• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Okej! Hörde med bergströms ur som jag i detta fall kollar på en klocka hos, dom kunde bara skicka mellan butiker och inte hem, tråkigt då det är 2 timmar med bil till närmsta butik men det är väll värt antar jag:)
Trist, men det är alltid värt det när det handlar om en ny klocka :D
Är det någon speciell klocka? tänker att någon annan butik kanske har den tillgänglig annars?

Trist, men det är alltid värt det när det handlar om en ny klocka :D
Är det någon speciell klocka? tänker att någon annan butik kanske har den tillgänglig annars?
En Tudor 1926. En av tudors lite mer ”lowkey” modeller enligt mig. Tycker den får rätt så lite uppmärksamhet faktiskt, dock så ser den riktigt grym ut! Inte jättedyr om man jämför med tudors andra modeller. Har kollat hoss alla butiker som säljer Tudor i Stockholm och ingen har någon med svart urtavla i 36mm som jag är ute efter, inte i Jönköping eller Göteborg heller. Det enda stället som jag har hittat är i Malmö. Dom kunde dock skicka upp en till Uppsala som då tar 2 timmar med bil för mig, men som du sa, alltid värt om det handlar om en ny klocka:)

Hallå! Jag är ute efter en Seikodykare. Det står mellan en Mini Turtle Padi och en SKX009.
Vilken tycker ni är det bästa köpet och varför?
Om Mini Turtle vinner kommer jag att köpa en strapcodelänk också.

Hur funkar en sån där maskin som mäter tidsdiffen över tid? Såna man ser klockorna sitta i ibland i annonser.
Maskinen kan klura ut (välgrundad gissning) hur många "tick" per sekund klockan skall ha. 28800 bph ger 8 "tick" per sekund, vilket är det samma som 0,125 sekunder mellan varje tick.

Maskinen mäter sedan hur långt det är mellan varje tick. Skulle det vara 0,12501 sekunder så betyder det att klockan går +7 spd (sekunder per dag) - 0,00001*8*3600*24. Nästan COSC.

Hallå! Jag är ute efter en Seikodykare. Det står mellan en Mini Turtle Padi och en SKX009.
Vilken tycker ni är det bästa köpet och varför?
Om Mini Turtle vinner kommer jag att köpa en strapcodelänk också.
Jag skulle köpte en skx009. Varför? För att jag helt enkelt tycker den ser mycket bättre ut. Lite enklare då du inte behöver köpa ny länk också

Är det möjligtvis någon här som vet var man kan få tag på ett sånt här bezel insert till en skx013?

Bilagor

• BF2EBDB3-7FE8-4F31-B57A-18C955BDBEA0.png
    BF2EBDB3-7FE8-4F31-B57A-18C955BDBEA0.png
    329 KB · Visningar: 3
VILKEN REF? Letar efter en Rolex Date till frugan, alltså 34 mm och dessutom tvåtons-modellen. Känner inte till vilka referenser jag bör kolla efter mer än 1500, men nästan alla där är helstål. Tacksam för hjälp!

Screenshot_20190724_165734.jpg

Vad är det för skillnad mellan skx007, skx009 och skx013?

Det jag tror mig ha förstått hittills är att samtliga har automatverk, 007 och 009 är 42 mm respektive 013 är 38 mm. Skx009 har en mer färgglad bezel mesans de två andra är svarta. Är det något mer? Finns det ingen Seikodykare som ser basic ut och är 40 mm?

Kan man ha en kronograf med start/stopp timern igång hela tiden eller är de skadligt för klockan?
För många klockor rekommenderas det att inte ha den igång hela tiden då det sliter på verket. Däremot finns det vissa klockor med mekaniskt kronografverk som har s.k. "vertical clutch", dom kan du ha på hela tiden utan att det sliter på verket eller förstör precisionen.

För många klockor rekommenderas det att inte ha den igång hela tiden då det sliter på verket. Däremot finns det vissa klockor med mekaniskt kronografverk som har s.k. "vertical clutch", dom kan du ha på hela tiden utan att det sliter på verket.
Tack! Tänkte just på navitimer 01 då. Ska lista ut om den har det eller ej. Tack igen :)

Vad är det för skillnad mellan skx007, skx009 och skx013?

Det jag tror mig ha förstått hittills är att samtliga har automatverk, 007 och 009 är 42 mm respektive 013 är 38 mm. Skx009 har en mer färgglad bezel mesans de två andra är svarta. Är det något mer? Finns det ingen Seikodykare som ser basic ut och är 40 mm?
Helt rätt uppfattat. Skxarna är visserligen 42 men bärs som en 40. Kolla jämförelse bilder med en sub.

tjena

Har en tissot v8. Orginal länken är antingen för stor eller för liten den har ingen mikrokustering.
Någon som vet ifall tissot har en annan länk med justering som passar? Eller kanske något läder band?

Tillbaka
Topp