• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fick inget napp i Seikotråden så gör ett försök här. :)
Fick hem min första Seiko (turtle sto) i veckan. Upptäckte tyvärr att när jag vickar klockan i vertikalt läge så klickar det lite. Misstänker att rotorn sitter löst. Har Seiko spel/glapp i rotorlagren eller är något galet här? Den är ju ny så det borde gå på garantin. Har mailat återförsäljaren men inväntar svar. Tänkte höra med experterna här för en second opinion också.
Ska inte vara några problem. Min Seiko gör det, min Tudor gör det, litegrann.
Tror inte du ska behöva oroa dig om det, så länge det inte är så mycket att rotorn tar i eller verkligen känns lös.
 

Edd

Omega
Ska inte vara några problem. Min Seiko gör det, min Tudor gör det, litegrann.
Tror inte du ska behöva oroa dig om det, så länge det inte är så mycket att rotorn tar i eller verkligen känns lös.
Tack för svaret! Tror dessvärre rotorn tar i boetten/ verket. När jag vrider klockan så att rotorn rör sig hastigt så blir det ett ringande ljud. Inte alls swooshljudet som jag är van vid när det kommer till automatare. Är helt grön på Seiko så ursäkta mina noob- frågor.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svaret! Tror dessvärre rotorn tar i boetten/ verket. När jag vrider klockan så att rotorn rör sig hastigt så blir det ett ringande ljud. Inte alls swooshljudet som jag är van vid när det kommer till automatare. Är helt grön på Seiko så ursäkta mina noob- frågor.
Tänk på att olika verk låter olika när rotorn snurrar. Men visst ska du kika närmare på det. Säger bara att ett annat ljud inte per automatik behöver betyda att något är fel.

Men om du oroar över det så skulle jag ta den till en urmakare.
 
  • Like
Reactions: Eqn

Eqn

Panerai
Fick inget napp i Seikotråden så gör ett försök här. :)
Fick hem min första Seiko (turtle sto) i veckan. Upptäckte tyvärr att när jag vickar klockan i vertikalt läge så klickar det lite. Misstänker att rotorn sitter löst. Har Seiko spel/glapp i rotorlagren eller är något galet här? Den är ju ny så det borde gå på garantin. Har mailat återförsäljaren men inväntar svar. Tänkte höra med experterna här för en second opinion också.
Min turtle har varit på långlån hos brorsan, han klagade på att den stannade rätt ofta och levde om. Öppnade upp och då var det rotorn som var lös, inga problem alls att få fast den själv om man är sugen på det.
 

Sicko

Cartier
Jag vet inte om denna är rätt tråd för frågan men finns det någon generell tråd i klocksnack om klocknyheter från alla klockmärken?
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om denna är rätt tråd för frågan men finns det någon generell tråd i klocksnack om klocknyheter från alla klockmärken?
Nej, inte direkt. Det närmaste man kommer är de dedikerade märkestrådarna, mikrotråden etc. där nyheter alltid läggs ut väldigt snabbt och jag tror nästan att det är bäst så.

Det är en intressant tanke med en samlad nyhetstråd men det skulle nog bli väldigt rörigt väldigt fort och det är inte heller helt ovanligt att det uppstår tjafs mellan olika grupperingar i forumet. Däremot finns det samlingstrådar för mässor som Baselworld och liknande där alla nyheter samlas.
 

Edd

Omega
Min turtle har varit på långlån hos brorsan, han klagade på att den stannade rätt ofta och levde om. Öppnade upp och då var det rotorn som var lös, inga problem alls att få fast den själv om man är sugen på det.
Efter lite googlande så stod det klart att lös rotor förekommer ganska frekvent, kanske inte sett till antalet klockor som säljs men, ja ni förstår. Även om det är ett simpelt ingrepp så tar det mig emot att laga nya prylar, man betalar ju för en fungerande klocka. Äh nu ska jag inte gnälla mer över min första Seiko- erfarenhet. :)
 
  • Like
Reactions: Eqn

Sicko

Cartier
Nej, inte direkt. Det närmaste man kommer är de dedikerade märkestrådarna, mikrotråden etc. där nyheter alltid läggs ut väldigt snabbt och jag tror nästan att det är bäst så.

Det är en intressant tanke med en samlad nyhetstråd men det skulle nog bli väldigt rörigt väldigt fort och det är inte heller helt ovanligt att det uppstår tjafs mellan olika grupperingar i forumet. Däremot finns det samlingstrådar för mässor som Baselworld och liknande där alla nyheter samlas.
Okej tack för info. Jag har letat och letat men inte hittat någon samlad nyhetstråd. Har ju sett att nyheter dyker upp lite överallt i olika trådar och tänkte att det kunde vara praktiskt med en samlad tråd där man snabbt kan uppdatera sig på nya modeller men det kanske kan spåra ur som du säger. Synd isf...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nej, inte direkt. Det närmaste man kommer är de dedikerade märkestrådarna, mikrotråden etc. där nyheter alltid läggs ut väldigt snabbt och jag tror nästan att det är bäst så.

Det är en intressant tanke med en samlad nyhetstråd men det skulle nog bli väldigt rörigt väldigt fort och det är inte heller helt ovanligt att det uppstår tjafs mellan olika grupperingar i forumet. Däremot finns det samlingstrådar för mässor som Baselworld och liknande där alla nyheter samlas.

Okej tack för info. Jag har letat och letat men inte hittat någon samlad nyhetstråd. Har ju sett att nyheter dyker upp lite överallt i olika trådar och tänkte att det kunde vara praktiskt med en samlad tråd där man snabbt kan uppdatera sig på nya modeller men det kanske kan spåra ur som du säger. Synd isf...

På Uhrforum har man en hel avdelning bara för nyheter. Där får varje ny modell en egen tråd vilket fungerar utmärkt, men så är det heller inte lika tjafsigt som på KS.

https://uhrforum.de/forums/uhren-news.901/
 
  • Like
Reactions: HSK

DRW

Panerai
2-Faktor
Har fått en ny arbetslaptop med ett aluminiumchassi eller likande material, och ganska snabbt upptäckte jag att klockan och datorn inte gillade varandra.
Datorn skapar hairlines på länken/låset för den dras mot datorn när jag skriver. Har någon stött på likande problem och har en lösnig? Orkar inte ta av mig klockan varje gång jag sitter vid dator då jag sitter vi datorn X antal timmar dagligen.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har fått en ny arbetslaptop med ett aluminiumchassi eller likande material, och ganska snabbt upptäckte jag att klockan och datorn inte gillade varandra.
Datorn skapar hairlines på länken/låset för den dras mot datorn när jag skriver. Har någon stött på likande problem och har en lösnig? Orkar inte ta av mig klockan varje gång jag sitter vid dator då jag sitter vi datorn X antal timmar dagligen.
Sätt en liten mikrofiberduk mellan klockan och datorn. Vill du vara riktigt nördig kan du lista ut var din klocka skrapar, skär ut en bit mikrofiber och tejpa fast den med dubbelsidigt tejp. Så har du alltid skyddet där :)

Annars är det väl bara att ta av sig klockan.
 
  • Like
Reactions: DRW

DRW

Panerai
2-Faktor
Sätt en liten mikrofiberduk mellan klockan och datorn. Vill du vara riktigt nördig kan du lista ut var din klocka skrapar, skär ut en bit mikrofiber och tejpa fast den med dubbelsidigt tejp. Så har du alltid skyddet där :)

Annars är det väl bara att ta av sig klockan.
Får bli till att göra så :) Kanske inte så vackert men värt det.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har fått en ny arbetslaptop med ett aluminiumchassi eller likande material, och ganska snabbt upptäckte jag att klockan och datorn inte gillade varandra.
Datorn skapar hairlines på länken/låset för den dras mot datorn när jag skriver. Har någon stött på likande problem och har en lösnig? Orkar inte ta av mig klockan varje gång jag sitter vid dator då jag sitter vi datorn X antal timmar dagligen.

Sätt en liten mikrofiberduk mellan klockan och datorn. Vill du vara riktigt nördig kan du lista ut var din klocka skrapar, skär ut en bit mikrofiber och tejpa fast den med dubbelsidigt tejp. Så har du alltid skyddet där :)

Annars är det väl bara att ta av sig klockan.
Det finns väl sån där skyddsplast/skyddsfodral att köpa till många bärbara datorer, känns som ett relativt billigt och enkelt sätt att undvika repor på både dator och klocka. :)
Varför köper folk lösa rolex-tags?
För att komplettera? Samma sak som att folk köper gamla VHS-omslag och annat skit, det finns inget faktiskt värde i det annat än emotionellt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det finns väl sån där skyddsplast/skyddsfodral att köpa till många bärbara datorer, känns som ett relativt billigt och enkelt sätt att undvika repor på både dator och klocka. :)
För att komplettera? Samma sak som att folk köper gamla VHS-omslag och annat skit, det finns inget faktiskt värde i det annat än emotionellt.
Ja juste, annars kan man bara tejpa på lite transparent tejp så är det klart :)
 

Eqn

Panerai
Kan någon förklara "sunburst" som beskriver utseendet på en del urtavlor.
Tavlans utseende varierar lite beroende på hur ljus reflekterad t.ex som på alpinisten
234401BA-EAD6-4707-82A0-A9DBCB8A1D3E.png

0C2B5C22-26B5-456D-9151-A3A3D00753EB.png
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Houston we had a problem!
Min omega var inne på service 2017 (4k) och allt var frid och fröjd. Men för någon månad sedan märkte jag att den stannade på natten och det var inte så att den saktade in utan bara tvärstannade. Nu vägrar den över huvud taget att starta och kronan vill inte skruva in sig. Vad har hänt?
Omega har 2 år servicegaranti! :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Någon som har handlat från creationwatches?
Det har dock varit mycket debatt kring dom med många som är nöjda (dom säljer nog rätt många klockor..) men också många med problem. En del teorier om att dom säljer andrasortering har också förekommit. Själv har jag handlat där en gång o det gick bra....
 

Gunnar

Omega
Har fått en ny arbetslaptop med ett aluminiumchassi eller likande material, och ganska snabbt upptäckte jag att klockan och datorn inte gillade varandra.
Datorn skapar hairlines på länken/låset för den dras mot datorn när jag skriver. Har någon stött på likande problem och har en lösnig? Orkar inte ta av mig klockan varje gång jag sitter vid dator då jag sitter vi datorn X antal timmar dagligen.

Det är ju lite snyggt och stöddigt att lägga klockan bredvid datorn ;)
 
  • Like
Reactions: DRW

Alpftr

Omega
2-Faktor
Har ett litet dilemma med val av watch winder.
Jag har i dagsläget en Omega AT som enligt vad jag kan läsa mig till skall ha 720 tpd och en Rolex datejust som skall ha 650 tpd.
Kan jag köra t.ex Omegan på 650 tpd eller rolexen på 720 tpd utan att det tar någon skada?
 
Topp