• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

tissoter

Audemars
VILKEN REF? Letar efter en Rolex Date till frugan, alltså 34 mm och dessutom tvåtons-modellen. Känner inte till vilka referenser jag bör kolla efter mer än 1500, men nästan alla där är helstål. Tacksam för hjälp!

Screenshot_20190724_165734.jpg
Kolla 1505!
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Hej alla kunniga Klocknörd’s

Jag undrade över om service’kostnad för sådan klocka, är det någon som kan?
9C43984C-3C1D-40F2-80AF-42A3B11A7210.jpeg
DA0E30A0-CBFF-452B-AABF-3F8BC446CD78.jpeg
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Min Panerai med ETA 6497-1 går inte att dra upp ordentligt. Det går att dra upp några varv sen känns det som man skruvar på kronan utan att den tar något. Vad kan problemet va?
 

Denvy

Omega
Hur är det med garantiärenden på klockor köpa från Chrono24?
Går de komma till AD och lämna klockan eller kommer de kräva något speciellt? Tänker får ju inget värderingsintyg med klockan när den är köpt från Chrono24.

Är det för övrigt någon fördel med att handla från AD?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Hur är det med garantiärenden på klockor köpa från Chrono24?
Går de komma till AD och lämna klockan eller kommer de kräva något speciellt? Tänker får ju inget värderingsintyg med klockan när den är köpt från Chrono24.

Är det för övrigt någon fördel med att handla från AD?
Det är certifikatet som är det viktiga i ett garantiärende. Om det finns ett värderingsintyg eller inte spelar alltså ingen roll.
 

Denvy

Omega
Det är certifikatet som är det viktiga i ett garantiärende. Om det finns ett värderingsintyg eller inte spelar alltså ingen roll.

Får man något kvitto på köpet från Chrono 24 säljare? Eller tänker du i detta fall på Breitlings E-certifikat, det där lilla digitala kortet?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Får man något kvitto på köpet från Chrono 24 säljare? Eller tänker du i detta fall på Breitlings E-certifikat, det där lilla digitala kortet?
Normalt sett kommer klockor med ett certifikat från fabrikören med information om klockan. Det är detta som i första hand ger dig rätt till hjälp vid garantiärenden.
Kortet kan se olika ut beroende på märke. Nedan ser du ett exempel på ett cert från Omega (lånat från internet).

Foto.jpg
 

Denvy

Omega
Normalt sett kommer klockor med ett certifikat från fabrikören med information om klockan. Det är detta som i första hand ger dig rätt till hjälp vid garantiärenden.
Kortet kan se olika ut beroende på märke. Nedan ser du ett exempel på ett cert från Omega (lånat från internet).

Foto.jpg

Okey! Tack så mycket :)
 
  • Like
Reactions: Nic

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Hur ser ni på saken när man förmedlar nummer(eventuella adressuppgifter via hitta) för swish och sen så 1 minut efteråt backar köparen?

Har inte detta en egen tråd?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är subsekund ett sätt att spara på gångreserv? Jag har noterat att väldigt många klockor med lång gångreserv har det och min killgissning är att det förlänger gångreserven då det krävs mindre kraft för att driva den lilla sekundvisaren men jag kanske är helt ute och cyklar. :D
 
Är subsekund ett sätt att spara på gångreserv? Jag har noterat att väldigt många klockor med lång gångreserv har det och min killgissning är att det förlänger gångreserven då det krävs mindre kraft för att driva den lilla sekundvisaren men jag kanske är helt ute och cyklar. :D
Min killgissning är att du är ute på en cykeltur. Det krävs fler kugghjul att åstadkomma subsekund än en ”vanlig” sekundvisning.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Min killgissning är att du är ute på en cykeltur. Det krävs fler kugghjul att åstadkomma subsekund än en ”vanlig” sekundvisning.
Dåså, då är det ännu mer imponerande att många klockor med gångreserv på 8-10+ dygn har det. Det kanske är ett sätt att hävda sig ytterligare? Eller så är det bara en slump att de flesta klockor jag stött på av den här typen har haft subsekund.
 
Min killgissning är att du är ute på en cykeltur. Det krävs fler kugghjul att åstadkomma subsekund än en ”vanlig” sekundvisning.

Nä, inte nödvändigtvis. Beror helt på konstruktionen av verket.
För t ex. 7750 så sitter sekundvisaren direkt på sekundhjulet i löpverket, likaså 2892 även om denna råkar sitta mitt i centrum.
På de flesta verk går sekundhjulet, som är precis efter gånghjulet, ett varv per minut.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Min killgissning är att du är ute på en cykeltur. Det krävs fler kugghjul att åstadkomma subsekund än en ”vanlig” sekundvisning.
Eftersom en liten subsekund var det som fanns back in the days och en centrum-monterad sekundvisare anses som en "komplikation" så är min "killgissning" tvärt om.
Dåså, då är det ännu mer imponerande att många klockor med gångreserv på 8-10+ dygn har det. Det kanske är ett sätt att hävda sig ytterligare? Eller så är det bara en slump att de flesta klockor jag stött på av den här typen har haft subsekund.
Om du tittar på baksidan av exempelvis Oris 10 days urverk så kan man kanske tänka sig att det inte får plats med en centrumsekund på grund av hur urverket är konstruerat...
Oris-Calibre-110-back.jpg
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Har ett paket från tyskland som skickas med Hermes, är det posten som tar över det i sverige eller vilket service ställe kommer det att finnas tillgängligt på ?

Tack på förhand!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har ett paket från tyskland som skickas med Hermes, är det posten som tar över det i sverige eller vilket service ställe kommer det att finnas tillgängligt på ?

Tack på förhand!
Det vet nog bara Hermes. Är det skickat som vanligt brev så tar post nord över, annars är det via de olika utlämningsställen som de olika fraktbolagen använder, eller direkt till dörr om det är beställt.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Det vet nog bara Hermes. Är det skickat som vanligt brev så tar post nord över, annars är det via de olika utlämningsställen som de olika fraktbolagen använder, eller direkt till dörr om det är beställt.
Deras hemsida var inte till mycket hjälp, ska ha fått avisering via sms/email men då sändaren inte angett det blir det svårt. Hoppas på att man får hem ett brev om var man kan hämta ut.
 

Weberg

Audemars
Hur tar man lättast bort den här sortens sprintar? De sitter ju dikt mot insidan av boetten så lite svårt att komma åt...

Screenshot_20191004_001552.jpg
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Har någon tips på bra läderband i sub 500 spänn-klassen? Har redan testat och inte blivit särskilt nöjd med varken Geckota eller CNS. Kompliceras dessutom av att det behöver vara 19 mm.
 
Topp