne på batteribyte, drog urmakaren fast skruvarna så hårt så att den sprack, det blev kondens och till slut stannade klockan. Nu funderar jag på att köpa en till likadan igen, eller byta märke och gå in på en G-shock i stället. Men har tidigare tyckt att de är för grova.
Låter ju som ett enkelt val. Kör på en gshock. Finns många små också.

Beror på vad du är ute efter. Har ägt många G-Shock och Luminox klockor och skulle själv välja Luminox igen. Tror att du har haft otur med din klocka även om analoga klockor tål lite mindre än digitala. Själv vill jag kunna läsa tiden utan att behöva trycka på en knapp, varför jag väljer tritium tuber framför led-belysning eller luminova som blir svår att läsa efter några timmar i mörkret. Sen använder jag inte alla de funktioner som en Casio erbjuder, eller snarare sagt så sällan att det blir en icke fråga för mig. Luminox har väl också safirglas, vilket G-Shock inte har. En analog klocka ger också användaren en bättre uppskattning av tiden.
Det enda negativa är väl att Luminox kostar en del.
Har själv ägt några Colormark och en Atacama och har varit jättenöjd, vill dock rekommendera en Traser Commander (helst i titan) som jag tycker är den bästa militära/taktiska klocka. Här är en bild på min.

244820BE-92BF-4538-B1AD-471B7533ECC6.jpeg

Tryckte min hos dem förra året och då fixade de det på fem min och utan kostnad. Ska sägas att jag inte hade någon relation till dem innan så bara riktigt bra service.
Bra sätt att skapa en relation med kunder på ett enkelt sätt så att kunder kommer tillbaka i framtiden och då förhoppningsvis kanske köper något.
Win win situation för båda parter :) Kul o se.

Tryckte min hos dem förra året och då fixade de det på fem min och utan kostnad. Ska sägas att jag inte hade någon relation till dem innan så bara riktigt bra service.
Alright! Klockan jag vill trycka är såld av dem även om inte jag var första köpare, kanske väger upp. Får ta en sväng förbi dem och kolla :)

Houston we had a problem!
Min omega var inne på service 2017 (4k) och allt var frid och fröjd. Men för någon månad sedan märkte jag att den stannade på natten och det var inte så att den saktade in utan bara tvärstannade. Nu vägrar den över huvud taget att starta och kronan vill inte skruva in sig. Vad har hänt?

Bilagor

• DSC_0090.JPG
    DSC_0090.JPG
    94.6 KB · Visningar: 2
Beror på vad du är ute efter. Har ägt många G-Shock och Luminox klockor och skulle själv välja Luminox igen. Tror att du har haft otur med din klocka även om analoga klockor tål lite mindre än digitala. Själv vill jag kunna läsa tiden utan att behöva trycka på en knapp, varför jag väljer tritium tuber framför led-belysning eller luminova som blir svår att läsa efter några timmar i mörkret. Sen använder jag inte alla de funktioner som en Casio erbjuder, eller snarare sagt så sällan att det blir en icke fråga för mig. Luminox har väl också safirglas, vilket G-Shock inte har. En analog klocka ger också användaren en bättre uppskattning av tiden.
Det enda negativa är väl att Luminox kostar en del.
Har själv ägt några Colormark och en Atacama och har varit jättenöjd, vill dock rekommendera en Traser Commander (helst i titan) som jag tycker är den bästa militära/taktiska klocka. Här är en bild på min.

Stort tack. Har ju varit inne på samma tankar. Din du visade var riktigt snygg!

Detta är verkligen inte den enda, men ett bra exempel på att tillverkaren har svårt att bestämma sig för vilket typsnitt som ska användas. Det finns fyra olika typsnitt på siffrorna, varför? Tycker det bara blir rörigt.
upload_2019-6-1_15-50-54.png

• Like
Reactions: NRE
Houston we had a problem!
Min omega var inne på service 2017 (4k) och allt var frid och fröjd. Men för någon månad sedan märkte jag att den stannade på natten och det var inte så att den saktade in utan bara tvärstannade. Nu vägrar den över huvud taget att starta och kronan vill inte skruva in sig. Vad har hänt?
Ingen aning vad Omega har för garanti på service men jag hade kontaktat dem eller AD

Några rekommendationer på serviceställen i Örebro.
Gäller Omega, Oris och Certina.
Eller finns det rentav hobby fixare man vågar använda sig av?

Tillbaka
Topp