• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ni som har både G-shock och Luminox. Hur skulle ni jämföra de två? Har en Luminox och är grymt nöjd med den. Trots att jag fick byta band efter något år. Den självlysande blippen vid kl 12, trillade bort när jag spelade golf redan efter ett år, och det kommer & går kondens på insidan av glaset. Nu när den var inne på batteribyte, drog urmakaren fast skruvarna så hårt så att den sprack, det blev kondens och till slut stannade klockan. Nu funderar jag på att köpa en till likadan igen, eller byta märke och gå in på en G-shock i stället. Men har tidigare tyckt att de är för grova.

Luminox lider gärna av kvalitétsproblem enligt många användare.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vad tycker ni om 3135-verkets hälsa på denna 16233 från 99 och borde en riktig/klassisk timegrapher vara på sin plats vid mätning?
Som ni ser är en mic direkt uppkopplad till en ipado_O
Amplitud för urtavlan upp och ner är ok men beat error desto värre(0,6-0,9ms). Inte oväntat lägre amplitud på ena sidan. Tacksam för svar!

IMG_0719.JPG


IMG_0727.JPG


IMG_0725.JPG


Får dåligt insatt när det kommer till motorn, däremot så gillar jag att den gröna stickern är så intakt!

img_0727-jpg.1132335


Men om klockan inte har någon service historik på sig, så är det nog dags oavsett, klockan är ju 20 år i år! Är det klockan på bilden som är på G månne ;), såg iaf ut som att det var en TT på ingång :p!
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Får dåligt insatt när det kommer till motorn, däremot så gillar jag att den gröna stickern är så intakt!

img_0727-jpg.1132335


Men om klockan inte har någon service historik på sig, så är det nog dags oavsett, klockan är ju 20 år i år! Är det klockan på bilden som är på G månne ;), såg iaf ut som att det var en TT på ingång :p!

Stort tack för svar Affe och för att du gjort en härlig rivstart på KS!:)
Känner precis som du ang. värdena att den behöver sig en service och utifrån det hoppade jag klockan även om den är fin utvändigt. Vill egentligen inte avslöja vad det blir men va fan....nu är det nationaldag med fint väder så jag säger att det blir en sådan, helt opelerad+grön sticker+fullset fast med annan smaskig tavla:hungry::rolleyes:
Skickar bild i PM:happyhappy:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Stort tack för svar Affe och för att du gjort en härlig rivstart på KS!:)
Känner precis som du ang. värdena att den behöver sig en service och utifrån det hoppade jag klockan även om den är fin utvändigt. Vill egentligen inte avslöja vad det blir men va fan....nu är det nationaldag med fint väder så jag säger att det blir en sådan, helt opelerad+grön sticker+fullset fast med annan smaskig tavla:hungry::rolleyes:
Skickar bild i PM:happyhappy:


Tackar...känns kul att vara tillbaka!

Låter som ett mycket trevligt exemplar, bättre att den är orörd och behöver en service, än att den är servad och dåligt polerad! Kul att den kommer som ett fullset, ser fram emot PM:et mannen!
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Hej!
Jag har sedan ngt år tillbaka en SKX 007 som jag använder när jag tränar och jobbar lite mer fysiskt. Den har utsatts för en hel del stötbelastning och nu idag när jag drev ned några jordankare med en slägga la den helt enkelt av. Vad kan ha hänt och är det värt/ngn idé att försöka laga den?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej!
Jag har sedan ngt år tillbaka en SKX 007 som jag använder när jag tränar och jobbar lite mer fysiskt. Den har utsatts för en hel del stötbelastning och nu idag när jag drev ned några jordankare med en slägga la den helt enkelt av. Vad kan ha hänt och är det värt/ngn idé att försöka laga den?
Ingen idé, bara att kassera.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
F-n, vad trist. Vi har många fina minnen ihop, den lille kämpen och jag. Tack för svar!
Om du gillar klockan o har en bra uris i närheten så kan det vara idé att kolla tycker jag. Det skulle kunna vara så att balansfjödern hoppat ur sitt bo vilket just Seikos automater haft lite lätt för i vissa versioner. Isf borde det gå att få fart på den utan astronomiska belopp. Det kostade mig 1500 för en liknande Seiko incident men då bytte dom en del saker.
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Om du gillar klockan o har en bra uris i närheten så kan det vara idé att kolla tycker jag. Det skulle kunna vara så att balansfjödern hoppat ur sitt bo vilket just Seikos automater haft lite lätt för i vissa versioner. Isf borde det gå att få fart på den utan astronomiska belopp. Det kostade mig 1500 för en liknande Seiko incident men då bytte dom en del saker.
Se om du kan hitta ett nytt urverk på ebay, borde inte vara nå problem att i så fall gå med det till en urmakare och få det fixat kanske. Har inte provat själv men hört andra som gjort så.

Då kollar jag med urmakare i närliggande stad. Jag har hört att det går att sätta in ett Seiko NH36-verk i SKX 007 vilket definitivt hade varit ett alternativt, förutsatt att det inte kostar skjortan.
Stort tack för svar!
 

Weberg

Audemars
Datejust-tavlor där loggan i topp inte är centrerad mot ett minutindex, utan ligger liksom emellan två, är dessa korrekta? Hoppas nån fattar... :rolleyes:

 

HSK

Patek
2-Faktor
Spetsarna på Bergeron 6767S och 6767F är väl identiska (0.8mm)? Varför har de olika design då de ändå är anpassade efter samma verktyg?

Bergon6767S03.jpg
Bergon6767FEND.jpg


Jag tänkte beställa en 6767F från strapped.se och komplettera med S-gaffeln men det finns även ett alternativ där man kan köpa ett kit och få både gaffel och spets men jag förstår inte riktigt vitsen med det.

@Rawa
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Spetsarna på Bergeron 6767S och 6767F är väl identiska (0.8mm)? Varför har de olika design då de ändå är anpassade efter samma verktyg?

Bergon6767S03.jpg
Bergon6767FEND.jpg
F har en smalare gaffel så du lättare kommer in och kan ta av en länk, som exempel.
F står för Fine och S för standard.

Den andra biten ser ut och vara likadan men kan mycket väl vara smalare på fine-varianten.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nej,
F har en smalare gaffel så du lättare kommer in och kan ta av en länk, som exempel.
F står för Fine och S för standard.
Visst är det så, men jag tänkte på själva "pinnen" eller vad den korrekta benämningen nu är. Det går att köpa ett kit med både gaffel och spets men jag förstår inte varför det finns när de ska vara anpassade efter samma grundverktyg och vara utbytbara. Om man köper ena verktyget, t.ex. 6767S/F, så har man ju redan en spets och vad ska man då med en likadan till? o_O
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Visst är det så, men jag tänkte på själva "pinnen" eller vad den korrekta benämningen nu är. Det går att köpa ett kit med både gaffel och spets men jag förstår inte varför det finns när de ska vara anpassade efter samma grundverktyg och vara utbytbara. Om man köper ena verktyget, t.ex. 6767S/F, så har man ju redan en spets och vad ska man då med en likadan till? o_O
Ah! Missförstod.
Ja det är lite märkligt!
 

HSK

Patek
2-Faktor
F har en smalare gaffel så du lättare kommer in och kan ta av en länk, som exempel.
F står för Fine och S för standard.

Den andra biten ser ut och vara likadan men kan mycket väl vara smalare på fine-varianten.
Gafflarna ska vara 1.3mm (F) resp. 3mm (S) men enligt specifikationerna är båda spetsarna 0.8mm. Det kanske är tänkt att man ska ha en lös spets om man ska klämma åt bandstift eller liknande och inte vill köpa två kompletta verktyg?

Förstår dock inte heller varför designen skiljer sig åt.
 

Norris

Breitling
Hej!
Jag har sedan ngt år tillbaka en SKX 007 som jag använder när jag tränar och jobbar lite mer fysiskt. Den har utsatts för en hel del stötbelastning och nu idag när jag drev ned några jordankare med en slägga la den helt enkelt av. Vad kan ha hänt och är det värt/ngn idé att försöka laga den?
På min så släppte urtavlan och lade sig mot visarna för att bromsa upp den. Fick den lagad i Umeå för 200 kr.
Detta efter att jag använt spett mot en stubbe lite väl entusiastiskt
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Visst är det så, men jag tänkte på själva "pinnen" eller vad den korrekta benämningen nu är. Det går att köpa ett kit med både gaffel och spets men jag förstår inte varför det finns när de ska vara anpassade efter samma grundverktyg och vara utbytbara. Om man köper ena verktyget, t.ex. 6767S/F, så har man ju redan en spets och vad ska man då med en likadan till? o_O

Ah! Missförstod.
Ja det är lite märkligt!

Det ni säger stämmer. Diametern är samma på både So ch F. Den enda skillnaden är att S har en grövre bas. Detta för att den ska tåla lite hårdare tag men offrar då att komma åt lika bra som pinnen för F.

Jag själv rekommenderar att köpa en och komplettera med gaffeln enbart för den andra. Vi har det i butiken för att kunna erbjuda det till de som skulle vilja ha "rätt" delar eller har ett specifikt behov där de verkligen behöver den ena av någon anledning.

Hoppas detta svarar på er fråga. Säg till om ni vill att jag ska förtydliga ytterligare :)

Mvh,
Rawa
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Tja Klocknörd’s

Äre det någon som kan hjälpa med Jubilee ? tänkte prova med Jubilee, då jag ser att det är jätte snyggt med visa klockor men problemet är armbands bredd 21 mm och jag hittar ej med 21 utan 21.5 och 22 från
strapcode
9FD56038-8958-465E-800F-7687AC66C0A3.jpeg
E46560A7-528F-48B7-BBC0-65D9C8C55CCD.jpeg
 
Topp