• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Gythio

Breitling
Fick hem första klockan precis, en King Quartz från 70-talet.
Är mycket nöjd med skicket men lite osäker kring storleken, är den för liten?
Det ska dessutom vara möjligt att byta till Kanji-visare, är det något man kan göra själv eller måste den lämnas in till en urmakare?
Tacksam för svar :)
 

Bilagor

  • BBD77E70-062A-4CAF-9960-5D684F438B47.jpeg
    BBD77E70-062A-4CAF-9960-5D684F438B47.jpeg
    107.5 KB · Visningar: 4

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fick hem första klockan precis, en King Quartz från 70-talet.
Är mycket nöjd med skicket men lite osäker kring storleken, är den för liten?
Det ska dessutom vara möjligt att byta till Kanji-visare, är det något man kan göra själv eller måste den lämnas in till en urmakare?
Tacksam för svar :)
Tycker den sitter perfekt!
När det gäller byte av visare så hade jag definitivt lämnat den till en urmakare.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fick hem första klockan precis, en King Quartz från 70-talet.
Är mycket nöjd med skicket men lite osäker kring storleken, är den för liten?
Det ska dessutom vara möjligt att byta till Kanji-visare, är det något man kan göra själv eller måste den lämnas in till en urmakare?
Tacksam för svar :)
Kanjivisare? Menar du dagvisning med kanjitecken? Det ställer du om själv om klockan har det.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Fick hem första klockan precis, en King Quartz från 70-talet.
Är mycket nöjd med skicket men lite osäker kring storleken, är den för liten?
Det ska dessutom vara möjligt att byta till Kanji-visare, är det något man kan göra själv eller måste den lämnas in till en urmakare?
Tacksam för svar :)
Precis lagom..
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Fick hem första klockan precis, en King Quartz från 70-talet.
Är mycket nöjd med skicket men lite osäker kring storleken, är den för liten?
Det ska dessutom vara möjligt att byta till Kanji-visare, är det något man kan göra själv eller måste den lämnas in till en urmakare?
Tacksam för svar :)
Ser ju perfekt ut på dig, bra val. Ser ju ut som en JDM, säker på att den inte har kanji redan?
 

Gythio

Breitling
Tycker den sitter perfekt!
När det gäller byte av visare så hade jag definitivt lämnat den till en urmakare.
Kanjivisare? Menar du dagvisning med kanjitecken? Det ställer du om själv om klockan har det.
Ser ju perfekt ut på dig, bra val. Ser ju ut som en JDM, säker på att den inte har kanji redan?
Skönt att höra ang storleken, tackar för feedback :) Menade såklart att dagvisaren ska ha kanji som andraspråk, blev lite fel där i förra inlägget. Har löst det nu iallafall, var så enkelt som att vrida kronan bakåt!
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Har lite bekymmer med en av mina klockor som innehar ett ETA 2824-2 Elabore verk.

Jag hör ett ”ping !” Ibland ( läs rätt så frekvent ) när rotorn fått fart. Ytters svårt att beskriva och det hörs bara en gång i taget så att säga.

Exempel. En rörelse med handen. Rotorn får fart. Ping ! En till rörelse. Endast rotorljud. Lätt skakning två gånger, två ”pings”. Nästa skak endast rotorljud etc etc

Bara att lämna in antar jag ?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ingen snabb och kort fråga men de bjuder jag på.
Hittade info om hur Gilt tavlan till min MKII Key West tillverkas men hänger inte riktigt med, nån som kan översätta den feta kursiva texten till ”fackspråk” ?

”It turns out this effect isn't created with paint as my dial supplier originally indicated to me. After further study and 6 months of my nagging they realized that this effect could only be created using the "lost paint" process that was used on the original 6538 dials. The process we will be using is a variation of the original and goes something like this:

1. Plate brass blank of dial with gold or a gold tone material to a mirror finish
2. Print your markers using a acid resistant paint
3. Plate the dial black. This is where the process deviates from the original. the originals used paint not electroplating.
4. Remove the acid resistant paint to reveal the gold surface underneath
5. Clear coat the dial, print the depth rating, and lume the dial”


Länken: https://forums.watchuseek.com/f325/project-kingston-continued-293540.html


Tavlan
8EE65A52-C7ED-4A28-9339-70FE21F5A804.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ingen snabb och kort fråga men de bjuder jag på.
Hittade info om hur Gilt tavlan till min MKII Key West tillverkas men hänger inte riktigt med, nån som kan översätta den feta kursiva texten till ”fackspråk” ?

”It turns out this effect isn't created with paint as my dial supplier originally indicated to me. After further study and 6 months of my nagging they realized that this effect could only be created using the "lost paint" process that was used on the original 6538 dials. The process we will be using is a variation of the original and goes something like this:

1. Plate brass blank of dial with gold or a gold tone material to a mirror finish
2. Print your markers using a acid resistant paint
3. Plate the dial black. This is where the process deviates from the original. the originals used paint not electroplating.
4. Remove the acid resistant paint to reveal the gold surface underneath
5. Clear coat the dial, print the depth rating, and lume the dial”

Länken: https://forums.watchuseek.com/f325/project-kingston-continued-293540.html


Tavlan
8EE65A52-C7ED-4A28-9339-70FE21F5A804.jpeg

Nja.. fackspråk vet jag inte och vet inte vad du behöver veta men skillnaden till de ursprungliga "originalet" beskrivs som electropläterad istället för målad svart yta på tavlan.

Det här är vad som står:

Man pläterar mässingstavlan i guld eller guldtonat material till en spegelblank yta.
Man trycker det som ska vara guldfärgat på den färdiga tavlan med syraresistent eller syrasäker färg.
Tavlan pläteras sen svart. (skillnaden mot att måla den svart, som tidigare eller hos "originalen". Vet inte vad som exakt avses med originalen)
Den syraresistenta färgen som lades där det ska varar guldfärgat tas sedan bort och fram kommer då guldfärgen under på de ytorna.
Tavlan klarlackas sedan och lumas. Man trycker djupangivelsen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nja.. fackspråk vet jag inte och vet inte vad du behöver veta men skillnaden till de ursprungliga "originalet" beskrivs som electropläterad istället för målad svart yta på tavlan.

Det här är vad som står:

Man pläterar mässingstavlan i guld eller guldtonat material till en spegelblank yta.
Man trycker det som ska vara guldfärgat på den färdiga tavlan med syraresistent eller syrasäker färg.
Tavlan pläteras sen svart. (skillnaden mot att måla den svart, som tidigare eller hos "originalen". Vet inte vad som exakt avses med originalen)
Den syraresistenta färgen som lades där det ska varar guldfärgat tas sedan bort och fram kommer då guldfärgen under på de ytorna.
Tavlan klarlackas sedan och lumas. Man trycker djupangivelsen.
Mange takk Ursinne för utförligt svar. Blev ännu trevligare att äga klockan.
Cheers Chuck
 

SLZAndersson

Cartier
Jag har en kort fråga ang tidshållning på mitt seiko-verk. Den fortar sig väldigt mkt, märker av några minuters skillnad bara på typ 3 dagar... Vad gör jag? Vill inte lägga så mkt pengar på den heller hehe...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har en kort fråga ang tidshållning på mitt seiko-verk. Den fortar sig väldigt mkt, märker av några minuters skillnad bara på typ 3 dagar... Vad gör jag? Vill inte lägga så mkt pengar på den heller hehe...
Lämna in hos valfri urmakare och be dem att "rucka" den. Jag antar att det rör sig om ett 7s26 eller liknande så du kan nog inte förvänta dig +/- ett par sekunder men det kommer absolut att bli bättre. Kostar ett par hundra spänn.
 

SLZAndersson

Cartier
Lämna in hos valfri urmakare och be dem att "rucka" den. Jag antar att det rör sig om ett 7s26 eller liknande så du kan nog inte förvänta dig +/- ett par sekunder men det kommer absolut att bli bättre. Kostar ett par hundra spänn.
Okej, ja det rör sig om ett NH35-verk. Förväntar mig inte så mycket generellt, men tråkigt att behöva ställa om den var 3e dag eller så... vad innebär en ruckning? Att de "kalibrerar" verket typ? Får kika på det!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Okej, ja det rör sig om ett NH35-verk. Förväntar mig inte så mycket generellt, men tråkigt att behöva ställa om den var 3e dag eller så... vad innebär en ruckning? Att de "kalibrerar" verket typ? Får kika på det!
Ja, man justerar en fjäder för att justera gångavvikelsen. Det finns så klart inga garantier för vad man får för resultat men det kommer absolut att bli bättre.
 

skyseeker

Rolex
Någon som har erfarenhet av klock-köp från Japan?
Avgifter. Tull etc. ?
Fungerar det smidigt eller är det risk att det blir liggandes i tullen?
(Köp från företag)

:)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Okej låter ju bra! Betalar lätt en hundring om det hjälper den kassa tidshållningen :)
Det kostar nog åtminstone ett par hundra men det kan det väl vara värt även på en billigare klocka on man vill få en lägre gångavvikelse.
Någon som har erfarenhet av klock-köp från Japan?
Avgifter. Tull etc. ?
Fungerar det smidigt eller är det risk att det blir liggandes i tullen?
(Köp från företag)

:)
Ja, räkna med 25% moms (baseras på varans pris inkl. frakt) samt en administrationsavgift på 50-120kr beroende på speditör och värde. Gällande tullen så borde det inte vara några större problem från Japan, jag fick hem mitt paket efter ett par dagar och kunde betala moms vid uthämtning, detta med ett paket skickat via EMS/PostNord.
 

skyseeker

Rolex
Det kostar nog åtminstone ett par hundra men det kan det väl vara värt även på en billigare klocka on man vill få en lägre gångavvikelse.
Ja, räkna med 25% moms (baseras på varans pris inkl. frakt) samt en administrationsavgift på 50-120kr beroende på speditör och värde. Gällande tullen så borde det inte vara några större problem från Japan, jag fick hem mitt paket efter ett par dagar och kunde betala moms vid uthämtning, detta med ett paket skickat via EMS/PostNord.
Super :)
Tack för snabba svar.
 

bjerre

Breitling
Hej!
I väntan på en beställd begagnad Fortis Flieger (595.10.46) så tänkte jag se mig om efter ett nytt urglas.
Skapade en tråd för ett par dagar sedan och fick en bra länk, https://www.cousinsuk.com/category/watch-glasses
Min tanke är att byta ut det befintliga mineralglaset till ett i saffir med AR-coating.

Inför mitt köp så behöver jag lite råd från er:
* Med tanke på att materialet som önskas skiljer sig från original (mineral vs saffir), hur ska mäta för att få fram ett saffirglas som passar?
* Hur tar jag bort samt sätter dit ett nytt glas? Finns olika varianter av pressar men även nån form av tång (Bergeon 6400) som lyfter glaset.
* Kommer pressen/tången att fungera på både mineral och saffirglas?
Alternativet vore ju om någon vänlig själ kan hjälpa mig byta glas för ett par hundralappar i Göteborgsområdet.

Jättetacksam för svar!
 

Edd

Omega
Fick inget napp i Seikotråden så gör ett försök här. :)
Fick hem min första Seiko (turtle sto) i veckan. Upptäckte tyvärr att när jag vickar klockan i vertikalt läge så klickar det lite. Misstänker att rotorn sitter löst. Har Seiko spel/glapp i rotorlagren eller är något galet här? Den är ju ny så det borde gå på garantin. Har mailat återförsäljaren men inväntar svar. Tänkte höra med experterna här för en second opinion också.
 
  • Like
Reactions: Eqn
Topp