• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

nissehult

Patek
2-Faktor
Har ett litet dilemma med val av watch winder.
Jag har i dagsläget en Omega AT som enligt vad jag kan läsa mig till skall ha 720 tpd och en Rolex datejust som skall ha 650 tpd.
Kan jag köra t.ex Omegan på 650 tpd eller rolexen på 720 tpd utan att det tar någon skada?
Ja.

Omegan kommer inte att bli fullt uppdragen (ingen negativ effekt, möjligen håller den tiden något sämre). Rolexen kommer också att klara sig fint eftersom i princip alla automatiska klockor har ett skydd mot ”för mycket uppdrag”. Ibland kan man känna eller höra skyddet när man dragit upp en automatare fullt.
 

Alpftr

Omega
2-Faktor
Ja.

Omegan kommer inte att bli fullt uppdragen (ingen negativ effekt, möjligen håller den tiden något sämre). Rolexen kommer också att klara sig fint eftersom i princip alla automatiska klockor har ett skydd mot ”för mycket uppdrag”. Ibland kan man känna eller höra skyddet när man dragit upp en automatare fullt.[/QUOTE

Tack för svar, Mao ska kan jag försöka hitta en som kör 720 och rolexen kommer vara skyddad
 

ast0605

Breitling
När jag ändå är igång här, är det någon som har ett bra tips på ett verktygsset för klockor, för att enklare kunna byta band och ta bort länkar för en rimlig summa?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har för mig det tog typ 3 arbetsdagar!
Du har ju momsen på 25% sen är jag osäker på vad tullavgiften ligger på men det är nån hundralapp :)

Kolla Tullverket.se för mer exakta siffror
Tullavgiften är mycket mindre, en tia kanske? Sen så tar PostNord ut en hanteringsavgift - är den 75 eller 150?

Det brukar vara momsen (som även betalas på frakten) som är den stora biten i avgiftskakan.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tullavgiften är mycket mindre, en tia kanske? Sen så tar PostNord ut en hanteringsavgift - är den 75 eller 150?

Det brukar vara momsen (som även betalas på frakten) som är den stora biten i avgiftskakan.
Så är det kanske! Minns dåligt vad jag betalade för, men vet att sist jag beställde köpte jag en Skx för 1500kr som till slut landade på ganska precis 2k
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har fått en ny arbetslaptop med ett aluminiumchassi eller likande material, och ganska snabbt upptäckte jag att klockan och datorn inte gillade varandra.
Datorn skapar hairlines på länken/låset för den dras mot datorn när jag skriver. Har någon stött på likande problem och har en lösnig? Orkar inte ta av mig klockan varje gång jag sitter vid dator då jag sitter vi datorn X antal timmar dagligen.
Frun har en macbook, till den fanns ett komplett kitt i någon seg genomskinlig folieplast. både till lock, undersida och tangentbordsdelen på macbutiken...
*såg att jag var 2a på den
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack. Skulle ni då benämna denna urtavla "sunburst"?
20190629_172107.jpg
Man kan delvis beskriva det som att tavlan skimrar eller byter färg. Det görs på ett speciellt vis med roterande slipskivor där urtavlan rörs i en annan riktning och rotation. Detta bildar en slipning som utgår ifrån centrum och "strålar" ut mot kanterna. Du kan säkert hitta det på youtube om du söker. Med det sagt är alltså inte alla tavlor som skimrar eller skiftar färg just "sunburst". Det som är trevligt med sunburst är att man kan lägga en färg i botten och en annan över för att sedan slipa så den undre bara syns i vissa vinklar :)
 

Iguana

Omega
Man kan delvis beskriva det som att tavlan skimrar eller byter färg. Det görs på ett speciellt vis med roterande slipskivor där urtavlan rörs i en annan riktning och rotation. Detta bildar en slipning som utgår ifrån centrum och "strålar" ut mot kanterna. Du kan säkert hitta det på youtube om du söker. Med det sagt är alltså inte alla tavlor som skimrar eller skiftar färg just "sunburst". Det som är trevligt med sunburst är att man kan lägga en färg i botten och en annan över för att sedan slipa så den undre bara syns i vissa vinklar :)
Tack, så intressant. Jag uppfattar denna tavla som att den har bara en färg. Ska se vad jag kan lära mer på Youtube!
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Tack för svar, Mao ska kan jag försöka hitta en som kör 720 och rolexen kommer vara skyddad
Det spelar ingen roll då båda inte tar skada över för hög tpd.
Jämför när klockan är på handleden. Tpd lär vara mycket högre av all rörelser.
Du kan med andra ord köpa en winder med högre tpd.
 

SLZAndersson

Cartier
Tjena! Vill ni ge några tips inför mitt nästa klockköp?
Jag är sugen på en dykare med fokus på en bra stållänk! Prisklass upp mot 4-5k typ (beggad).
Just nu har jag en SKX, men tycker att den länken är för rasslig osv... Tips på bra dykare på länk? (kanske Seiko Turtle? Samurai?)
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Tjena! Vill ni ge några tips inför mitt nästa klockköp?
Jag är sugen på en dykare med fokus på en bra stållänk! Prisklass upp mot 4-5k typ (beggad).
Just nu har jag en SKX, men tycker att den länken är för rasslig osv... Tips på bra dykare på länk? (kanske Seiko Turtle? Samurai?)

Certina DS Action Diver.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tjena! Vill ni ge några tips inför mitt nästa klockköp?
Jag är sugen på en dykare med fokus på en bra stållänk! Prisklass upp mot 4-5k typ (beggad).
Just nu har jag en SKX, men tycker att den länken är för rasslig osv... Tips på bra dykare på länk? (kanske Seiko Turtle? Samurai?)
Vill du ha en bra Seikolänk måste du upp en prisnivå till tyvärr. Som @Lutte skrev, Certina gör bra grejer.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena! Vill ni ge några tips inför mitt nästa klockköp?
Jag är sugen på en dykare med fokus på en bra stållänk! Prisklass upp mot 4-5k typ (beggad).
Just nu har jag en SKX, men tycker att den länken är för rasslig osv... Tips på bra dykare på länk? (kanske Seiko Turtle? Samurai?)
Du hade kunnat köpa dig en trevlig eftermarknadslänk till din SKX om du nu gillar klockan i sig, men ogillar länken.
Har själv kollat på denna, finns säkert flera bra alternativ.
https://www.strapcode.com/collections/replacement-band-for-seiko-skx007/products/metal-ss-bcl03-b020
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tjena! Vill ni ge några tips inför mitt nästa klockköp?
Jag är sugen på en dykare med fokus på en bra stållänk! Prisklass upp mot 4-5k typ (beggad).
Just nu har jag en SKX, men tycker att den länken är för rasslig osv... Tips på bra dykare på länk? (kanske Seiko Turtle? Samurai?)
Finns ju trevliga länkar till SKX ifrån Strapcode ifall du vill komma undan lite billigare än att köpa nya klocka :)

Här är min förra 009 på oyster!
hMVTg8eCRGKS+BBVZ1J+dA_thumb_4bc.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tjena! Vill ni ge några tips inför mitt nästa klockköp?
Jag är sugen på en dykare med fokus på en bra stållänk! Prisklass upp mot 4-5k typ (beggad).
Just nu har jag en SKX, men tycker att den länken är för rasslig osv... Tips på bra dykare på länk? (kanske Seiko Turtle? Samurai?)
Ta en titt på Christofer ward på nätet. Dom håller generellt hög kvalité och deras länkar är riktigt riktigt bra. Vid ev köp fråga i Christofer ward tråden för rabattkoder som dyker upp med jämna mellanrum.
 
Topp